Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er det tregeste DU har kjørt?


eab

Anbefalte innlegg

ikke alle bruker TDI det er bare VW (sikkert noen fler. hakke peil)

TDI er ikke en universal forkortelse .. hvis det er det så må nok noen si ifra til Merc .. for de bruker nemlig CDI .. men det er jo sååååååå feil .. det er TDI de skal bruke :roll:

 

eller hva med Toyota .. de bruker D-4D .. det er jo også feil .. :roll:

Det er ikke farlig å ta feil en gang iblant.

 

TDI ER en universiell forkortelse. T står for Turbo, D står for diesel og I står for innsprøytning (alternativt intercooler, siden det er umulig å lage dieselmotor uten innsprøytning).

 

Hva C står for vet jeg ikke, men du skjønne poenget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QqZexW9o
PS: ikke alle bruker TDI det er bare VW (sikkert noen fler. hakke peil)

TDI er ikke en universal forkortelse .. hvis det er det så må nok noen si ifra til Merc .. for de bruker nemlig CDI .. men det er jo sååååååå feil .. det er TDI de skal bruke

Mercedes, BMW, AUDI,VW m.fl. bruker et innsprøytnings system fra BOSCH til diesel motorer. Dette heter Common Rail Diesel Injection så at Mercedes kaller bil modellene sine med betegnelsen CDI er jo korrekt og ikke feil. "Feilen" ville heller mer vært TDI da :p

Lenke til kommentar
Den tregeste bilen må være må være pappas Toyota Hilux 2.4 Diesel fra tidlig på 90 tallet. 2.4 Diesel uten turbo på 80 hester i en stor pickup går ikke akkurat fort..

Nei du har rett i det at den ikke går fort, men den er ikke laget for å gå fort, men det er en arbeidshest som trekker bra.

trekekr vel så der, men går ALDRI i stykker, aldri. Det er pålitelige kjerrer

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er tydelig at det er få som virkelig har kjørt trege biler, her.

Jeg har en 1972 Citroen 2cv. 600ccm, 32Hp.

Eventuelt har kameraten min en Fiat 500. Den er bare på 500ccm.

 

Til slutt må jeg fortelle om da vi kjørte flyttelass med en Mazda e2200 varebil.

Den var fullastet, og vi ble forbikjørt i oppoverbakke av vogntog, og til slutt en Fiesta 1,1. Det var flaut.

Lenke til kommentar
TDI ER en universiell forkortelse. T står for Turbo, D står for diesel og I står for innsprøytning (alternativt intercooler, siden det er umulig å lage dieselmotor uten innsprøytning).

 

Dieselmotorer uten innsprøyting har vært laget siden tidenes morgen, da med forkammer. Vw's TDK feks har ikke innsprøytning. Når den fikk det, gav de den navnet TDI og den hoppet fra 75-90hk.

 

Ingen td motorer er laget 100% likt, og derfor vil jo heller ikke produsentene gi samme navnet til de.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har du noengang kjørt en mercedes e (124 karoseri) versjon 200d? Det er over 1400kg med en person i. Da den 2-liters dieselen var ny ytet den 72hk og hadde ikke spesielt godt dreiemoment, 123nm. Med manuell kasse går den dass. Tenk hvis du putter 5 inni? Den skal klare 0-100 på 18,5 sek, men den jeg har kjørt var ikke i nærheten. Kan ha noe med at den har gått 500 000km.

Lenke til kommentar

De daueste bilene jeg har kjørt er en '87 modell audi 80 med ødelagt forgasser (aksellerasjonskammeret tom for virk) og en Seat Terra (tror det var en 94 modell) med 1,4l non-turbo diesel... Den har hele 42HK!!!

 

Den nevnte audien kjørte meg og en kamerat fra Kristiansand til Vennesla i 30KM/h med... Det var russeknute... ;) men det beste var at vi hadde fire biler med venner (som ikke var russ) som kjørte etter oss... Ingen biler kom forbi! :laugh:

 

Vi brukte rundt en time opp og ca. 10 minutter ned til Kristiansand igjen.. :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...