Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Småbarnstol til lavtliggende ISOfix fester


Anbefalte innlegg

Vi har en bil hvor setene er ganske vannrette (ca 10°C helning), men ISOfix festene er langt nede i bilsete. Sistnevnte medfører at alle baser og stoler vi har prøvd blir for bratte slik at hodet til babeyn stadig faller forover.

 

For babystolen fant vi til slutt en base, Besafe izi GO X1, hvor man kan justere vinkelen til ISOfix armene. Dette gjorde at hodet til babyen ikke datt forover.

 

Nå som han snart skal bytte til en småbarnstol så er vi på jakt etter en stol som kan passe vår bil. Har noen tips til hva som kan passe med slikt ISOfix feste vi har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt: Jeg er ganske sikker på at du ikke finner en stol i småbarnsklassen som passer til denne spesifikke isofix basen. Det er veldig få merker som har stoler som passer til basen du bruker på nyfødtstoler. Som oftest så kommer disse setene med en egen isofix koblet opp mot setet. Meg bekjent så har Maxi-cosi en av disse, som gjør at man kan beholde isofix basen og bare bytte setet oppå. Korriger meg gjerne om jeg tar feil her..

 

Edit: Sjekket Besafe sine sider, og det er kun babystolen som passer i isofix basen dere har. De har en annen type som heter modular hvor det er mulig å bytte til et større sete forøvrig.

 

Ville egentlig anbefalt deg å se på seter som kan festes med belte når du går over til neste nivå, det er ihvertfall det jeg skal gjøre nå snart.

 

For det første så er ISOFIX kun godkjent til 18kg, så dette vil du måtte fjerne etterhvert og oppgradere uansett. Slik jeg ser det kan du heller gjøre den oppgraderingen med en gang, og da er du ferdig med dette fram til barnet er 25kg. Med beltemontering er bruk godkjent da opp til 25kg, og det eliminerer problemet du har med vinkling av setet. 

 

Hva gjelder seter i 9-25kg klassen så er det VELDIG mye å velge i. Jeg har nesten bestemt meg for å kjøpe et Axkid sete, men er ikke helt sikker enda. Det kan justeres slik at vinkelen på setet blir mer fordelaktig i tillegg. Se link:

 

https://www.jollyroom.no/bilstoler/bilstoler/bakovervendte/axkid-wolmax-bilstol-svart

Endret av fiskerdigg123
Lenke til kommentar

Jeg sjekket Besafe sin hjemmeside og deres billiste på hvilke biltyper som var kompatible med deres småbarnstoler. Mercedes G-klasse var ikke nevnt på noen av de.

 

Jeg prøvde nylig en Cybex sirona som hadde en del bedre vinkel enn Besafe iZi Modular. Jeg skal prøve denne igjen og sammenligne med Britax Dualfix. Jeg tror det står mellom Cybex og Britax som ny småbarnsstol.

Lenke til kommentar

Innstillingene på selve bilstolen er OK, men det er utformingen basene som er noe forskjellig fra merke til merke som utgjør forskjell på vinkelen på selve basen i bilen. Når basen blir bratt, blir dermed også bilstolen bratt selv om man kan justere helningen her.

Så selv om helningen på bilstolen er lagt helt bakover så er bilstolen for bratt? Hvor gammelt er barnet som skal bruke den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...