Gå til innhold

Hjemmeserver - Tilgang overalt - NAS?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Ettersom lagringsplassen på datamaskinen er spist opp, så må jeg finne annen løsning for å lagre alt av video og bilder.

 

Pr i dag har jeg alt av dette på dropbox, som da også ligger lagret lokalt på PCen.

 

Trenger muligheten til å få tilgang til alle filene fra hvor som helst, og derfor har det fungert med Dropbox. Men trenger nå mer plass. Er NAS løsningen her? Har aldri vært borti dette, men ser jo greit ut det? Eller er det bedre med en "vanlig" server?

 

Kom gjerne med innspill. Setter stor pris på all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du tid og ork så er vanlig server å foretrekke, det er mykje billegare og idag så er 10GbE nesten gratis. For mange er FreeNAS det dei bruker. Og med FreeNAS kan du f.eks lage iSCSI devicer som du importerer som "vanlige" harddisker i Windows. FreeNAS har også transparent komprimering og insta snapshots som tar minimalt med plass så du kan ta snapshot kvar time om du vil.

Lenke til kommentar

Har du tid og ork så er vanlig server å foretrekke, det er mykje billegare og idag så er 10GbE nesten gratis. For mange er FreeNAS det dei bruker. Og med FreeNAS kan du f.eks lage iSCSI devicer som du importerer som "vanlige" harddisker i Windows. FreeNAS har også transparent komprimering og insta snapshots som tar minimalt med plass så du kan ta snapshot kvar time om du vil.

 

Interessant. Mener du at mappene på serveren vil komme opp på pcen som "vanlige" mapper? Og hvordan fungerer dette i praksis mtp overføringhastighet om jeg har f.eks 20gb som skal lastes opp, kontra ekstern harddisk med USB?

 

Hva trenger jeg av utstyr for å få satt opp en slik server? Trenger jeg en veldig kraftig maskin? Og bør det være SSD harddisker?

Endret av Garrian
Lenke til kommentar

Nei, det vell meir som ein USB harddisk som du må formatere som dukker opp. Du kan selvsagt også bruke mapper som deles som nettverksmapper(Samba/SMB). Forskjellen her er at iSCSI blir ein dedikert ressurs som bare 1 maskin kan bruke om gangen, igjengjeld så er ytelsen mykje betre då den maskinen som bruker disken kan utføre cache operasjoner lokalt.

 

Du trenger ikkje kraftig maskin, det spørs heller kva budsjett du har og om du er villig til å kjøpe nytt eller brukt.

Brukt på Ebay gir veldig mykje for pengane. Det er veldig billig å frakte til Norge med Jetcarrier, det tar litt tid då.

Men ein Ryzen 2200G med 8GB burde være ok.

 

Du trenger heller ikkje SSD. FreeNAS kan gjøre vanlige harddisker i stor grad like rask som SSD ved å benytte seg av et par gode triks.

Endret av siDDis
Lenke til kommentar

Nei, det vell meir som ein USB harddisk som du må formatere som dukker opp. Du kan selvsagt også bruke mapper som deles som nettverksmapper(Samba/SMB). Forskjellen her er at iSCSI blir ein dedikert ressurs som bare 1 maskin kan bruke om gangen, igjengjeld så er ytelsen mykje betre då den maskinen som bruker disken kan utføre cache operasjoner lokalt.

 

Du trenger ikkje kraftig maskin, det spørs heller kva budsjett du har og om du er villig til å kjøpe nytt eller brukt.

Brukt på Ebay gir veldig mykje for pengane. Det er veldig billig å frakte til Norge med Jetcarrier, det tar litt tid då.

Men ein Ryzen 2200G med 8GB burde være ok.

 

Du trenger heller ikkje SSD. FreeNAS kan gjøre vanlige harddisker i stor grad like rask som SSD ved å benytte seg av et par gode triks.

Hei igjen

 

Tusen takk for info. FreeNAS høres veldig interessant ut! Har sett litt på youtube nå. Men for å oppsummere, så trenger jeg i utgangspunktet kun en vanlig pc? Og installere freenas på denne, så er jeg good to go?

 

Er det noe spesielt å tenke på ved valg av maskin? Kan gjerne kjøpe en ok maskin, med en del lagringsplass. Gjerne 5-10TB. Setter stor pris på forslag til utstyr. Vet ikke hvor mye jeg må bruke for på dette, men kommer man langt med 5-10000?

 

Er det mulighet å browse innholdet på freenas serveren fra mobilen, og caste det til chromecast?

 

Ser på komplett.no at de selger servere som en egen kategori maskiner. Hva er egentlig forskjellen på en pc og en server?

Endret av Garrian
Lenke til kommentar

5000kr er eit ok budsjett. Ja du kan bruke ein vanleg PC. Har du nokre eldre deler så er det bare å sette i gang.

 

FreeNAS er ikkje for å streame video til tv, da skal du vell bruke software ala Plex eller XBMC. Kjenner ikkje så dei så godt.

FreeNAS er til å sette opp raid, og dele dette på nettverket.

 

Anbefaler å kjøpe minst 8TB harddisker, 2 stykk som speiles i første omgang er heilt greit. Eventuelt 3 stykker i raid5, det gir deg da effektivt 16TB lagring.  Om det bare er multimedia, altså bilder, musikk og video så er 8GB meir enn nok, du kan oppgradere til meir seinare. Meir RAM vil fungere som harddisk cache, så filer du leser ofte blir lest i fra RAM for best mogleg ytelse. Du kan også bruke ein SSD til cache, men eg anbefaler å ha meir RAM då du må ta fra minnet for å mappe hvor hen på SSD'en du har lagret data. Et godt tips som ikkje er dyrt er å bruke Intel Optane 32GB.

 

Eg har ein sånn med 3 partisjoner, 2GB er satt av til SLOG (forbedrer skriveytelsen ved bruk av virtuelle maskiner eller databaser) neppe aktuelt for ditt bruk, 8GB er swap, som gjør at du får frigjort meir RAM og resten er L2ARC( Lese cache ) Bruker ca 500MB for å mappe dei resterande 22GB til cache. Men eg har 48GB RAM på maskinen min.

Lenke til kommentar

5000kr er eit ok budsjett. Ja du kan bruke ein vanleg PC. Har du nokre eldre deler så er det bare å sette i gang.

 

FreeNAS er ikkje for å streame video til tv, da skal du vell bruke software ala Plex eller XBMC. Kjenner ikkje så dei så godt.

FreeNAS er til å sette opp raid, og dele dette på nettverket.

 

Anbefaler å kjøpe minst 8TB harddisker, 2 stykk som speiles i første omgang er heilt greit. Eventuelt 3 stykker i raid5, det gir deg da effektivt 16TB lagring. Om det bare er multimedia, altså bilder, musikk og video så er 8GB meir enn nok, du kan oppgradere til meir seinare. Meir RAM vil fungere som harddisk cache, så filer du leser ofte blir lest i fra RAM for best mogleg ytelse. Du kan også bruke ein SSD til cache, men eg anbefaler å ha meir RAM då du må ta fra minnet for å mappe hvor hen på SSD'en du har lagret data. Et godt tips som ikkje er dyrt er å bruke Intel Optane 32GB.

 

Eg har ein sånn med 3 partisjoner, 2GB er satt av til SLOG (forbedrer skriveytelsen ved bruk av virtuelle maskiner eller databaser) neppe aktuelt for ditt bruk, 8GB er swap, som gjør at du får frigjort meir RAM og resten er L2ARC( Lese cache ) Bruker ca 500MB for å mappe dei resterande 22GB til cache. Men eg har 48GB RAM på maskinen min.

Og hvordan er f.eks windows server til mitt bruk, kontra freenas? Er helt grønn på dette området. Men slik du beskriver så føler jeg at med din hjelp så er jeg på riktig spor til en løsning som vil passe meg meget bra :)

Lenke til kommentar

Den der pcen du fant er ikkje heilt verdt det, den er altfor dyr. Dessuten er den allerede utdatert etter Intel har lansert Xeon 2100 serien.

Eg ville bare gått for Ryzen 2200G med 2x 4GB ram og et billig hovudkort med minst 4x minnespor. Kanskje vil du ha 6x SATA porter også om du trur 4x ikkje er nok.

 

FreeNAS er mykje betre enn Windows. Det har ein god del ting som du ikkje får på Windows. Ja du må lære deg noko nytt, men det er ikkje vanskeleg. Ellers er det i bunn grunn opp til deg.

Lenke til kommentar

Hva med å bygge en server selv, f.eks (dette er bare pc deler jeg fant på prisjakt nå)

Kabinett, SilverStone Raven RVX01 kr 572 (Jeg ville heller brukt Fractal Design Define R5 til kr 899)

Hovedkort Asus H110-Plus kr 199

Cpu Intel Pentium G4560 kr 586

Kingston ValueRAM DDR4 PC19200/2400MHz kr 451

Strømforsyning EVGA 500W kr 499

Harddisk1 WD Red WD40EFRX 64MB 4TB kr 1199

Harddisk2 WD Red WD40EFRX 64MB 4TB kr 1199

Totalt 4700 pluss frakt

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Hva med å bygge en server selv, f.eks (dette er bare pc deler jeg fant på prisjakt nå)

Kabinett, SilverStone Raven RVX01 kr 572

Hovedkort Asus H110-Plus kr 199

Cpu Intel Pentium G4560 kr 586

Kingston ValueRAM DDR4 PC19200/2400MHz kr 451

Strømforsyning EVGA 500W kr 499

Harddisk1 WD Red WD40EFRX 64MB 4TB kr 1199

Harddisk2 WD Red WD40EFRX 64MB 4TB kr 1199

Totalt 4700 pluss frakt

Interessant. Har aldri bygget en maksin før, men må da la seg gjøre det. Hva mer trenger jeg for å få dette sammen mon?

Lenke til kommentar

Asus routerne støtter OpenVPN , har brukt det i årevis uten problemer, har vært ute og reist i 5-6 uker av gangen flere ganger for året. Har klienten på mobil, laptop og iPad.

Har selv asus ruter, så det lover bra. Er det en app du bruker på mobil for å få tilgang? Og det funker med dette her freenas?

Lenke til kommentar

Interessant. Har aldri bygget en maksin før, men må da la seg gjøre det. Hva mer trenger jeg for å få dette sammen mon?

Det du trenger for å sette sammen en pc/server/nas er:

En antistatisk armlenke.

En usb minnepinne.

Et os, f.eks Windus 10, Linux Ubuntu server eller FreeNAS.

https://www.makeuseof.com/tag/best-linux-server-operating-systems/

 

Se gjerne tråden Den perfekte pc-pakke for pc bygging

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470

 

Edit ser 8Gb RAM ofte blir brukt i server og at en kan få server (uten disker) til kr 4000:

https://www.dustinhome.no/product/5011038832/proliant-microserver-gen10-entry

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Har selv asus ruter, så det lover bra. Er det en app du bruker på mobil for å få tilgang? Og det funker med dette her freenas?

Alt du trenger er OpenVPN app til PC, brett eller mobil. Routeren eksporterer en .ovpn fil som du importerer til mobil/brett/PC som appen bruker.

 

Det kan være en fordel i tillegg å bruke en tjeneste som DynDNS for å slippe å bruke routerens IP adresse hvis den ikke er statisk (noe den vanligvis ikke er). Det fungerer vanligvis fint uten lenge, men før eller senere vil du få en ny IP adresse og det er litt kjedelig hvis du er bortreist da det skjer.

 

Med dynamisk DNS vil du kunne kontakte ditt nett med f.eks. garrian.dyndns.com. Det finnes andre tilbydere av dette enn dyndns, men det er de jeg har bukt i mange år.

 

Les om mer om dynamisk DNS her: https://dyn.com/remote-access/

 

Ville også vurdert å leke meg litt med en RaspberryPi med Nextcloud på hvis det er en gratis "ubegrenset lagring" Dropbox erstatning du er ute etter:

 

https://www.youtube.com/watch?v=O8h_Dlf2MOA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...