Gå til innhold

SNIKTITT: Samsung Q900 Her er Samsungs første 8K-TV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor fremvise hvor mange nits skjermen har? Det har jo null å si for bildekvalitet. Sortnivå derimot, har mye å si nå utover de mørke høstkvelder i Norge, og der har QLED dessverre ingenting å stille opp med.

Helt enig, min LG c7 oled peaker vell på rundt 800 nits mener jeg, å kan ikke si jeg savner noe mer nits, selv i en stue med hvite vegger og masse vinduer. Når man ser film på kvelden har det fsktisk hendt jeg har skrudd ned oled lyset litt om filmen har mye mørke og lyse sener omhverandre. Virker som Samsung prøver å kompansere for dårlig sortnivå med ekstrem lysstyrke.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor fremvise hvor mange nits skjermen har? Det har jo null å si for bildekvalitet. Sortnivå derimot, har mye å si nå utover de mørke høstkvelder i Norge, og der har QLED dessverre ingenting å stille opp med.

Helt enig, min LG c7 oled peaker vell på rundt 800 nits mener jeg, å kan ikke si jeg savner noe mer nits, selv i en stue med hvite vegger og masse vinduer. Når man ser film på kvelden har det fsktisk hendt jeg har skrudd ned oled lyset litt om filmen har mye mørke og lyse sener omhverandre. Virker som Samsung prøver å kompansere for dårlig sortnivå med ekstrem lysstyrke.

Eventuelt så prioriterer de HDR...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor fremvise hvor mange nits skjermen har? Det har jo null å si for bildekvalitet. Sortnivå derimot, har mye å si nå utover de mørke høstkvelder i Norge, og der har QLED dessverre ingenting å stille opp med.

 

Fordi bl.a nits (sammen med bitdybde og sortnivå osv) har med fremvisning av HDR å gjøre.. Flere og flere HDR filmer er filmet i native 4000nits..

Og sortnivå på VA LCD panel er ikke ille. IPS derimot er ræl.

"QLED" er bare en betegnelse Samsung har for Quantum Dot LED belyst LCD skjerm og burde ikke vært lov å markedsført som "LED" da det ikke eksisterer noen LED display på forbukermarkedet enda utenom OLED.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor fremvise hvor mange nits skjermen har? Det har jo null å si for bildekvalitet. Sortnivå derimot, har mye å si nå utover de mørke høstkvelder i Norge, og der har QLED dessverre ingenting å stille opp med.

Helt enig, min LG c7 oled peaker vell på rundt 800 nits mener jeg, å kan ikke si jeg savner noe mer nits, selv i en stue med hvite vegger og masse vinduer. Når man ser film på kvelden har det fsktisk hendt jeg har skrudd ned oled lyset litt om filmen har mye mørke og lyse sener omhverandre. Virker som Samsung prøver å kompansere for dårlig sortnivå med ekstrem lysstyrke.

Peaker på 7-800 nits på ett 10% vindu ja og ikke hele skjermen opplyst på engang.

OLED har også bare ett minimumskrav på 400nits (10% vindu) for å være ekte HDR sertifisert pga sort er sort (pixlene lyser ikke) og vil da virke skarpere uansett mens LCD krever minumimum 1000nits for ekte HDR sertifisering.

Og det MÅ være minimum 10bit fargedybde på panelene.

Lenke til kommentar

Digital er og blir, og kan ikke bli annet enn søppel. Vil aldri kunne måle seg med analogt utstyr som ikke er begrenset av antall ditt og antall datt.

 

Analoge TVer har også begrensinger på bilde jo.. F.eks fargedybde, antall pixler (som de har ferre av) osv osv osv.

Og siden alt materiale er digitalt så er det jo bare en tåpelig påstand siden ingen bruker analog utdatert bildeteknologi lengre.

Endret av MobileX
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eventuelt så prioriterer de HDR...

HDR betyr High Dynamic Range. Altså stor avstand mellom sort og hvitt. Når Samsung øker nits så øker de i den ene enden av skalaen. Når LG gir bedre sortnivå så øker de i den andre enden av skalaen.

 

I praksis så er lyssterke skjermer godt egnet i områder med mye strølys, mens skjermer med godt sortnivå er godt egnet når man har mulighet til å dempe belysningen ellers i rommet. Og som bruker/kunde vil man selvsagt helst ha begge deler (microLED?).

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

 

 

Digital er og blir, og kan ikke bli annet enn søppel. Vil aldri kunne måle seg med analogt utstyr som ikke er begrenset av antall ditt og antall datt.

Ja, vi husker med glede bilderørsfjernsyn der man måtte opp på taket for å skifte fra en snødekket kanal til en annen.

Det har med mottakeren og ikke skjermen å gjøre..?

Finnes en rekke stasjoner på satellitt som fortsatt sender analogt. Med godt utstyr så gir det topp kvalitet. Ingen problem ved panorering eller zooming. Med digitalt utstyr blir det bare grøt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi bl.a nits (sammen med bitdybde og sortnivå osv) har med fremvisning av HDR å gjøre.. Flere og flere HDR filmer er filmet i native 4000nits..

Og sortnivå på VA LCD panel er ikke ille. IPS derimot er ræl.

"QLED" er bare en betegnelse Samsung har for Quantum Dot LED belyst LCD skjerm og burde ikke vært lov å markedsført som "LED" da det ikke eksisterer noen LED display på forbukermarkedet enda utenom OLED.

Det er LED, alle LCD paneler i butikkene i dag er også LED. Generelt alle TVer som selges er LED.

 

Det er ikke lov å markedsføre noe som noe det ikke er i Norge allerede. Så trenger ikke bekymre deg for det.

 

Om du mener det at det er fargefiltre på LCD gjør det til ikke LED, så er ikke OLED TVer heller LED, siden de bruker fargefiltre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nesten helt sikkert at de ikke pakker inn god nok prosessor til å håndtere 8K-bilder, da. TVer har alltid vært svakt utstyrt på regnekraft, og dette merkes typisk mye bedre på førstegenerasjonsprodukter som dette.

 

Would not buy. Men noen må være de første. Skjønt... 8K @ 65"? Må egentlig noen være de første?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...