Gå til innhold

[Løst] Fattern får inkassovarsel for legetime mens han er ute av stand til å respondere


Anbefalte innlegg

For å gjøre det kort: Min far har vært på sykehus siden 21. April, og har seriøst nedsatt kognitiv funksjon. Han er våken, men ikke akkurat helt til stede i hodet.

 

I tiden han har vært på sykehus har han gått glipp av en fastlegetime. Min far har ikke vært i stand til å møte til timen, ei avlyst den. For den saks skyld var han ikke lengre klar over at han hadde en time...

 

Vi har intet innblikk i hans liv, praktiskt sett. Ingen oversikt over tekstmeldinger, eposter, økonomi eller egentlig helse - utover hva han har tidligere fortalt oss, hva lege forteller oss ved sykehuset, og hvordan vi opplever han. Vi har derfor heller ikke vært bekjent med at han hadde en time hos fastlege.

 

Siden far min gikk glipp av timen sin ble det sendt en regning. Jeg er usikker hvor den gikk, men sannsynligvis nettbank, epost og/eller SMS. Da denne regningen ikke ble betalt har det gått et inkassovarsel...

 

Jeg trodde legen var våken nok til å forstå omstendighetene og avlyse regningen, men i stedet har følgende skjedd:

  1. Jeg snakket med resepsjonist, som var tydelig på at hun ikke fikk lov til å gjøre noe etter å ha snakket med legen.
  2. Legen påsto i telefonsamtale at han ikke hadde kontroll til å gjøre noe, og henviste oss til inkassoselskapet.
  3. Inkassoselskapet kunne ikke gjøre noe hvis jeg ikke hadde fullmakt, eller erklært fullmakt. Siden vi allerede jobber med å få verge utnevnt valgte jeg heller bekrefte at kunde (legen) hadde kontroll over situasjonen. Dette fortalte de meg at han hadde.
  4. Nok en gang snakket jeg med resepsjonisten, denne gangen med fysisk oppmøte. Hun fortalte at fastlege kunne sannsynlig sende mail, og skulle be han gjøre dette.

Nå håper jeg dette er nok til at det blir det siste, men i tilfelle det ikke er det har jeg spørsmål:

  1. Hvilke rettigheter har jeg?
  2. Hvordan kan jeg gå frem videre?
Endret av Drunkenvalley
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter min erfaring har i hvert fall sjefen på legesenteret mulighet til å slette/avlyse regninger. Men jeg vet ikke om den enkelte legen kan gjøre det. Anbefaler å enten sende mail til sjefen eller be legen om å gjøre det.

 

Er dog ikke sikkert på hvilke rettigheter du har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faren din har ikke møtt til en oppsatt time, og blir dermed fakturert. Han har ikke betalt faktura, og får dermed inkassovarsel, og så går saken til inkasso. Verken legekontoret eller inkassoselskapet har gjort noe galt, så vidt jeg kan se. 

Sunn fornuft og vanlig høflighet tilsier at de lar fakturaen bero inntil noen kan betale den, uten at ytterligere kostnader påløper, men tror ikke du kan forvente at de sletter fakturaen. 

Disclaimer: jeg er ikke jurist. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men er det ikke noe med at når regninger går til inkasso, så blir "gjelden" solgt til inkasso selskapet, og det er de som eier gjelden, og evt. må godkjenne å slette den? 

 

(jeg vet ikke sikkert, derfor jeg spørr)

 

På sykehjemmet der jeg jobber er det hele tiden folk hos legen. Siden de er på sykehjem er det sykehjemmet som skal betale disse regningene. I sommer har det vært ferie for mange og noe feil adressering og da har det blitt noe tull med å betale disse. Dette forklarte vi til lederen på legekontoret og da ble alle ekstra kostnadene trukket fra så vi bare skulle betale originalbeløpet.

 

Dette er da kommunalt og lederen på legekontoret er kommunelege så vet ikke om det har noe å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faren din har ikke møtt til en oppsatt time, og blir dermed fakturert. Han har ikke betalt faktura, og får dermed inkassovarsel, og så går saken til inkasso. Verken legekontoret eller inkassoselskapet har gjort noe galt, så vidt jeg kan se. 

Sunn fornuft og vanlig høflighet tilsier at de lar fakturaen bero inntil noen kan betale den, uten at ytterligere kostnader påløper, men tror ikke du kan forvente at de sletter fakturaen. 

 

Disclaimer: jeg er ikke jurist. 

 

For min del er det i det minste sunn fornuft at en slik faktura går i søpla. Ideen med en slik faktura er å redusere antall pasienter som ikke møter fordi dem glemmer, eller ikke bryr seg.

 

I vårt tilfelle har jo ikke min far hatt et valg. Hvis han hadde vært i koma eller død, skulle vi fremdeles betalt faktura? Hvis han hadde forsvunnet sporløst da? Slik jeg ser det hadde det vært tåpelig i de tilfellene, og fattern er ikke i en form som er særdeles annerledes fra fellesnevneren i dem: Han eier ikke alternativet til å respondere, enten han vil eller ei.

 

Slik jeg forstår har fattern fått en time satt av hos fastlege 7 uker i forveien også. Jeg må nesten spørre, går det intet info til fastlege når dems pasient blir lagt inn på sykehus, spesielt over lengre tid?

Lenke til kommentar

Var han klar over at han fikk legetime da han ble innkalt til den? Altså: har han selv tatt initiativ til legetimen eller vært involvert da den ble planlagt? 

 

Hvis ja: Har legen vært klar over den etterfølgende forverringen av tilstanden? 

 

Aner ikke. Han fortalte ikke oss om noen legetime før hendelsen, og etterpå har han ikke vært i stand til å vite. Legen antydet at han hadde gitt min far en lapp og SMS, så jeg mistenker han enten fikk time selv, eller ble innkalt til ny time mens han var hos legen sist.

 

Hva legen har vært klar over vet jeg heller ikke. Jeg spurte ikke heller, i og med at jeg antar personvernslover sannsynligvis ikke lar han svare slike spørsmål likevel. 

Lenke til kommentar

Forstår ikke problemet. Har han ikke råd til å betale?

 

Regner med de har råd til å betale, men tror han mener at det ikke skal være nødvendig å betale når faren var på sykehus og ikke hadde mulighet til å møte opp på timen.

 

Det letteste og raskeste hadde så klart vært å betale, men det er også mulighet for å snakke med de som har ansvar for fakturering om det er mulig å ikke betale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi har god tid til å betale regningen, så hvorvidt folk mener vi burde betale den bryr jeg meg lite om egentlig. Vi tar den broa når vi kommer dit.

 

Det jeg er interessert i å etablere er hva våre rettigheter er i situasjonen, og hva våre alternativer er, siden vi er ganske grønne i situasjoner som dette når en sammenligner med f.eks legekontor eller inkassoselskap.

Lenke til kommentar

Kan du ikke bare protestere til inkassoselskapet da ? Om det er innvendinger må de jo la det bero - og om du gjør det klart at det skylder alvorlig sykdom så kan jeg ikke forstå at de ikke lar det bero inntil videre avklaring. 

Var i samme situasjon selv med en pårørende som havnet på sykehus,  gikk glipp av en legetime og fikk regning i posten. Fanget det opp før det gikk til inkasso,  orka ikke gjøre noe nummer ut av det og betalte de ca 230 kronene eller hva det var for personen.  

Lenke til kommentar

Jobber fremdeles med det, men nå har noe enda mer rart dukket opp. Nå har han visst ikke møtt opp hos Nevrologisk ved sykehuset. Dette har de fakturert han 700 kr for...

 

Jeg har ikke den fjerneste anelse hvordan han ikke har møtt, siden jeg forstår det slikt her at timen var bestilt AV sykehuset han er på, uten noen inngrep fra hverken oss eller pasient det jeg er kjent med...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jobber fremdeles med det, men nå har noe enda mer rart dukket opp. Nå har han visst ikke møtt opp hos Nevrologisk ved sykehuset. Dette har de fakturert han 700 kr for...

 

Jeg har ikke den fjerneste anelse hvordan han ikke har møtt, siden jeg forstår det slikt her at timen var bestilt AV sykehuset han er på, uten noen inngrep fra hverken oss eller pasient det jeg er kjent med...

Det ville jeg protestert kraftig på. De bør være godt klar over hans tilstand, og da må de sørge for at han får med seg timebestillingen, eller sørge for at han drar.
Lenke til kommentar

Det ville jeg protestert kraftig på. De bør være godt klar over hans tilstand, og da må de sørge for at han får med seg timebestillingen, eller sørge for at han drar.

 

Absolutt planen det, men vi så først brevet etter dem var ferdig for dagen, så må ringe igjen i morgen. Det var bare en litt vel absurd situasjon.

 

Jeg kan i det minste forstå hvorfor fastlegen fakturerte (selv om jeg fremdeles mener dette var feilaktig), da det er sannsynlig at denne timen var satt opp før fattern ble innlagt, men denne skjønner jeg ærlig ikke.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...