Gå til innhold

Hjeeeelp Hvordan installerer jeg et IRC programm?


Nicklas

Anbefalte innlegg

Hmm.. nå vet jeg vi "skal være snille", men hva pokker har skjedd med å lese seg frem til ting her? Nå er jeg ikke sikker, men jeg er ganske sikker på at det finnes en eller annen tutorieal som viser hvordan man skal bruke bl.a. urpmi etc.

 

Og en annen ting.. Jeg tviler på at det holder med bare den gcc-pakka der.. du må ha masse andre pakker.. Måten å gjøre det på er å dytte inn mdk cd'en og installere noe som heter noe i retning av Development Tools eller.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[nicklas@Nicklas nicklas]$ xchat

bash: xchat: command not found

[nicklas@Nicklas nicklas]$ ksirc

bash: ksirc: command not found

[nicklas@Nicklas nicklas]$ su -

[root@Nicklas root]# xchat

-bash: xchat: command not found

[root@Nicklas root]# ksirc

-bash: ksirc: command not found

[root@Nicklas root]#

 

 

som sagt har jeg bare installert med cd nr. 1 av 3 nemlig selve installasjons cd'en, og jeg har nesten ingen programmer.

 

Fins det ikke noen programmer som man bare laster ned og åpner og trykker neste, neste osv ? ( som i windows )

Lenke til kommentar

ok. ..men ...skjønner ikke hvorfor ingen av deres forlslag funker ?

hmm .. jeje .. jeg får vel bare finne ut selv... en sisye ting: kan jeg laste ned Trillian for Linux ?

 

ps. jeg har internett også tilogmed... det er linux maskinen jeg sitter på nå

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar
ok. ..men ...skjønner ikke hvorfor ingen av deres forlslag funker ?

hmm .. jeje .. jeg får vel bare finne ut selv... en sisye ting: kan jeg laste ned Trillian for Linux ?

 

ps. jeg har internett også tilogmed... det er linux maskinen jeg sitter på nå

Vel, da er det bare å følge manualen da..

 

Og neste gang: ikke skriv "Hjeeeeeelp" i topic

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere:

http://doc.mandrakelinux.com/MandrakeLinux...management.html

 

...og for at den skal "søke" andre steder (på Internett f.eks.?) enn CD-Romen etter pakker (programmer) må du få med deg dette:

 

http://doc.mandrakelinux.com/MandrakeLinux...nt-sources.html

 

Programmet (RpmDrake) som snakkes om her kan sammenlignes med "Legg til/Fjern programmer" eller "Add/Remove software" under "Kontrollpanel" i Windows -- bare at man her, i (Mandrake)Linux, også kan installere programvare direkte fra Internett fremfor bare det å kunne installere fra disk/cdrom.

 

1. Les sakte, vær 100% sikker på at du har forstått så mye som mulig selv.

2. Post det du prøver å gjøre, det du har forstått, det du ikke har forstått og feilmeldingen eller problemet. Her er det bedre med for mye enn for lite, bruk god tid - og tenk igjennom ting på forhånd!

 

Som noen nevner ovenfor, er det veldig viktig med holdning, interesse og tolmodighet hvis man skal greie å lære seg noe nytt som er mer "avansert" enn "vanlige" ting. (Kom ikke på noe eksempel her ..) Nå er forresten ikke dette spesiellt avansert egentlig -- dette er noe Linux-brukere gjerne gjør flere ganger daglig; og er gjerne gjordt på 0,nix .. (helt sannt! :) )

 

Det er forresten helt klart bedre å bruke pakkesystemet (i ditt tilfelle ser det ut til at dette er RpmDrake) som følger med en Linux-distro fremfor ./configure && make && make install!

 

Riktignok er det noen av dere mer "avanserte" brukere som kanskje foretrekker å gjøre ting selv (gå på "dependency"-jakt når configure/make/gcc klager), men dette er selvfølgelig ikke noe man drar en nybegynner med Windows-bakgrunn "inn i"!

Lenke til kommentar
[nicklas@Nicklas nicklas]$ xchat

bash: xchat: command not found

[nicklas@Nicklas nicklas]$ ksirc

bash: ksirc: command not found

[nicklas@Nicklas nicklas]$ su -

[root@Nicklas root]# xchat

-bash: xchat: command not found

[root@Nicklas root]# ksirc

-bash: ksirc: command not found

[root@Nicklas root]#

 

 

som sagt har jeg bare installert med cd nr. 1 av 3 nemlig selve installasjons cd'en, og jeg har nesten ingen programmer.

 

Fins det ikke noen programmer som man bare laster ned og åpner og trykker neste, neste osv ? ( som i windows )

Her gjør du noe du ikke skal gjøre.. Aldri og da mener jeg "aldri" kjør programmer som root. Når du er ferdig med å installere så skriver du logout. :laugh:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...