cdi115 Skrevet 17. desember 2003 Skrevet 17. desember 2003 Hva skal man med to tunere i EN boks - når hensikten er å se på tv TO forskjellige steder?
sofTest Skrevet 17. desember 2003 Skrevet 17. desember 2003 Hva skal man med to tunere i EN boks - når hensikten er å se på tv TO forskjellige steder? Jeg synes det er nyttig. Den type programmer som jeg ser på, sendes ofte samtidig på forskjellige kanaler. Da kan jeg ta opp parallelle sendinger som jeg ellers vil gå glipp av. Når det digitale jordnettet kommer, så jeg for meg en stabel med digitale tunere under TV'n. Men med multiple tunere i en boks, så smaker det litt bedre. Skal man se på disse sendingene på to forskjellige steder/rom, så er jeg enig i at det blir litt knølete med kontroll av tuneren. Hørte jeg noen nevne walkie-talkie?
picachu Skrevet 17. desember 2003 Skrevet 17. desember 2003 Pace Puma tilsalgs i norge. Ellers er vel DreamBox et bedre valg hvis man vil ha ALT.
Amriden Skrevet 17. desember 2003 Skrevet 17. desember 2003 Denne Pace Puma tuneren. Noen som vet om den er godkjent for NDS av Viasatt? Ellers så er den jo søppel når Viasatt skifter kosing system om et års tid
IceCool Skrevet 17. desember 2003 Forfatter Skrevet 17. desember 2003 Mail Viasat og CD og legg linker til tunerene så svarer de deg sikkert på om de kan brukes.
snole Skrevet 18. desember 2003 Skrevet 18. desember 2003 (endret) Ser at det er en del forvirring omkring en del ting i denne posten. Jeg kan prøve å forklare litt her. En Universal LNB kan kun benyttes av en aktiv tuner (med forbehold). LNB'en har 2 frekvensbånd, høy og lav. Styres ved at Tuner sender ut et 22 kHz signal. Normalt går LNB'en i Lavbånd, men hvis 22kHz sendes ut til den, så skifter den til Høybånd. Polarisasjon endres ved at Tuner sender ut enten 13 Volt eller 18 Volt. 13 Volt = Vertikal og 18 Volt = Horisontal. Hvis man splitter signalet fra et LNB, og kjører det til 2 tunere, så senkes signalnivået med 3 dB (Halvering av signalet). Det kan gå bra, hvis man har nok signal fra før av. Hvis signalet blir for svakt, så må man øke størrelsen på parabolskjermen, eller evt ikke ha sidemating. (LNB litt ut fra senter, brukes når man har f.eks 2 LNB'er). Har man nok signal, kan man bruke 2 aktive tunere samtidig, så lenge man ser på kanaler som befinner seg i samme frekvensbånd (Høy eller Lav) og benytter samme polarisasjon. Men dette gir mange begrensninger. Skulle den ene tuneren se en kanal i Lavbånd/Vertikal, og den andre en kanal i Høybånd/Horisontal, så er det kun den ene tuneren som får bilde. Det er fordi den ene tuneren sender 13 Volt, og den andre sender 18 Volt + 22 kHz. Da skifter LNB til høybånd, og til horisontal. Og da blir mor i huset sint når hun ikke får se favoritt-såpeoperaen sin. Så, for å kunne bruke 2 aktive tunere, uten problemer, så MÅ man (som nevnt utallige ganger her før) bruke Twin LNB. Det er en dobbel LNB med 2 stk uttak uavhengige av hverandre. Billigløsningen som jeg valgte da jeg snyltet på jobbens parabol (bodde i samme bygget som jobben) var å sette en prioritets-switch på signalet. Den har 1 inngang og 2 utganger (A og B). A er en prioritert utgang, så hvis man slår på tuner A, så mister tuner B signalet. Det var en grei løsning for meg, men gjorde at jeg ikke kunne bruke parabolen i butikkens åpningstid. Og et lite PS. Det heter ikke CAM-modul. Det heter CA-modul. CAM står for Common Access Module. Så det blir smør på flesk å si CAM-modul. Endret 18. desember 2003 av snole
DementedAlbino Skrevet 28. januar 2004 Skrevet 28. januar 2004 Når en snakker om tunere og dreambox så vil vel denne saken her være et bedre valg en en dreambox?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå