Gå til innhold

Klimaforandringer - Menneskeskapt eller naturlig?


Anbefalte innlegg

Jeg har lest mye om dette de siste årene og har hørt fra både ene og andre siden. Noen mener vi mennesker skaper det gjennom utslipp fra biler, fabrikker og skorsteiner og annet mens andre siden sikter til at historisk har det vært både kalde og varme tider, istiden som eksempel, og at vi er på vei tilbake fra en istid nå.

 

Da lurer jeg på, hva mener dere? Er det vår feil at klimaet forandrer seg eller er det naturlig med tiden? Vil gjerne høre fra begge sider og kom gjerne med kilder!

 

Er usikker på om dette er riktig sted å publisere dette spørsmålet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

...Da lurer jeg på, hva mener dere? Er det vår feil at klimaet forandrer seg eller er det naturlig med tiden? Vil gjerne høre fra begge sider og kom gjerne med kilder!...

Begge? Spørsmålet blir vel heller: er de klimaendringene vi ser del av en naturlig syklus som ville kommet uansett om det var mennesker på jorden eller ikke, eller kommer klimaendringene som følge av menneskeheten?

 

Sagt på en annen måte: det er klart vi som mennesker påvirker klimaet, men i hvor stor grad gjør vi det? Det er faktisk sannelig ikke godt å si hvem man skal tro på. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det var enn oppfølgning til ditt innlegg om tro. Så nei, det var ikke intetsigende. Noen folk vill heller tro på ting enn å faktisk lytte til fakta. 

Hvem er det som ikke lytter til fakta, og hvilke fakta er det du tenker på?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det sa jeg jo, noen folk. Vitenskaplig kjente fakta som læres ved godkjente institutt verden over. 

Hvilke "vitenskapelig kjente fakta" og hva "godkjente institutt verden over"?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nå spiller du bare dum, jeg har allerede forklart hva jeg mente i første post. Om du ikke er enig så er det din sak, men jeg gidder ikke bli med på trollingen din. 

Ingen fakta å henvise til altså, tenkte meg det. 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg kan henvise deg til ett universitet og fag om det var dette du ønsket, men det kom ikke klart frem hva du ønsket. Fin start er UiS sitt kurs miljøkjemi og hms. Tar opp fine ting som å lese forskningsrapporter på en god måte, hva en skal se etter for å være sikker på at det er relevant osv. 

Når du skriver ting som "Noen folk vill heller tro på ting enn å faktisk lytte til fakta.", da vil jeg gjerne vite hva fakta du tenker på.

 

Videre: Dersom du skal være en talsmann for at klimaendringer er forårsaket av mennesker, da er det ikke det minste rart at det finnes klimaskeptikere der ute.

Lenke til kommentar

Når du skriver ting som "Noen folk vill heller tro på ting enn å faktisk lytte til fakta.", da vil jeg gjerne vite hva fakta du tenker på.

 

Videre: Dersom du skal være en talsmann for at klimaendringer er forårsaket av mennesker, da er det ikke det minste rart at det finnes klimaskeptikere der ute.

 

Ved fakta så mener jeg reell forskning, som det henvises til på universiteter. 

 

Jeg har aldri påstått noe som helst av det du skriver her, hva er galt med deg? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ved fakta så mener jeg reell forskning, som det henvises til på universiteter. 

HVILKEN forskning?

 

Jeg har aldri påstått noe som helst av det du skriver her, hva er galt med deg?

Hva er galt med deg? Du klarer jo ikke svare på selv de mest enkle spørsmål, men og velger heller å komme med utsagn av typen "men jeg gidder ikke bli med på trollingen din.". Når du sier at noen vil heller tro på ting enn å lytte til fakta, da er jeg interessert i å vite hva fakta du tenker på.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

HVILKEN forskning?

 

Jeg har allerede henvist deg til ett kurs, der ligger all informasjon du trenger å vite. Det er såklart bare ett eksempel av mange kurs. 

 

 

 

Hva er galt med deg? Du klarer jo ikke svare på selv de mest enkle spørsmål, men og velger heller å komme med utsagn av typen "men jeg gidder ikke bli med på trollingen din.". Når du sier at noen vil heller tro på ting enn å lytte til fakta, da er jeg interessert i å vite hva fakta du tenker på.

 

Jeg har allerede besvart deg, flere ganger. Jeg kommer iallefall ikke med påstander som er helt ut av det blå, noe du gjør. 

 

Men seriøst, dette sklir ut i 100% trolling. Jeg har gitt deg den informasjonen du søker. Lykke til videre. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg har allerede henvist deg til ett kurs, der ligger all informasjon du trenger å vite. Det er såklart bare ett eksempel av mange kurs. 

Så fremfor å faktisk selv henvise til en forskningsrapport eller liknende som understøtter ditt synspunkt slik at man kan få en noenlunde fornuftig debatt, så velger du heller å henvise til et kurs? Jaja.

 

Jeg har allerede besvart deg, flere ganger. Jeg kommer iallefall ikke med påstander som er helt ut av det blå, noe du gjør.

Det eneste du har klart å lire av deg er ordene "fakta" og "forskning", uten å henvise til noen som helst fakta eller en eneste forskningsrapport. Om det er noen her som trekker troll opp av hatten så er det deg.

 

Men seriøst, dette sklir ut i 100% trolling. Jeg har gitt deg den informasjonen du søker. Lykke til videre.

Når du klarer å komme med noen konkrete eksempler på den fakta og forskning du babler om, da kanskje kan diskusjonen komme noen vei. Lykke til med det, jeg holder ikke pusten i forventning.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Så fremfor å faktisk selv henvise til en forskningsrapport eller liknende som understøtter ditt synspunkt slik at man kan få en noenlunde fornuftig debatt, så velger du heller å henvise til et kurs? Jaja.

 

Ja, det var jo hele poenget mitt. Kunnskapen får en på universitetet, da må jeg nesten vise til noe relevant som da blir ett kurs. Der kan du selv se hva som gjennomgår i kurset og hvilken litteratur det bygger på. Det dekker akkurat det jeg har sagt. 

 

 

Det eneste du har klart å lire av deg er ordene "fakta" og "forskning", uten å henvise til noen som helst fakta eller en eneste forksningsrapport. Om det er noen her som trekker troll opp av hatten så er det deg.

 

 

Som forklart over har jeg vist til akkurat det jeg har diskutert i denne tråden. Men, dette klarer du tydeligvis ikke å forstå. Selv babler du bare. 

 

 

 

Når du klarer å komme med noen konkrete eksempler på den fakta og forskning du babler om, da kanskje kan diskusjonen komme noen vei. Lykke til med det, jeg holder ikke pusten i forventning.

 

Igjen henviser jeg til lenken, der ligger all info du trenger om ett eksempel. 

 

Hvilken diskusjon? jeg sa en tror i kirken og får svar på universiteter. Du ønsket mer info, jeg viste til ett fint startkurs med informasjon om kurset. Du bablet i vei om alt annet. Det er ikke noe mer å diskutere, jeg har forklart meg. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Salvesen, forskningen er ikke lett tilgjengelig på Internett, så da finnes den ikke, må vite.

Hvis forskningen er så lett å finne, hvorfor er det da så vanskelig å henvise til den?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...

Du har ikke forklart noe som helst, det eneste du har gjort er å forsøple hele tråden helt fra ditt første innlegg. Du slenger om deg med utsagn som som "tror gjør man i kirka", "lytte til fakta" og "reell forskning, som det henvises til på universiteter", men du klarer ikke å henvise til noe som helst  av disse såkalte "faktaene" eller "forskningen" din. Du er et troll, intet mer; og mot mitt bedre vitende har jeg faktisk bidratt til å mate trollet. Men tenker jeg stopper nå.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...