Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Elektro Teori


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en 18 år gammel gutt som skal utdanne meg som elektriker. Jeg syntes det kan bli litt skummelt når jeg tenker på all den teorien som finnes. Jeg vet at jeg ikke kan få med meg alt sammen siden det er så ekstremt mye. Jeg er redd for å komme i en framtidig jobbsituasjon hvor jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Hvordan opplevde dere det når dere først begynte å jobbe som elektrikere? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg er en 18 år gammel gutt som skal utdanne meg som elektriker. Jeg syntes det kan bli litt skummelt når jeg tenker på all den teorien som finnes. Jeg vet at jeg ikke kan få med meg alt sammen siden det er så ekstremt mye. Jeg er redd for å komme i en framtidig jobbsituasjon hvor jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Hvordan opplevde dere det når dere først begynte å jobbe som elektrikere? 

 

Jeg er litt usikker på hva du mener her. Det er ikke mye teori i selve arbeidet, det er rutine. 

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på hva du mener her. Det er ikke mye teori i selve arbeidet, det er rutine. 

 

Jeg har en følelse på at om du ikke kan nok teori så kommer man til å slite i den vanlige arbeidsdagen som elektriker. Når det kommer til NEK for eksempel så har jo boka en hel haug med normer og regler. 

Lenke til kommentar

Jeg har en følelse på at om du ikke kan nok teori så kommer man til å slite i den vanlige arbeidsdagen som elektriker. Når det kommer til NEK for eksempel så har jo boka en hel haug med normer og regler.

Neida, det gjør du ikke. Arbeidet er planlagt og det meste går igjen så en lærer seg det fort. Når en er usikker kan en alltid slå opp i boka, spør en kollega eller forhør deg med installatør.

 

Jeg er ikke elektrikker, men utdannet innenfor elektro. Jobbet en del i industrien hvor alle jobber hadde ferdige jobbpakker som en bare fulgte. Rett frem og krever basic kunnskap om faget. Det går nok helt fint skal du se, masse lykke til:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det går som Salvesen sier mye på erfaring, og man er aldri helt utlært selv ikke som dreven montør. Kursing i norm, spesielt NEK 400, er vanlig å få. Man kan jo også, om man er spesielt interessert, selv kjøpe ny bok hvert 4. år og selv oppdatere seg, men det er ofte lite endringer generelt sett. Endringer når det kommer til elbil og solcelleanlegg/inntak vil nok komme mer av fremover, da normen baserer seg på erfaringer i bransjen over hva som funker og hva som ikke funker i fagmessig forstand.

 

Mitt råd er å la selve teorien komme som den kommer, noen må jobbe mer for å ta inn ren teori enn andre. Det er vel så viktig å ha praktiske kunnskaper og å være problemløsende og løsningsorientert. Det er ikke så lett å lese seg opp på og som alt annet er noen flinkere til å ta slike ting intuitivt enn andre. Dette kommer også med erfaring og at man kommer borti forskjellige ting og lærer av å gjøre feil nå og da. Det er også enkelte jeg er borti som elektrikerfaget rett og slett ikke matcher med. Omtrent på nivået at man knapt vet hvilken ende av skrutrekkeren man skal holde i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...