Gå til innhold

TEST: LG OLED55B8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Savnet ting som hvordan tvne tek tester oppfører seg mot PQ nits curven og hvordan de ruller av lysstyrken for å beholde lyse bilde detaljer i 1000 og 4000 nits.

 

Bilder av 3/5/10/20 ire grå full skjerm i et mørkt rom pluss 100prosent hvit for å se panel jevnheten på TVr som blir testet.

 

Har blitt bedre gjennom årene men litt ekstra kan omtalene blir i topp nivå.

Lenke til kommentar

Denne testen, blir slik en del kommenterer, altfor simpel.

 

En god TV-test bør i dag inneholde:

  1. Sortnivå
  2. Lysstyrke SDR & HDR med ulik vindu-% og varig nivå
  3. Kontrast
  4. Fargevolum (DCI-P3 og Rec.2020)
  5. Paneljevnhet / DSE
  6. Lag, judder etc.
  7. Innsynsvinkel
  8. Gjenskinn
  9. Vurdering av OS

Det er ok at dere som redaksjon håndplukker hva som skal bli delt med leseren, men skribentene MÅ opp på kunnskapsnivå til Rtings.com og FlatpanelsHD for å ha et fnugg av troverdighet.

 

Det jeg reagerer på i denne testen er at:

  • WebOS blir hyllet for design. Egentlig er det et mye mindre praktisk system enn Samsung Tizen. Og milevis bak f. eks. Apple TV.
  • Ikke beskrevet at det er oppdatert panel fra fjoråret, med blant annet mindre hvit subpiksel, for mindre utvasking av lyse fargenyanser. I tillegg er den røde subpikselen forbedret for å ytterligere forhindre risiko for burn-in.
  • Nits er høyere enn fjorårets, noe som sammen med lyse fargenyanser, er OLED sin store akilleshæl. 
  • Total mangel på bevis av kompetanse hos skribent, ved å utelate sinnsykt mange viktige punkter.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

- Dette kan nok virke en smule kverulerende, men "Bunnløst Sortnivå" blir litt feil, eller misvisende om du vil.

Det nevnes jo "Black Crush" i samme artikkel.

 

 

 

 

Black crush har ingenting med sortnivå å gjøre, det har med skyggedetaljer.

Man får for eks black crush om black levels er feil innstilt (0-255 for PC og 0-235 er vanlig for TV).

OLED sliter litt med å vise de siste nivåene på det mørkeste i gammakurven, så det er nok en iboende egenskap på OLED de kanskje ikke får løst.

 

 

 

- Den der var litt motsigende...

Absolutt sort er "0" uansett hvor bred gråskalaen er, be it 8bit eller 48bit.

 

"Black Crush" på OLED eller annen type skjerm betyr bare at skjermen runder av ned til "0" når den ikke klarer å skille de siste trinnene i fra hverandre.

 

Bare fordi OLED ikke klarer å skille de nederste trinnene på gråskalaen så betyr det ikke at sortnivået er bunnløst.

 

-----

 

Skjerm teknologien blir bare bedre og bedre ved tiden.

Når det kommer til et punkt så er det øyet som setter en praktisk grense.

Da kan man argumentere med at skjermen har et praktisk talt bunnløst sortnivå, selv om det kan måles med instrumenter.

Problemet blir da at øyet er høyst subjektivt, i motsettning til instrumenter som er objektive.

 

Når det ikke lengre kan måles med instrumenter så er den praktiske grensen også nådd i så måte.

Dog teknologien i instrumenter blir også bedre og bedre ved tiden så grensen kan flytte seg noe selv om det da er snakk om veldig små forbedringer.

Lenke til kommentar

 

23k for en entry-level 55-tommers tv, oled eller ikke, er stivt synes jeg

Nei med tanke på Ec980 Lg offisielle første folke oled (selv om de solgte en året før i exslusive Harold) kostet 90 000 for en 55.

Hadde håpet at jeg ikke behøvde presisere at jeg mente i dagens marked.

Lenke til kommentar

Er det i fare for innbrennng skjerm? Hvis det er tilfelle så er det ikke lurt å bruke til spilling og koble PC til.

Ja dessverre er faren tilstede. Om du bytter litt til full skjerm innhold uten statiske logoer en gang i blandt så er du trygg.

Lg oled tvr har en 10/15 min auto skjermrens syklus etter 4timers bruk om man slår av tvn med fjernkontrollen som bør brukes i tillegg.

 

Rtings.com har en innbrenning test på Lg oled tvr og innbrenning bygger seg gradvis opp med statisk fra svakt inprint til å bli sterkere. Vises best på solide farvel som Rød Grøn Og Gul full skjerm bilde.

Lenke til kommentar

Denne testen, blir slik en del kommenterer, altfor simpel.

 

En god TV-test bør i dag inneholde:

 

  • Sortnivå
  • Lysstyrke SDR & HDR med ulik vindu-% og varig nivå
  • Kontrast
  • Fargevolum (DCI-P3 og Rec.2020)
  • Paneljevnhet / DSE
  • Lag, judder etc.
  • Innsynsvinkel
  • Gjenskinn
  • Vurdering av OS
Det er ok at dere som redaksjon håndplukker hva som skal bli delt med leseren, men skribentene MÅ opp på kunnskapsnivå til Rtings.com og FlatpanelsHD for å ha et fnugg av troverdighet.

 

Det jeg reagerer på i denne testen er at:

  • WebOS blir hyllet for design. Egentlig er det et mye mindre praktisk system enn Samsung Tizen. Og milevis bak f. eks. Apple TV.
  • Ikke beskrevet at det er oppdatert panel fra fjoråret, med blant annet mindre hvit subpiksel, for mindre utvasking av lyse fargenyanser. I tillegg er den røde subpikselen forbedret for å ytterligere forhindre risiko for burn-in.
  • Nits er høyere enn fjorårets, noe som sammen med lyse fargenyanser, er OLED sin store akilleshæl. 
  • Total mangel på bevis av kompetanse hos skribent, ved å utelate sinnsykt mange viktige punkter.

Flatpanels kalibrerer ikke HDR og test utstyret er ikke det beste så for min del baserer jeg ikke et TV kjøp der.

Synes HDTV test er best på omtaler med side v side samenligninger av tvr og er veldig nøytral på plusser og minuser mellom merkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er det i fare for innbrennng skjerm? Hvis det er tilfelle så er det ikke lurt å bruke til spilling og koble PC til.

Ja dessverre er faren tilstede. Om du bytter litt til full skjerm innhold uten statiske logoer en gang i blandt så er du trygg.

Lg oled tvr har en 10/15 min auto skjermrens syklus etter 4timers bruk om man slår av tvn med fjernkontrollen som bør brukes i tillegg.

 

Rtings.com har en innbrenning test på Lg oled tvr og innbrenning bygger seg gradvis opp med statisk fra svakt inprint til å bli sterkere. Vises best på solide farvel som Rød Grøn Og Gul full skjerm bilde.

LG har forandret på subpiksel-strukturen for å kontrollere innbrenning bedre. I tillegg har de nå en funksjon som identifiserer statiske logoer, og dimmer lyset kraftig her. Jeg tror ikke en skal være så redd for innbrenning på OLED med vanlig bruk.
Lenke til kommentar

Vi lever i en tid hvor elektronikk er dritbillig. De under 30 år forstår sjeldent hvor heldig man er på dette området.

Hvis vi var tilbake til 1980 kostet en TV minst 15.000 kr, da var man heldig.

Vaskemaskin fra kr 10.000.

 

Sett i annet perspektiv: Tenk at du må bruke 2-3 hele månedslønninger på en TV. Dette sett opp mot gjennomsnitt månedslønn og priser fra 1980, justert med utviklingen i snitt lønn.

 

Noen forventer stadig at større elektronikk skal være veldig billig, gjerne fra noen slavelignende fabrikker. Litt barneblod på kretskortet gjør ikke skade...

 

Tenk deg å gå inn på Elkjøp og se reklame om "tilbud TV fra kr 30.000"

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Vi lever i en tid hvor elektronikk er dritbillig. De under 30 år forstår sjeldent hvor heldig man er på dette området.

Hvis vi var tilbake til 1980 kostet en TV minst 20.000 kr, da var man heldig.

Vaskemaskin fra kr 10.000.

 

Sett i annet perspektiv: Tenk at du må bruke 2-3 hele månedslønninger på en TV.

 

Så sett opp mot gjennomsnitt månedslønn og priser fra 1980, justert med utviklingen i snitt lønn og konsumprisindeksen. En standard TV fra kr 70.000 !!!

 

Vi forventer stadig at større elektronikk skal være veldig billig, gjerne fra noen slavelignende fabrikker. Litt barneblod på kretskortet gjør ikke skade...

 

Tenk deg å gå inn på Elkjøp og se reklame om "tilbud TV fra kr 70.000"

 

Nå reiv du i litt vel mye, fikk lett en meget god tv i 1980 for godt under 10.000,- .

 

Når stereo tv (og video) begynte å komme i første halvdel av 80 tallet, så kjøpte jeg en Blaupunkt toppmodel, både tv og video for 20.000,- - da fikk jeg med tv benk og noen ekstra kabler.

 

DmKb0pP.jpg

 

Lyden på denne tven var fabelaktig.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Nå reiv du i litt vel mye, fikk lett en meget god tv i 1980 for godt under 10.000,- .

 

Når stereo tv (og video) begynte å komme i første halvdel av 80 tallet, så kjøpte jeg en Blaupunkt toppmodel, både tv og video for 20.000,- - da fikk jeg med tv benk og noen ekstra kabler. [,.......]

Var kanskje ikke klar nok på at summene jeg visste til er indeksregulert til dagens kroneverdi. 5.500 kr for enkel TV i 1980 tilsvarer kr 20.000 i "2018 kroner".

Forøvrig hyggelig innlegg, for en "gammel" TV og videoselger. Lyden var solid på stereo TV i perioden 1988-1995, så gikk det litt nedover med plastikk resonans osv.

20.000 på midten av 80-tallet, betyr omtrent kr 50.000 i dag.

 

Poenget mitt var å få leserene til å huske på kroneverdien m.m.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

LG har forandret på subpiksel-strukturen for å kontrollere innbrenning bedre. I tillegg har de nå en funksjon som identifiserer statiske logoer, og dimmer lyset kraftig her. Jeg tror ikke en skal være så redd for innbrenning på OLED med vanlig bruk.

Litt fornuft med bruk så er det null problem. Har aldri hatt noe innbrenning men tar pauser med full skjerm innhold engang i blandt med spilling og letterbar filmer etter 1time bruk.

Lenke til kommentar

Er det egentlig noen vits i å kjøpe denne TVen, når du kan få fjorårsmodellen til ca. 13.000,-? Panelet er visstnok identisk.

 

Jeg kjøpte min 2017 model 55 tommer til kr 12995 på Power det syntes jeg er en ok pris :p Men som det er nevnt den er litt lys svak som er irriterende man ser ingen detaljer der det er mørk osv i filmer og det er ikke bra, eller en super tv til å spille på også.

Lenke til kommentar

 

- Dette kan nok virke en smule kverulerende, men "Bunnløst Sortnivå" blir litt feil, eller misvisende om du vil.

Det nevnes jo "Black Crush" i samme artikkel.

Black crush har ingenting med sortnivå å gjøre, det har med skyggedetaljer. Man får for eks black crush om black levels er feil innstilt (0-255 for PC og 0-235 er vanlig for TV). OLED sliter litt med å vise de siste nivåene på det mørkeste i gammakurven, så det er nok en iboende egenskap på OLED de kanskje ikke får løst.

17-235 for TV. Det er 0-16 som forårsaket black crush hvis lysstyrke og panelbelysning ikke er riktig justert, og/eller hvis bildeprosessoren ikke klarer å styre nivået i den mørke enden korrekt.

Lenke til kommentar

Det kan være at de har klart å få litt mer ut av algoritmene og software på B8, men panelet og prosessoren er identisk med B7. Jeg måler ingen signifikant forskjell mellom B7 og B8 i lysstyrke. Black crush er derimot noe bedre, trolig på grunn av software. Farger måler uten signifikant forskjell. Bildeflyt behandles litt ulikt, men ikke på en måte som gjør at jeg kan påstå at den ene er bedre enn den andre.

 

Er jeg villig til å betale det dobbelte for samme elektronikk, med tilsynelatende små endringer i software? Næh... Da blir det heller en tur på Power, og kanskje en tur til London?

 

En ting til å merke seg: i skrivende stund koster Lg 65sk8500 ( nest beste LCD fra LG i år ) 29995.- hos Elkjøp. Toppmodellen 65sk9500 koster 19999.- hos Power.

 

Du sparer 10000.- OG får en bedre TV! Men det var en digresjon, jeg kunne bare ikke la vær å kommenter når jeg tilfeldigvis så det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...