Gå til innhold

Japan tester miniatyrversjon av "romheis"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er veldig interessant. Dét betyr at vi er ett steg nærmere å effektivt bosette mennesker i verdensrommet. Neste steg blir å bygge boenheter i rommet og utvinne asteroider for mineraler/ressurser.

 

"The company has said it could use carbon nanotube technology, which is more than 20 times stronger than steel, to build a lift shaft 96,000 kilometres (roughly 60,000 miles) above the Earth."

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De hermetegna var på sin plass. Veldig click bait tittel de hadde valgt. Kult eksperiment, men "romheis"? Uansett virka det interessant, så her må jeg lese meg opp litt.

Det er jo Japan. De hadde enorme handelsoverskudd på 80-tallet og mange trodde at de skulle forbigå USA som den største økonomien.

 

Faktisk var av Trumps retorikk mot Kina idag rettet mot Japan og var opprinnelig også ment på Japan (devaluasjon av yen, vi taper på handelsmarkedet, de lager all elektronikken som vi så må importere og slikt) som han overførte til Kina da de ble en handelsstormakt. 

 

Men deres handelsoverskudd gjør at de bruker forholdsvis mye penger innenriks på bruer som leder ingensteder, veier, bygg og så videre. Dette er bare et ledd i dette og gjør at hvis japanerne tror at en "romheis" kan bli realiserbart, så vil de forsøke å utvikle det. Det kommer ikke til å mangle på midler der i gården i hvert fall. 

Lenke til kommentar

Forsøket er sikkert interessant nok, men den store utfordringen med å lage en romheis er uansett styrken på heiskabelen. Det ser de ikke ut til å adressere i det hele tatt i dette forsøket. De skriver riktignok at de ser for seg å bruke "karbon-nanorør-teknologi" (det sier alle, for det er det eneste materialet vi kjenner til som kan lages sterkt nok uten å bli for tungt). Men det er ikke karbon-nanorør de skal teste ut nå, og det finnes ingen kjent teknologi for å lage i nærheten av lange nok karbon-nanorør. Jeg fant en notis, med referanse til en artikkel, om en ny rekordlengde - 55 cm! Dette var riktignok for fem år siden nå, så det er mulig at meteren er passert uten at jeg har fått det med meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...