Gå til innhold

Tips til ruter til leilighet (70m2) for rundt 1000 kroner?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har flyttet inn i en leilighet i et borettslag på rundt 70 m2 (kvadratisk leilighet). Her er det fiber gjennom altibox-modem/router. Fiberet er 50/50. Jeg ønsker å kjøpe en ny god router som kan koble til altibox-modemet(sette den i bridge-mode) slik signalene i leiligheten er stabilt gode.  

 

Vi har stort sett trådløse enheter i leiligheten.. TV, Playstation, pcer, mobiler.  

 

Krav er maks 1200-1300 kroner. 

Ha god og stabil dekning

relativ grei å sette opp

At den ikke er veldig stygg/voldsom (ettersom uttaket er i stuen..)

 

Jeg har allerede sett på Google wifi (single pack) - men det ser ikke ut som den scorer veeldig bra som en enkeltrouter? 

 

Forslag mottas med takk! :)

 

Sverre

Endret av Kong_Sverre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg brukte en Amplifi fra Ubiquiti i en leilighet på 45 kvm som var noe avlang og hadde full dekning overalt. Det jeg likte særlig godt var designet på den og at frontpanelet kunne vise klokken. Fordelen er at den ikke er så voldsomt dyr og bruker en mobilapp til å settes opp. 

 

Det jeg ikke likte så godt var hastighet mellom enheter på trådløs tilkobling. Det fungerte ok, men det finnes mye som fungerer bedre der ute. Nå har jeg ikke brukt den på over 1 mnd, så fullt mulig at det har kommet ny firmware til den. Firmware kommer ganske ofte, som jeg satte pris på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan er det med VLAN som man trenger hvis man vil droppe Altibox FMG?

Sikkert godt kjøp ellers, men det er vel viktig. Men usikker på hvordan dekningen er når den ikke har antenne. Hvor smart den er også.

 

Spiller vel ikke stor rolle på årstallet er vel kanskje ikke så veldig hyppig firmware oppdatering på eldre rutere med mindre man har merlin build. Men på hastighet bør den være god nok. Skal du ha 500 mbit bør du gå for AC3100 eller asus ac88u.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg brukte en Amplifi fra Ubiquiti i en leilighet på 45 kvm som var noe avlang og hadde full dekning overalt. Det jeg likte særlig godt var designet på den og at frontpanelet kunne vise klokken. Fordelen er at den ikke er så voldsomt dyr og bruker en mobilapp til å settes opp. 

 

Det jeg ikke likte så godt var hastighet mellom enheter på trådløs tilkobling. Det fungerte ok, men det finnes mye som fungerer bedre der ute. Nå har jeg ikke brukt den på over 1 mnd, så fullt mulig at det har kommet ny firmware til den. Firmware kommer ganske ofte, som jeg satte pris på. 

 

Mener du da hastighet mellom to laptoper som er tilkoblet på samme nettverk?

Lenke til kommentar

Ser at AC68U er fra 2015, spiller det noen rolle?

Den får enda gjevnlige updates så er neppe noe dårlig kjøp.

 

Jeg har hatt min ac68u siden 2015, og den har vært dønn 100℅ stabil.

Funker og bra å plugge i en eksterndisk så har du en billig NAS.

 

Topp dekning i hele min 60 kvadrat leilighet. Selv gjennom badet.

 

Men det kan godt hende Asus har noe nyere som er enda bedre.

Lenke til kommentar

jeg har flyttet inn i en leilighet i et borettslag på rundt 70 m2 (kvadratisk leilighet). Her er det fiber gjennom altibox-modem/router. Fiberet er 50/50. Jeg ønsker å kjøpe en ny god router som kan koble til altibox-modemet(sette den i bridge-mode) slik signalene i leiligheten er stabilt gode.  

 

Krav er maks 1200-1300 kroner. 

Ha god og stabil dekning

relativ grei å sette opp

At den ikke er veldig stygg/voldsom (ettersom uttaket er i stuen..)

 

Jeg har samme som deg, leilighet med Altibox-boksen i stuen. Ville ikke ha en stor dings med mange antenner og blinkende lys, og kjøpte en Apple Airport Extreme. Ser OK ut, enkel å sette opp (krever iPhone/iPad/Mac/Windows-PC), og har vist seg å være meget stabil med god rekkevidde. Gå i så fall for AC-modellen, 6th gen, finnes bruket på finn fra ca 500 og oppover. 

Lenke til kommentar

Jeg har samme som deg, leilighet med Altibox-boksen i stuen. Ville ikke ha en stor dings med mange antenner og blinkende lys, og kjøpte en Apple Airport Extreme. Ser OK ut, enkel å sette opp (krever iPhone/iPad/Mac/Windows-PC), og har vist seg å være meget stabil med god rekkevidde. Gå i så fall for AC-modellen, 6th gen, finnes bruket på finn fra ca 500 og oppover.

Når fikk de sist oppdatering? Er jo snakk om en linje med produkter som er discontinued
Lenke til kommentar

Når fikk de sist oppdatering? Er jo snakk om en linje med produkter som er discontinued

Produkter av denne typen blir fort "discontiued", det kommer nye modeller ofte. Vet ikke hvor lenge man får oppgraderinger til disse, men siste FW for Airport kom 12. desember 2017: https://support.apple.com/no-no/HT201222

 

Til sammenligning er siste for Zyxel P8702N fra 5. september 2017, og den er ikke discontinued.

Lenke til kommentar

Produkter av denne typen blir fort "discontiued", det kommer nye modeller ofte. Vet ikke hvor lenge man får oppgraderinger til disse, men siste FW for Airport kom 12. desember 2017: https://support.apple.com/no-no/HT201222

 

Til sammenligning er siste for Zyxel P8702N fra 5. september 2017, og den er ikke discontinued.

Poenget mitt var at apple har drept hele serien, og ikke nødvendigvis kommer med oppdateringer fremover, noe som er skummelt.

 

Både Asus og UBNT er utrolig flinke til å komme med oppdateringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...