Gå til innhold

Ønsker å kjøpe gaming stasjonær 7-9k / spec sjekk


Anbefalte innlegg

Heisann, sommeren er endelig kommet så da er det tid for svett gaming. Ønsker derfor å kjøpe en mid range/budsjett gaming pc. 

 

Har satt opp dette foreløpig:

Alternativ 1: red team; RX 580, Ryzen 5 1600, ~ 6500 kr.

Alternativ 2: green team; 1060 6gb, i5 8400 ~7300 kr. 

 

Sikter meg litt mot alt. 1 pga av prisen, så vidt jeg vet vil spillytelse være veldig like for de. Intel/Nvidia er erfaringsmessig bedre men kjenner ikke produktene godt nok til at jeg vet hva som er best. 

 

Listene bruker billigste alternativ av all hardware så jeg tar gjerne i mot input på oppgraderinger som burde gjøres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva å handle brukt? Du får bedre ryzen 1700 brukt til ca samme pris.

Så i den prisklassen der er brukt mere lønnsomt.

 

Ryzen 7 1700, MSI X370 Gaming Plus, NOCTUA NH-D15 SE AM4 CPU-KJøler!

Selger grunnet oppgraderinger! - Ryzen 7 1700, 3.0 GHz / 3.7 GHz Precision Boost - MSI X370 Gaming Plus - Noctua NH-D15 AM4

 

Det gir mest for pengene i dag.

 

 

Da mangler du samsung 970 evo omtrent coolermaster 212 evo eller bedre.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye av det på bruktmarkedet er "utdatert" uten å gi noen veldig god reduksjon i pris. 

 

Ryzen 7 1700 er ikke noe betydelig bedre, men jeg bytter ut R5 1600 med R5 2600, den er jo nyere og nesten like billig. Ser at jeg også må oppgradere hovedkortet til MSI X470 da jeg trenger helst wifi. Beholder RX 580, det skal være nok til mitt bruk. 

Jeg har allerede en grei SSD men skal vurdere å kjøpe en 970 evo, den ser ut til å være en signifikant oppgradering.

Stock kjøleren på R5 2600 er bra nok, trenger ikke cm 212 evo. 

Oppgraderer strømforsyningen til en med 5 års garanti.

Endret av toregil
Lenke til kommentar

I Norge har vi 5 års reklamasjonsrett på PSU i henhold til forbrukerkjøpsloven uansett. Så ikke se deg blind på produsent garanti, bare velg noe som er kjent for kvalitet. Vi har en tråd med anbefalinger av PSU'er her på forumet som blir oppdatert jevnlig.

 

Ellers er standard RAM hastighet for i5 8400 2666MHz, og den klarer å utnytte hver eneste en av dem, så ikke strup den ned med 2400MHz.

 

R5 2600 er enda verre, den er satt sammen av 2 CCX'er som kommuniserer med hverandre gjennom AMDs "Infinity fabric". Greia er at de kommuniserer på system minnets frekvens. Så Ryzen (bestående av 2 CCX'er eller fler) er rett og slett svært avhengig av høy hastighet på RAM. Minst 3200MHz anbefales. Kanskje mest fordi det var det raskeste man fikk til å kjøre RAM med første generasjon Ryzen. 2600 er jo andre generasjon, og med riktig HK skal den nok fikse opp mot 3600MHz, og også ha glede av det.

 

Om du ikke skal handle med en gang, så kan du jo vurdere å se det an med HK til Ryzen. B450 ble fremvist på Computex mener jeg, og skal være rett rundt hjørnet. Så du kan da spare noen hundrelapper om du ikke trenger de portene som X470 byr på ekstra. Jeg vil tro det finnes B350 HK med Wifi? PRoblemet er at du ikke er garantert at det blir levert med en BIOS oppdatert til å kjenne igjen en R5 2600.

 

Av alternativene er nok kanskje R5 2600 mitt førstevalg. SMT som gir 12 tråder hjelper veldig i en del oppgaver.

 

Edit: Jeg glemte å nevne at Ryzen også er veldig glad i RAM med stramme timinger. Førstevalg til 3200MHz er et kit som heter Flare X med CL14 fra G.Skill tror jeg det er som er produsent..

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående strømforsyninger så ser jeg på 5 års garanti som et kvalitetsstempel fra produsenten, mao de bruker gode komponenter.

 

Det er det folk som har brent seg på før. ;) De fleste større merkene produserer ikke PSU'ene selv, så du vet ikke ut fra garantien demmes hvem som egentlig er produsent. Det er slikt man finner ut ved å sjekke reviews fra folk som er gode på PSU. Vi hadde en PSU som var "auto" kjøp for litt siden. Og med mindre du sparer, og ønsker å spare noen hundrelapper på en mindre modell. Så holder den fremdeles koken. EVGAs G2 750W'er (Den har forøvrig 10 års fabrikk garanti ;)).

 

G3 er den nye modellen. Om jeg ikke husker feil lager den litt mer støy. Men har også 10 års garanti på 750W og oppover. 650W og ned er 7års garanti..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Det der er jo faktisk et veldig bra tilbud. Det står at tilbudet varer til 30. juni, går det an å få ordnet DNB mastercard på dagen?

 

Det måtte vel i så fall være om du stilte opp på en av DnB's filialer, men tvilsomt. Spesifikasjons messig er den ikke himla gal den der, og prisen blir grei med litt rabatt. Men det er jo ikke en maskin man kan oppgradere noe videre med. Og hva slags PSU tror du står i den? ;)

 

Sannsynligvis er det bare en RAM brikke i den også, og den som står der er på 2400MHz, så det er en rimelig kraftig flaskehals. Om man parrer i5 8400 med et Z370 HK, så kan man bruke mye raskere RAM, og i5 8400 har vist seg å nyte godt av helt opp i 3200MHz som jeg har sett testet. I enkelte spill ~10% raskere average fps over en maskin med 2666MHz i to kanaler. Da med GTX1080Ti for at GPU ikke skulle være flaskehals. GTX1070 vil med all sannsynlighet nyte nesten like godt av den raskere RAM'en.

 

Om du får tak i et DnB MasterCard på dagen, kikk heller på komponentene som Power selger. ;)

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Mye av det på bruktmarkedet er "utdatert" uten å gi noen veldig god reduksjon i pris. 

 

Ryzen 7 1700 er ikke noe betydelig bedre, men jeg bytter ut R5 1600 med R5 2600, den er jo nyere og nesten like billig. Ser at jeg også må oppgradere hovedkortet til MSI X470 da jeg trenger helst wifi. Beholder RX 580, det skal være nok til mitt bruk. 

Jeg har allerede en grei SSD men skal vurdere å kjøpe en 970 evo, den ser ut til å være en signifikant oppgradering.

Stock kjøleren på R5 2600 er bra nok, trenger ikke cm 212 evo. 

Oppgraderer strømforsyningen til en med 5 års garanti.

Legg til 1092kr så har du 12år garanti: Seasonic Prime Ultra Titanium 750 Strømforsyning  kr 2 092,00 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...