Gå til innhold

fjerning av thermal paste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Blårens er jo isopropanol, som anbefales i flere guider for å fjerne slikt.

Jeg har brukt aceton uten å ha merket noen problemer av den grunn. Jeg brukte det fordi det var det eneste jeg hadde utenom rødsprit i huset. Jeg bare nevner det.

 

Jeg har brukt noe annet som jeg ikke vil anbefale. Men jeg tror det er effektivt. Man bør helst bruke det utendørs, da det ikke er sunt å puste inn, det er sterkt, og det er et middel til rensing av bremseskiver som jeg kjøpte på Biltema. Jeg kvittet meg med boksen ved å levere den til Frevar, søppelmottaket i Fredrikstad.

Endret av rofl2
Lenke til kommentar

Det eneste som var lett å få tak i for min del var Antibac (utstyrsdesinfeksjon 95%) på apoteket. Det er en blanding av mest etanol og litt isopropanol. Begge deler er flyktig og etterlater ikke noe rester, så det er trygt å bruke. En flaske med 750 ml kostet litt over hundrelappen.

 

Du må ikke nødvendigvis rense med alkohol, men det er greit å få vekk fettrester og smuss. Har du en ren klut eller papir som ikke loer kan du rense med bittelitt, og da mener jeg mikroskopiske mengder zalo el.l. Bare husk å tørk godt over med fuktig klut etterpå for å få bort rester.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Det eneste som var lett å få tak i for min del var Antibac (utstyrsdisinfeksjon 95%) på apoteket.

 

Det eneste? Det er ganske mye som kan brukes, ser det ut til, så jeg lurer på om det var det eneste.

Jeg bruker white spirit på følgende måte:

 

(1) Skrap vekk det meste av pastaen med papir (f.eks. avispapir).

(2) Vask bort resten med litt white spirit.

(3) Fjern white spiriten med litt salmiakkvann.

 

Dette har gått bra i mange år. Jeg bruker white spirit fordi det er noe jeg alltid har i huset.

 

Ellers er aceton, som rofl2 nevner, ofte anbefalt.

Lenke til kommentar

1. Barberblad (gammeldags) eller brekke av et stykke av en tapetkniv til å bruke som skrape.

 

2a. Behøver man egentlig å vaske vekk gammel kjølepasta, dersom det har vært brukt kvalitetspasta?

 

2b. Med unntak av når man har slipt blokken mer plan enn hva den ble levert fra butikk (da hadde jeg børstet slipestøv vekk med klut og rensemiddel) ..

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det beste er å holde seg vekk fra tekniske løsninger.

Isopropanol inneholder tørrstoff. Dvs at et nesten usynlig belegg av partikler blir igjen etter fordamping.

Rødsprit og Whitesprit er å banne i kirken. Begge inneholder fraksjoner av en olje som faktisk ikke er veldig ulik sag-kjedeolje. Hvem vil vel ha oljerester igjen på CPU'n?

 

Noe som er veldig enkelt, billig og trygt er salmiakk. Tørk CPU ren med dasspapir, renset bomull, Q-tips e.l.

Når overflaten og kantene "ser" rene ut etter avtørking, ta så og la en Q-tips trekke til seg salmiakk og vask i veg på overflaten. Om nødvendig med flere Q-tips. Tørk også rent med en tørr ren Q-tips. Funker hver gang

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...