Gå til innhold

Spille eldre Nintendo-spill


Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt oss en NES-konsoll med innlagt 30 spill som man får kjøpt på f.eks Elkjøp. Det vekte en del gamle minner, og jeg kunne tenkt meg å ta opp igjen litt spilling. Tenker mest på N64/Gamecube. Super Mario, Zelda etc. Finnes det noen lignende løsninger til det, eller må man kjøpe seg en gammel konsoll? Har testet en del emulatorer på PC, og det funker jo, men vil helst ha en dedikert konsoll til det. Det nærmeste jeg kommer mitt ønske er en chippet gamecube jeg fant på Ebay som har mange klassiske N64/Gamecube-spill forhåndsinnstallert. Men det virker litt jalla og koster litt. Noen som har tips, evt. hvordan gamer dere gamle N64/Gamecube spill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har klart å få spilt de fleste N64/Gamecube favorittspillene på Wii og Wii U i akseptabel kvalitet på nyere tv. 

Hvordan får du spilt f.eks Super Mario 64 til N64 på Wii?

 

 

Med egen USB-spillkontroller eller kun tastatur?

Har testet begge deler, men vil helst ha en konsoll da vi har en PC på stua som ofte er i bruk til andre ting.

Lenke til kommentar

Hvordan får du spilt f.eks Super Mario 64 til N64 på Wii?

 

 

Har testet begge deler, men vil helst ha en konsoll da vi har en PC på stua som ofte er i bruk til andre ting.

 

Det vet jeg ikke, SM 64 var aldri noe favorittspill. Derimot var Donkey Kong 64 det - og det spilte jeg på Wii U nedlastet fra Nintendo Store. De to Zelda spillene fra N64 spilte jeg på en Gamecube disc på Wii.

 

De to Zelda spillene til Gamecube kan jeg nå spille i remastrede versoner på Wii U.

 

Gamecube discer fungerer på Wii, og Wii discer fungerer på Wii U, også finnes det mye å handle i Nintendo Store. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

På Wii og Wii U har nintendo solgt gamle spille fra maskinene deres gjennom Nintendo eShop, en digital nettbutikk. De selger langt fra alle spillene som ble utgitt, men de kjente titlene fra Nintendo selv er der. Både Wii og Wii U er utgåtte maskiner nå, og må nok handles via bruktmarkedet. Wii fra 2006 anbefales heller ikke, da nett-tjenesten skal legges ned om et halvt år. da vil det ikke være mulig å kjøpe eller laste ned spill lenger.

 

Da er Wii U eneste alternativ.

 

Her er en liste over spillene som kan kjøpes digitalt på Wii U:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Virtual_Console_games_for_Wii_U_(PAL_region)

 

 

EDIT: Gamecube-spill er ikke i salg noen steder. Så her er eneste alternativ å kjøpe en gammel GC/wii-maskin.

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar

Nå skal jo Wii shop legges ned, og det går ikke an å kjøpe points der lengre. Så da får man ikke lastet ned N64 spill til den. Da må man over til Wii U, som har Eshop i stedet. Men den er ikke bakoverkompatibel med Gamecube-spill. Man kan visst laste ned en hjemmelaget emulator som heter Nintendont som lar deg gjøre det, men på eget ansvar. Men kan man laste ned de fleste populære Super Mario og Zelda titlene fra N64/Gamecube på Eshop på Wii U?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt? Det er greit at nett-tjenesten til Wii legges ned - men så lenge den virker er det ingenting som hindrer deg til å få lastet ned det du vil ha.

 

Jeg vil heller anbefale å handle Wii nå - før tjenesten legges ned - slik at du får handlet det det ønsker.

 

Som sagt, lag en liste over hvilke spill du vil spille i nyere og bedre format - og sjekk hva som er å finne på de forskjellige konsollene.

 

Er vel også rykter om en retro N64 konsoll som kanskje kommer?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt? Det er greit at nett-tjenesten til Wii legges ned - men så lenge den virker er det ingenting som hindrer deg til å få lastet ned det du vil ha.

 

Jeg vil heller anbefale å handle Wii nå - før tjenesten legges ned - slik at du får handlet det det ønsker.

 

Som sagt, lag en liste over hvilke spill du vil spille i nyere og bedre format - og sjekk hva som er å finne på de forskjellige konsollene.

 

Er vel også rykter om en retro N64 konsoll som kanskje kommer?

"As of March 26, 2018, it is no longer possible to add points to the Wii Shop Channel using either a credit card or Nintendo Points Card. Any points added before that date can be used to purchase content on the Wii Shop Channel until January 30, 2019."

Lenke til kommentar

"As of March 26, 2018, it is no longer possible to add points to the Wii Shop Channel using either a credit card or Nintendo Points Card. Any points added before that date can be used to purchase content on the Wii Shop Channel until January 30, 2019."

 

Ok, så man får egentlig ikke handlet der lenger. Da faller den muligheten bort. Det var jo synd.

Lenke til kommentar

Til Gamecube spill så bruker jeg Dolphin emulator ilag med trådløs xbox 360 kontroller.

Er veldig lett å legge inn hvilken mappe du har alle spillene i rett inn i dolphin så de dukker opp i en liste.

 

Når du ser spillene listet opp kan du f.eks høyreklikke på ett, velge properties, så edit config.

Har kan du lett konfigurere forsjellige innstillinger for spill, f.eks om du ønsker at ett spill skal være 4:3, mens ett annet skal strekkes ut.

Alle kodene du trenger til det finner du her: https://forums.dolphin-emu.org/Thread-unofficial-howto-using-gameini-settings-per-game

 

I tillegg finner du liste av alle spillene til gamecube her og hvor bra de kjører på dolphin: https://wiki.dolphin-emu.org/index.php?title=Nintendo_GameCube

 

Har selv f.eks lagt inn widescreen hack til Tony Hawk's Pro Skater 3 ved å velge å edit config. Er enkelt å greit bare å kopiere inn teksten du ønsker å bruke, til Tony Hawk f.eks så er den:

 

[Video_Settings]
AspectRatio = 1
[ActionReplay_Enabled]
$Widescreen AR Code
[ActionReplay]
$Widescreen AR Code
041C8920 3FF3CF00
041D54C0 3FF3CF00

 

***********************************

 

Til N64 så har du Project64, ikke like mange forsjellige valgmuligheter som Dolphin, men spiller 64 ganske bra, men ikke perfekt.

 

 

For en fin løsning for å velge spill mellom mange forsjellige systemer så har du Launchbox / Big Box. Har ikke testet det selv, men vurderer sterkt å skaffe meg Big Box som er premium versjonen. Koster 20$ for ett år, så om man da oppgraderer med 30$ til så har man livstids lisens, eventuelt kjøpe det for 50$ umiddelbart, men greit at 20$ ett år varianten er der for de som ønsker å prøve for ett års tid å se om de blir å bruke det eller ikke.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...