Gå til innhold

Tips? Boligkjøp Oslo, salg Bergen


Balsature

Anbefalte innlegg

Hmm... Skal ikke være lett nei :p

 

Takk for tipset!

 

Siden du har så høy studielån så kan nok bli vanskelig å få noe mer enn 2 mill i lån, tjener sjøl 500 000, maks jeg fikk i lån var 1.8 og jeg hadde bare 100 000 i lån :p

Sjekk ut rosenhoff/sinsen er ganske sentralt, gåavstand til løkka og trikken til sentrum tar 10 min

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=124163498

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lillestrøm blir nok for langt unna - da leier jeg heller.

 

Er derfor jeg anbefaler for eksempel Lillestrøm. Jeg bor der selv, og bruker kortere tid til jobb en flere av mine kolleger som bor i Oslo. 10 minutter med tog inn, også er du på Oslo S. Syns også Lillestrøm er et hyggeligere sted å være, men det blir personlige preferanser :)

Lenke til kommentar

Nei, har ikke vurdert de stedene. 

 

Vi får se, jeg er i dialog med to banker. 

 

Du har strengt tatt ikke så alt for mye å rutte med. Selv kjøpte jeg nå i år, og har rundt samme lønn som deg. Stilte med 620.000 i egenkapital på en leilighet til 3 millioner. Måtte stille min far som medlånetaker. I bankens dokumenter står det at de "ikke anbefalte meg å ta lånet" grunnet belåningsgraden min ble på over 75%. Så de er strenge om dagen, og markedet er tøft vil jeg si.

 

Er jo så klart spørs på hva du ser etter. 2,8 mill i Oslo vil kanskje ikke gi deg allverden. Vurdert Lillestrøm, Strømmen, eller Lørenskog?

Lenke til kommentar

Hmm, interessant.

 

Kanskje jeg må vurdere Lillestrøm osv. da. Spørs hva jeg får av finansieringsbevis. Bankene bruker litt tid. 

 

Jeg bodde på Helsfyr og hadde en kamerat i Lillestrøm. De gangene vi skulle ut i sentrum sammen måtte jeg beregne mer tid enn han til tross for få minutter å gå til t-banen.

Lenke til kommentar

Bør jeg selge uavhengig av om jeg får tilstrekkelig i lån til en bolig i sentrum? Eller leie ut? Innspill? 

 

Hvis ja; bør jeg bruke megler? Eller er tjenester som propr.no bra? 

 

Meglertilbudet jeg har fått hittil er på tot. ca. 90k, så det er nokså dyrt. 

Endret av Balsature
Lenke til kommentar

DNB kunne låne meg 3 mnok dersom foreldre står som medlåntakere. Skal jeg ta alene kunne de låne meg 2,2 - etter at bolig var solgt for prisant. og jeg satt igjen med minst 260 fra salget. 

 

Medlåntaker-alternativet er nok ikke så aktuelt per nå, så tror det må bli leie første tiden + salg av eksisterende bolig. Er vel ikke så mye å få for 2,2.

Endret av Balsature
Lenke til kommentar

DNB kunne låne meg 3 mnok dersom foreldre står som medlåntakere. Skal jeg ta alene kunne de låne meg 2,2 - etter at bolig var solgt for prisant. og jeg satt igjen med minst 260 fra salget. 

 

Medlåntaker-alternativet er nok ikke så aktuelt per nå, så tror det må bli leie første tiden + salg av eksisterende bolig. Er vel ikke så mye å få for 2,2.

Du har jo egenkapitalen i tillegg. Knekk BSUen, så har du jo nesten en halv million. Kjøp til 2,7 er ikke helt urealistisk. Eller mente de at de kunne låne deg nok til å kjøpe for 2,2?
Lenke til kommentar

DNB kunne låne meg 3 mnok dersom foreldre står som medlåntakere. Skal jeg ta alene kunne de låne meg 2,2 - etter at bolig var solgt for prisant. og jeg satt igjen med minst 260 fra salget. 

 

Medlåntaker-alternativet er nok ikke så aktuelt per nå, så tror det må bli leie første tiden + salg av eksisterende bolig. Er vel ikke så mye å få for 2,2.

 

Dersom du ikke frykter innvandrerbefolkningen i Oslo, så kan du flytte til Oslo Øst. Da er jeg ganske sikker på at du får ett roms til 2,2.

Endret av Permanent jobb
Lenke til kommentar

usikker! De skrev: «...klarer vi å gi finansiering til kjøp 2.200.000,- + omk. om du selger boligen og får prisantydning og sitter igjen med egenkapital kr.260.000,-.«

Det er jo ikke så mye å være usikker på, da kan du kjøpe opp til 2,2, du får ikke lån på 2,2. Vet du om det forutsetter at du bruker BSU også? 

 

Det er uansett i minste laget for å få kjøpt noe rimelig sentralt i Oslo er jeg redd. 

Lenke til kommentar

Trenger ikke bruke bsuen med det tilbudet nei.

 

Kan hende jeg bare leier første tiden, kan være greit avvente med lån til prøvetiden er utløpt og til jeg får litt høyere finansieringsbevis (foreldrene mine kan muligens stille som medlåntakere ved et senere tidspunkt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Arbeidsplassen min blir i Bjørvika. Noen som er kjent i Oslo? Hva vil være optimal (men realistisk til ca 3,5) plassering ift avstand til jobb og bysentrum? Vil så nærme som mulig. 

 

Ser på finn at det er en del byggeprosjekter i bjørvika nå. Minste leilighetene der er 34 kvm. Men de vil vel være rådyre (ser en 39 kvm fra 2014 til 4,7).  Bjørvika kan jeg bare glemme å bo i

 

Ser også at det er en del leiligheter i Grønland. Det kunne jo kanskje være en fin location. Også området nord for løkka, under elva, ser bra ut på kartet. 

Endret av Balsature
Lenke til kommentar

Alt langs bussrute 31 og 37, samt langs T-banens linjer.

Bussrute 31 og 37 går også om natten, noe som gjør det greit å komme seg hjem etter en tur på byen.

 

Noen konkrete leiligheter (men ikke langs disse busslinjene, dog forsvarlig gangavstand til Helsfyr T der 37-bussen stopper):

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=125180943

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=120596107

 

Et stille og fredelig område, det er ca 8 minutter å gå fra disse til T-banen. Jeg har selv bodd i samme borettslag, det er ryddig og greit økonomisk.

Godt med tilbud i nærheten, hvis man liker fotball er det jo greit å vite om at et av Oslos største idrettsanlegg er like ved, i tilknytning til dette er det også en stor fin park.

 

Det har tidligere vært ganske greit å få seg fast parkeringsplass i borettslaget, det finnes også noen få garasjer som selges rimelig ut fra ansiennitetsprinsippet.

 

Rett på andre siden av hovedveien er det også muligheter:

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=115591307

 

 

Vålerenga er også et greit område langs busslinje 37:

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=122040769

Endret av Snylter
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...