Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Synes denne tråden, Agentspoon - er veldig bra. Og anbefalingene dine på tvene virker veldig solide.

 

Men jeg tenker litt på utsagnet ditt:

 

Selve TVen utgjør selvsagt en stor del av hjemmekino-opplevelsen, men det gjør lyden også!

 

 

Så følger en del anbefalinger på lydplanker. Ikke noe feil i det.

 

Men lydplanker er i prinsipp bestandig en av de dårligste løsningene for god lyd du kan velge. Lydplanker er kun et godt valg for de som synes høytalere og elektronikk skal synes minst mulig - hvor dette betyr mer enn god lyd.

 

Synes start innlegget ditt på en måte indikerer at lydplanker, er det selvfølgelige valget for oppgradering av lyden, fra de innebyggede høytalerne i tven.

 

Burde kanskje nevne noe i stil med at: Hvis du ikke får lov  Det ble feil. Hvis du vil ofre en del i lydkvalitet for et stilrent utseende er lydplanker et godt valg, her er noen aktuelle kandidater osv.

 

Bare noen tanker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både uenig og enig. Jeg tenker at med f. eks. Dali Kubik One så får du to stk 5,25" woofere. Kombinert med ekstern subwoofer, begynner en å nærme seg veldig ordinære HiFi-høyttalere. Legg til at den er mer plasseringsvennlig enn høyttalere med receiver, fungerer med bluetooth - og det blir et veldig godt valg også for audiofile. :) 

 

Den delen jeg er enig med deg i, er at en slipper unna langt rimeligere om en kjøper tradisjonelle høyttalere, og at de selvsagt har et høyere tak hva angår kvalitet. For eksempel ville jeg selv heller ha kjøpt brukt B&W 601 S2 / S3 til rundt en tusenlapp, og en XTZ W12.16 til rundt 2000 kr, og kombinert det med en rimelig Yamaha-receiver f. eks. Det ville gitt en uovertruffen lydkvalitet for veldig lite penger. :) 

 

Jeg kan legge til en setning i innlegget om at lydplanker som regel har sine begrensninger, men tror ikke jeg skal anbefale HiFi-høyttalere, fordi det er så ekstremt subjektivt. :p 

Lenke til kommentar

Både uenig og enig. Jeg tenker at med f. eks. Dali Kubik One så får du to stk 5,25" woofere. Kombinert med ekstern subwoofer, begynner en å nærme seg veldig ordinære HiFi-høyttalere. Legg til at den er mer plasseringsvennlig enn høyttalere med receiver, fungerer med bluetooth - og det blir et veldig godt valg også for audiofile. :)

 

Den delen jeg er enig med deg i, er at en slipper unna langt rimeligere om en kjøper tradisjonelle høyttalere, og at de selvsagt har et høyere tak hva angår kvalitet. For eksempel ville jeg selv heller ha kjøpt brukt B&W 601 S2 / S3 til rundt en tusenlapp, og en XTZ W12.16 til rundt 2000 kr, og kombinert det med en rimelig Yamaha-receiver f. eks. Det ville gitt en uovertruffen lydkvalitet for veldig lite penger. :)

 

Jeg kan legge til en setning i innlegget om at lydplanker som regel har sine begrensninger, men tror ikke jeg skal anbefale HiFi-høyttalere, fordi det er så ekstremt subjektivt. :p

 

Nei, den Dali saken er ikke noe for audiofile. Virker som om du tror at så lenge en dings kan gjengi en viss dynamikk, så er det lik god lyd. Langt der i fra. Det er bare en Boom Blaster med fint design.

 

Bare det at det blir så kort avstand mellom høyre og venstre kanal umuliggjør et godt stereobilde med dybde. For å ikke snakke om amputerte stereoffekter i film/serier.

 

For god lyd i filmer er minste krav at du har et 5.1 anlegg, og at anlegget kan håndtere lossless flerkanals lyd, formidle disse kanalene diskret. Slik lyd som vi har tilgjenglig på for eksempel bluray.

 

Men selv om man går for en 2.1 løsning så vil i prinsipp "alt" fullstendig parkere den Dali saken.

 

Men som du skriver, lyd og bilde hører sammen. Det ypperste på bildefronten, OLED - kombinert med en lydplanke blir en veldig amputert opplevelse.

Lenke til kommentar

Tjaaa. Trur ekstremt mange i dag blir fornøyd med en god lydplanke. But then again. ekstremt mange i dag synes også det er knall bra bilde på 6 serie samsung. Så jeg rotet bort mitt eget argument på veien her. snakkas. 

 

 

edit: ps jeg har OLED og solgte mine store flotte klipsh og bruker nå en Polk Magnifi Max. shiit. 

Endret av barezell
Lenke til kommentar

Vel Mr_Spock, jeg er kanskje den eneste av oss som har hørt denne lydplanken koblet på en sub, og min erfaring er at den ligner mer på lydanlegget mitt enn den gjør de fleste vanlige lydplanker. At det finnes et atskillig høyere tak for stereohøyttalere, er jeg fint med på. Mangel på ordentlig stereo-seperasjon er jeg til dels også med på. 

 

At en MÅ ha et 5.1 anlegg for å få hjemmekinolyd, blir jo din egen definisjon. Jeg kunne kontret med at det må være 7.1.4, men det har lite hensikt. 

 

Slik ser Dali Kubik One ut under panseret. Jeg synes den er ganske imponerende med tanke på at det er såpass bra integrert forsterker, og høy WAF-faktor.  :)

 

kubik-one-no-grille-1-3.jpg

 

Jeg kommer som sagt ikke til å gi noen håndfast kjøpsguide på høyttalere, fordi det finnes det rett og slett ikke noe fasitsvar på. Dette ettersom det er så mange kombinasjoner og preferanser.  :wee: Om du enten selv vil lage en, eller kan henvise til en slik guide, tar jeg den gjerne med som referanselink i tråden. 

Lenke til kommentar

Nei, jeg mente ikke at du skulle lage en guide for høytalere og surroundreceivere - lydplanke-guiden din er fin den.

 

Men lag et lite poeng av at "hvis man er forberedt på å ofre noe i lydkvalitet, for å få et stilrent design, så er lydplanker et godt alternativ".

 

Slik jeg leser første innlegget i dag - virker det som det er en selvfølge med lydplanke.

 

Med godt bilde trenger man god lyd - også anbefaler man lydplanke liksom?

Lenke til kommentar

Poenget er vel at de som kjøper syltynne TV i dag trenger lydforsterking da de innebygde ikke holder mål. Dette er jo først og fremst en guide for kjøp av TV ikke high end stereo. Kastet ut forsterker og 7 høyttalere for et år tilbake og kjøpte lydplanke riktignok en god en med sub og bakhøytallere og har ikke savnet det gamle oppsettet et sek tvert imot. Med denne får jeg Atmos og lyden er bare sabla rå. https://www.elkjop.no/product/lyd-hi-fi/hoyttalere/HWK960XE/samsung-5-1-4-hw-k960-lydplanke

Lenke til kommentar

Poenget er vel at de som kjøper syltynne TV i dag trenger lydforsterking da de innebygde ikke holder mål. Dette er jo først og fremst en guide for kjøp av TV ikke high end stereo. Kastet ut forsterker og 7 høyttalere for et år tilbake og kjøpte lydplanke riktignok en god en med sub og bakhøytallere og har ikke savnet det gamle oppsettet et sek tvert imot. Med denne får jeg Atmos og lyden er bare sabla rå. https://www.elkjop.no/product/lyd-hi-fi/hoyttalere/HWK960XE/samsung-5-1-4-hw-k960-lydplanke

 

Vi snakker ikke High End Stereo +100k. Du trenger ikke å bruke stort mer enn det du bruker på lydplanken - og lyden vil fullstendig parkere lydplanken.

 

Din lydplanke er kanskje sabla rå i forhold til andre lydplanker, men sammenlignet med et "ordentlig" surround/stereo anlegg" i samme prisklasse låter det ikke bra.

 

Jeg så litt på oppgitt effekt på Samsung - blant annet suben er oppgitt til 162W med 10%THD ?!?! Samme med resten av det elementene blir matet med - påfallende lav effekt og oppgitt i forhold til en ekstrem høy forvrenging. Det betyr at anlegget ikke klarer å levere særlig lydstyrke i det hele tatt med god lydkvalitet.

 

Virker også som at den ikke klarer å levere lossless DTS verken i 5.1 eller i DTS:X? DTS HD MA  er lossless lydspor i 90% og mer for blu ray discer. Men dette er kanskje fikset med en oppdatering?

 

Reflekterende Atmos er heller ikke "rått". Fant ikke noe om tidskomp/avstands setup? Romkorreksjon? Jeg gir meg der.

 

Jeg skjønner at ikke alle har de samme kravene til lydkvalitet, men dette blir nesten litt "dumt".

 

Edit: Jeg blir stadig overrasket over slike skriverier som din. Du er ganske aktiv på å skrive om OLED og bildekvalitet, HDR og sornivå, nits osv. Du virker åpenbart interessert i tekniske saker, har teknisk kunnskap og har sans for bildekvalitet.

 

Men hvorfor ser du bort i fra de åpenbart tydlige tekniske manglene slike lydplankeløsninger har for å gi god lyd?

 

Det blir det samme som om jeg skulle drive å presse på om at LED tv fra 3 generasjoner var like gode som dagens OLED modeller. Fortelle ting som at jeg kvittet med med OLED tven og skaffet den gamle tven og synes det er rått og savner ikke OLED tven. Kanskje vise til en test hvor tven blir omtalt som "topp bilde" - der hvor den ble testet med sammenlignbare elendige modeller.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare for å vise litt perspektiv på effekt og forvrengning.

 

Normalt setter man en grense ved 0.1% THD (forvrengning) ved oppgitt effekt - det er liksom der HiFi starter - når det samtidig er nok av det.

 

Det er hundre ganger mindre enn det Samsung oppgir. Samtidig vet jeg at man ofte dobler effekten ved en 10 dobling av  THD - ved målinger. Så kan man selv regne ut hva Samsungen har å rutte med av akseptabel effekt.

 

Ser at min gamle  Yamaha hjemmekino receiver (kr 5000,- nypris) har oppgitt effekt ved 0,06% THD (2x110W)

 

Sjekker man litt på high end utstyr så oppgir de effekten med adskillig mindre forvrengning enn det igjen.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Jeg hadde et surond stereo i høyere prisklasse.. Hva får man for åtte lapper? Du skal ha gode gulvhøyttaler , senter, bakhøytalere, skikkelig basskasse og til slutt en god forsterker.. Åtte lapper nope ferdig snakka. Jeg solgte mitt anlegg for femten lapper og ja det var overkill. Det er greia med audiofile de sitter med et anlegg de ikke har mulighet å utnytte. Jeg smiler når jeg ser fire basere , to til fire gigant gulvhøyttaler og du verden alle andre de har plassert rundt i en stusslig stue. Det blir en avhengighet og de kjøper og kjøper ting de overhodet ikke kan utnytte. Jeg har vært der selv og som skrevet har ikke savnet anlegget et sek samt det blir mer elegant og stilrent kontra et megaanlegg hvor man sliter å se en 75 tommer TV oppi det hele. Du må gjerne rakke ned på min lydpakke men ta deg en tur og jeg skal spille deg ut av stua. Du har tydelig heller ikke opplevd Dolby Atmos effekten da lyden kastes opp i taket og renner ned igjen.. Magisk og ja Rått.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Har oppdatert tråden med en liten referanse til høyttalere. Har også vært frekk nok til å overstyre alt som finnes av personlig preferanse, og lagt inn anbefalinger for høyttalere. Disse vinner riktignok en god del tester, så har i det minste ikke bare mine egne ører å henvise til! Spesielt brukt-kjøpet er jeg veldig overbevist om at er den beste kombinasjonen for å få ekstremt flott lyd, rimelig.  :w00t:

 

Må samtidig si at jeg er som deg, jada-jada, og har solgt anlegget til fordel for lydplanke. Rett og slett fordi jeg skal til en 30 kvm leilighet, og aldri vil kunne utnytte all kraften og finessen som var i det tidligere anlegget mitt. Sånn er det bare. Lydplanker er enkle å betjene, har moderne funksjonalitet, og låter ganske bra i tillegg. :) 

Lenke til kommentar

Jeg hadde et surond stereo i høyere prisklasse.. Hva får man for åtte lapper? Du skal ha gode gulvhøyttaler , senter, bakhøytalere, skikkelig basskasse og til slutt en god forsterker.. Åtte lapper nope ferdig snakka. Jeg solgte mitt anlegg for femten lapper og ja det var overkill. Det er greia med audiofile de sitter med et anlegg de ikke har mulighet å utnytte. Jeg smiler når jeg ser fire basere , to til fire gigant gulvhøyttaler og du verden alle andre de har plassert rundt i en stusslig stue. Det blir en avhengighet og de kjøper og kjøper ting de overhodet ikke kan utnytte. Jeg har vært der selv og som skrevet har ikke savnet anlegget et sek samt det blir mer elegant og stilrent kontra et megaanlegg hvor man sliter å se en 75 tommer TV oppi det hele. Du må gjerne rakke ned på min lydpakke men ta deg en tur og jeg skal spille deg ut av stua. Du har tydelig heller ikke opplevd Dolby Atmos effekten da lyden kastes opp i taket og renner ned igjen.. Magisk og ja Rått.

Hva er taket ditt laget av? Jeg har et dedikert kinorom og prøvde samme atmosmetode med et komplett 7.1.2 fra Klipsch. Det der med at lyden kastes opp i taket og renner ned igjen var i mitt tilfelle så ELENDIG, i forhold til 2 innfelte høyttalere i taket, at det i mine ører burde være forbud mot det, og i tillegg kraftige bøter for å i det hele tatt kalle det atmos  :sick:

Endret av Teodor1979
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde et surond stereo i høyere prisklasse.. Hva får man for åtte lapper? Du skal ha gode gulvhøyttaler , senter, bakhøytalere, skikkelig basskasse og til slutt en god forsterker.. Åtte lapper nope ferdig snakka. Jeg solgte mitt anlegg for femten lapper og ja det var overkill. Det er greia med audiofile de sitter med et anlegg de ikke har mulighet å utnytte. Jeg smiler når jeg ser fire basere , to til fire gigant gulvhøyttaler og du verden alle andre de har plassert rundt i en stusslig stue. Det blir en avhengighet og de kjøper og kjøper ting de overhodet ikke kan utnytte. Jeg har vært der selv og som skrevet har ikke savnet anlegget et sek samt det blir mer elegant og stilrent kontra et megaanlegg hvor man sliter å se en 75 tommer TV oppi det hele. Du må gjerne rakke ned på min lydpakke men ta deg en tur og jeg skal spille deg ut av stua. Du har tydelig heller ikke opplevd Dolby Atmos effekten da lyden kastes opp i taket og renner ned igjen.. Magisk og ja Rått.

 

Nei, det er verken magisk eller rått, sammenlignet med et konvensjonelt anlegg er det labert.

 

Jeg har Atmos hjemme selv (siden 2015) og prøvde for moro den reflekterende metoden helt i starten - og det fungerer elendig. Jeg har nå 4 høytalere i taket - først rettet rett nedover - det fungerte dårlig. Nå har jeg høytalerene montert i taket - men rettet direkte mot sweetspot - det fungerer veldig bra. 

 

Men noe som er like viktig - er muligheten for å sette avstand til høytalerene, slik at tidsforsinkelsen blir korrekt - ellers henger ikke lyden sammen.

 

Ellers kommer du bare med tull.

 

Jeg er litt skuffet her, du er ikke alene om å komme med slike påstander. Det dukker opp innimellom fra flere. Har opplevd det før, på visse forum, at noen toneangivende setter en viss standard med noen valg. Plutselig gjelder ikke fakta eller fornuft lenger. 

 

Dette er åpenbart et slikt. Blir overrasket. For dette forumet er virkelig solid eller, masse personer her inne med stor teknisk kompetanse - som gir solide svar hvis du for eksempel ber om best prosserssor for den riggen - eller et godt headset, en god dac - eller alt mulig.

 

Men når det gjelder lyd til den nye flotte OLEDen hva f*** kommer de med da????

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har oppdatert tråden med en liten referanse til høyttalere. Har også vært frekk nok til å overstyre alt som finnes av personlig preferanse, og lagt inn anbefalinger for høyttalere. Disse vinner riktignok en god del tester, så har i det minste ikke bare mine egne ører å henvise til! Spesielt brukt-kjøpet er jeg veldig overbevist om at er den beste kombinasjonen for å få ekstremt flott lyd, rimelig.  :w00t:

 

Må samtidig si at jeg er som deg, jada-jada, og har solgt anlegget til fordel for lydplanke. Rett og slett fordi jeg skal til en 30 kvm leilighet, og aldri vil kunne utnytte all kraften og finessen som var i det tidligere anlegget mitt. Sånn er det bare. Lydplanker er enkle å betjene, har moderne funksjonalitet, og låter ganske bra i tillegg. :)

 

Glimrende, takker! 

Lenke til kommentar

Delte meninger er faktisk sunt og normalt i et diskusjonsforum... Jeg snakker generelt for mannen i gata ikke den lille prosenten med egne kino rom. Dette er min egenerfaring tåler man ikke den så bla videre til neste post da vel. Jeg er strålende fornøyd med min løsning grunnet både plass og lydbilde er for meg imponerende. Selvfølgelig kan ikke lydplanker konkurrere mot high end anlegg i isolerte kino rom kjære vene men det er ikke mitt og de fleste sitt behov. At folk med dyr stereo forsvarer sin interesse og lidenskap er helt naturlig det akkurat som noen kjøper en laptop til fire lapper og andre til 30,000.. 

Lenke til kommentar

Delte meninger er faktisk sunt og normalt i et diskusjonsforum... Jeg snakker generelt for mannen i gata ikke den lille prosenten med egne kino rom. Dette er min egenerfaring tåler man ikke den så bla videre til neste post da vel. Jeg er strålende fornøyd med min løsning grunnet både plass og lydbilde er for meg imponerende. Selvfølgelig kan ikke lydplanker konkurrere mot high end anlegg i isolerte kino rom kjære vene men det er ikke mitt og de fleste sitt behov. At folk med dyr stereo forsvarer sin interesse og lidenskap er helt naturlig det akkurat som noen kjøper en laptop til fire lapper og andre til 30,000.. 

 

Nei, vi snakker ikke om high end, dyr stereo eller dedikerte kinorom.

 

Vi snakker om å heller velge en hjemmekinoreceiver og "vanlige" høytalere - for samme penger som en lydplanke koster. Eller hvis du vil, en integrert stereoforsterker og "vanlige" høytalere, samme penger brukt.

 

Begge deler vil fullstendig knuse lydplanken lydmessig.

 

Edit: Delte meninger er greit, men nå driver du å argumeneter for at LED har bedre sortnivå enn OLED. Kan man si.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, vi snakker ikke om high end, dyr stereo eller dedikerte kinorom.

 

Vi snakker om å heller velge en hjemmekinoreceiver og "vanlige" høytalere - for samme penger som en lydplanke koster. Eller hvis du vil, en integrert stereoforsterker og "vanlige" høytalere, samme penger brukt.

 

Begge deler vil fullstendig knuse lydplanken lydmessig.

 

Edit: Delte meninger er greit, men nå driver du å argumeneter for at LED har bedre sortnivå enn OLED. Kan man si.

 

Ja skjønner du mener det uten at jeg ser hva som knuser min lydplanke til åtte tusen. Du skal ha surround lyd og Dolby Atmos dvs gulhøytalere, basskasse, senter, to bakhøyttalere og en god forsterker og alt skal fungere med Dolby Atmos? Så har man det negative dette skal plasseres og jeg var drit lei de bælsvære høyttalerne i stua. Vet ikke hvor mange stereoanlegg jeg har hatt gjennom alle år men sabla mange. Har du sittet i en stue å virkelig hørt skikkelig på en kvalitetsplanke? Virker faktisk ikke sånn, tre kompiser og jeg var på besøk hos en bekjent da vi første gangen hørte på Samsung K960 for første gang og vi alle satt bare å måpte.  

Jeg trodde han serøst hadde andre komponenter tilkoblet for dette var en opplevelse som imponerte oss alle sammen. I dag har tre av oss kjøpt den pakka og er storfornøyd. Dette er gutter som er veldig teknisk interessert og som deg trodde vi at disse plankene var søppel.  

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Det jeg tror Jada-Jada forsøker å si, er at lydplanker har fortrinn som mange prioriterer i like høy grad som ren lydkvalitet, i stuen sin. Det handler eksempelvis om:

 

1) Estetikk, at en lydplanke tar seg bra ut på TV-benken eller på et minimalistisk veggfeste. At subben som oftest er trådløs, og kan gjemmes bort om en ikke liker å se den. Som regel kun to strømkabler, en til planken og en til subben. Noen lydplanker kobler til og med trådløst eller med bluetooth (LDAC) til TVen, så en også kan unngå lydkabel. 

 

2) Funksjonalitet. En kan ofte streame musikk til en lydplanke gjennom mobil, nettbrett eller PC. Multiroom-løsninger gjør at en kan koble lydplanken på et større system. 

 

3) Enkelt oppsett. Trenger veldig sjeldent å konfigurere innstillinger og finne sweet spot. Plug and play. 

 

I et dedikert kinorom, tror jeg både Jada-Jada og deg er helt enige om at en bør tilstrebe et ordentlig hjemmekinoanlegg.  :)

 

 

Ja skjønner du mener det uten at jeg ser hva som knuser min lydplanke til åtte tusen. Du skal ha surround lyd og Dolby Atmos dvs gulhøytalere, basskasse, senter, to bakhøyttalere og en god forsterker og alt skal fungere med Dolby Atmos?...

Atmos-receiver: Onkyo TX-NR676E (3390 kr)

Front (U): B&W 601 S3 (1300 kr)

Senter (U): B&W HTM62 (1000 kr)

Subwoofer (U): XTZ W12.16 (2000 kr)

Back (U): B&W 601 s2 (1000 kr)

Taket: Yamaha NC-IC600 (1200 kr)

 

9890 kr da.  :tease:

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Gjest fremhevet denne emne
  • Gjest fjernet fremhevingen av denne emne
  • aklla fremhevet og fjernet fremheving denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...