Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elektro til Påbygg


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg heter Christian og er femten år. Søkte Elektrofag for noen måneder siden, men jeg har nylig funnet ut at jeg vil gå påbygg på tredje året for å oppnå generell studiekompetanse. Derfor har jeg følgende spørsmål.

 

1. Hvilke programfag burde jeg velge på andre året? (Vet dette er subjektivt, men vil allikevel sette pris på innspill!)

 

* Vg2 Automatisering

* Vg2 Data og Elektronikk

* Vg2 Elenergifaget

* Vg2 Industriteknologi

 

2. Teller programfag karakterene fra 2. året på vitnemålet etter fullført påbygg?

 

3. Kan man ta opp igjen de felles programfagene fra Vg2 elektro?

 

4. Hva er forskjellen på yrkesfaglig fordypning og programfag?

 

5. Får man karakterer på yrkesfaglig fordypning?

 

6. Er påbygg egentlig mye hardere enn vanlig studiespess? 

 

7. Hvor mange programfag kan man velge på påbygg?

 

Setter veldig stor pris på innspill :))

 

- Christian 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, hvorfor vill du ha GENS? Hva vill du studere? 

 

Om du ikke vill noe innenfor elektro ville jeg prøvd å komme inn på normalt GENS løp. 

Jeg vil gå elektrofag for føler jeg har mer kontroll over karakterene, samt har hørt det er lettere å få ett godt standpunkt hvis man har yrkesfaglig først :)

Lenke til kommentar

Jeg vil gå elektrofag for føler jeg har mer kontroll over karakterene, samt har hørt det er lettere å få ett godt standpunkt hvis man har yrkesfaglig først :)

 

Man får gode karakterer om en er interessert, elektro er ikke noe lett fag. 

 

Poenget var, om du feks har lyst til å bli ingeniør er det langt bedre veier enn å ta påbygg, det er faktisk en dårlig vei å gå. Vill du bli noe annet som krever GENS som økonom eller sykepleier osv, ikke gå elektro. Du er langt bedre tjent med å gå ett normalt løp. 

Lenke til kommentar

Om planen er eksempelvis ingeniør etter fagbrev har du enda 3 muligheter.

Forkurs ingeniør: Du tar høgskolen/Universitetes 1 årige kurs med matte,fysikk og andre nødvendige grunnfag som du evt ikke har fra VGS. ENkelte forkurs gir også kvoterte plasser inn  på et studie slik at det blir lettere å søke opptak, samt at forkurs har forelesere som gjerne er høyere utdannet innen tekniske fag enn hva lærere fra VGS er.

Y-vei: Du slipper enkelte fag men har mer matte fra VGS samtidig som du tar full studie.

3.semester: EKstra semester som gir deg VGS fagene samtidig som du tar full studie, men du slipper ikke unna enklere fag selv om du har fagbrev.

Lenke til kommentar

Påbygg er også ganske massivt. 10 timer norsk feks. Ofte tungt å begynne på for mange. Ganske mange som møter en vegg av skole de ikke er forberedt på!

Norsk blir nok nokså fint for meg å ha, så det blir ikke noe problem. Føler jeg kan yte mer på påbygg-året enn vanlig studiespess. Trenger litt forandring også.

Lenke til kommentar

Forstår ikke helt her. Er du interessert i elektro og vil ta en videre utdanning i dette, eller velger du elektro linjen fordi du tror det er lettere å fullføre skole med generell studiekompetanse?

Velger Elektro fordi jeg er interessert i det, og tror derfor jeg vil oppnå veldig gode karakterer i programfagene :)

Lenke til kommentar

Velger Elektro fordi jeg er interessert i det, og tror derfor jeg vil oppnå veldig gode karakterer i programfagene :)

 

Dette er en god grunn! Bruk tiden på å finne ut hva du vill videre, som nevnt over er det mange enklere løsninger til høyere utdanning om du ønsker å bli ingeniør til slutt. Jeg har selv tatt to av de(lang historie). 

 

Ang hva du skal velge til neste år, kjenn på det mens du holder på med første året. Du skal innom det meste. Men, jeg vill absolutt slå ett slag for Automasjon da det er retningen jeg har gått. 

Lenke til kommentar

Okei, vil ikke anbefale deg å ta utdanning med påbygg. 

Vil anbefale deg å få deg læreplass etter fullført VGS. Også ta videre utdanning feks. Y-veien for å bli ingeniør. Du er også mer ettertraktet med et fagbrev enn en ingeniør med kun teoretiske kunnskaper. 

 

Jeg er nylig utdannet automatiker og ønsker videre utdanning senere.

Endret av winmedi
Lenke til kommentar

Dette er en god grunn! Bruk tiden på å finne ut hva du vill videre, som nevnt over er det mange enklere løsninger til høyere utdanning om du ønsker å bli ingeniør til slutt. Jeg har selv tatt to av de(lang historie). 

 

Ang hva du skal velge til neste år, kjenn på det mens du holder på med første året. Du skal innom det meste. Men, jeg vill absolutt slå ett slag for Automasjon da det er retningen jeg har gått. 

Synes automasjon virker veldig spennende. Kan du fortelle meg litt om det? :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig med de andre her, hvis du skal studere videre etterpå er det nok mest gunstig å gå rett på studiespesialiserende. Da kan du ordne deg sånn at du kan søke på akkurat det du ønsker senere. Hvis du ikke spesifikt ønsker fagbrev innenfor f.eks. elektro eller automasjon er det jo ikke så nyttig å gå den veien.

 

På den andre siden skjønner jeg også hva du mener. Jeg har gjort det samme som du tenker på, bare at jeg gikk IKT etter elektro, og tok fagbrev. Fagbrevet har ikke hjulpet meg stort, men det å tjene opp litt penger som lærling var ganske greit. Påbygg var for min del et veldig bra år, og det var overaskende lett med svært lite lekser. Vet ikke om det er forskjellig fra skole til skole. Etter et par år med jobb var plutselig denne typen skole veldig gøy, og jeg fikk enda bedre karakterer på påbygg enn jeg gjor på yrkesfag. Hadde jeg hatt det samme pågangsmotet før hadde jeg nok gått studiespesialiserende, og kjempa meg gjennom det.

 

Jeg gjor det svært dårlig på ungdomsskolen, skulka mye og fikk dårlige karakterer. Jeg kom først ikke inn på elektro, og var på vei mot samme sporet på studiespesialiserende. Yrkesskolen var nok redningen for meg sånn sett, da jeg endelig fikk drive med noe som engasjerte meg, i et skolemiljø jeg følte meg mer hjemme i. Jeg gikk fra ca. 2 i snitt til over 5 i snitt. Ulempen kom nå når jeg skal studere videre. En del tekniske studier krever R1 og kanskje til og med R2 matte, og i tillegg f.eks. fysikk. Dette får du ikke hvis du går yrkesfag og så påbygg. Da må du eventuelt fikse matten selv, eller ta noen intense forkurs. Jeg ble selv ganske begrensa med å bare ha GENS, men håper det jeg har funnet blir greit.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg er enig med de andre her, hvis du skal studere videre etterpå er det nok mest gunstig å gå rett på studiespesialiserende. Da kan du ordne deg sånn at du kan søke på akkurat det du ønsker senere. Hvis du ikke spesifikt ønsker fagbrev innenfor f.eks. elektro eller automasjon er det jo ikke så nyttig å gå den veien.

 

På den andre siden skjønner jeg også hva du mener. Jeg har gjort det samme som du tenker på, bare at jeg gikk IKT etter elektro, og tok fagbrev. Fagbrevet har ikke hjulpet meg stort, men det å tjene opp litt penger som lærling var ganske greit. Påbygg var for min del et veldig bra år, og det var overaskende lett med svært lite lekser. Vet ikke om det er forskjellig fra skole til skole. Etter et par år med jobb var plutselig denne typen skole veldig gøy, og jeg fikk enda bedre karakterer på påbygg enn jeg gjor på yrkesfag. Hadde jeg hatt det samme pågangsmotet før hadde jeg nok gått studiespesialiserende, og kjempa meg gjennom det.

 

Jeg gjor det svært dårlig på ungdomsskolen, skulka mye og fikk dårlige karakterer. Jeg kom først ikke inn på elektro, og var på vei mot samme sporet på studiespesialiserende. Yrkesskolen var nok redningen for meg sånn sett, da jeg endelig fikk drive med noe som engasjerte meg, i et skolemiljø jeg følte meg mer hjemme i. Jeg gikk fra ca. 2 i snitt til over 5 i snitt. Ulempen kom nå når jeg skal studere videre. En del tekniske studier krever R1 og kanskje til og med R2 matte, og i tillegg f.eks. fysikk. Dette får du ikke hvis du går yrkesfag og så påbygg. Da må du eventuelt fikse matten selv, eller ta noen intense forkurs. Jeg ble selv ganske begrensa med å bare ha GENS, men håper det jeg har funnet blir greit.

Jeg sa aldri noe om å ta fagbrevet, men det så du kanskje ikke? :) Grunnen til at jeg velger elektro er fordi jeg er interessert i det, som er grunnen til at jeg tror jeg kommer til å oppnå gode karakterer på programfagene. Jeg snakket om å ta påbygg på tredje året.

Lenke til kommentar

Synes automasjon virker veldig spennende. Kan du fortelle meg litt om det? :)

 

Absolutt, i bunn og grunn handler det mye om signalbehandling og gjerne i lavspenningsanlegg. Det er mange former for automasjon, enkle rele/kontaktorstyringer som også kan vokse seg store og komplekse, eller kontroller baserte styringer hvor en gjerne har en PLS(tradisjonelt sett innenfor automasjon i videregående skole) eller elektronikk med mikrokontrollere osv. 

 

Man finner automasjon i så og si alle bransjer om dagen, så en kan jobbe "overalt" både innenfor bransjer og land. Man har utrolig mange forskjellige stillinger en kan ta, alt i fra å trekke kabel til tilhørende utstyr, legge opp rørsystemer, programmere, utvikle software og hardware osv. 

 

Alt i alt ett veldig bredt fag med mange muligheter, det er dog 3 år for å bli automatiker slik at om du ønsker GENS havner du på 4 år VGS. 

 

Personlig har jeg jobbet på gassanlegg, rig(boring), platform(prosess), båt av diverse slag(fiskebåt, gasstanker, dykkerbåt, "lusrenser" osv), renseanlegg for vann, roboter innenfor logistikk og sikker annet jeg ikke kommer på. Har også reist "verden rundt". I tillegg tjener en somregel greit og har gode muligheter for å jobbe ekstra om en ønsker det. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Absolutt, i bunn og grunn handler det mye om signalbehandling og gjerne i lav spenningsanlegg. Det er mange former for automasjon, enkle rele/kontaktorstyringer som også kan vokse seg store og komplekse, eller kontroller baserte styringer hvor en gjerne har en PLS(tradisjonelt sett innenfor automasjon i videregående skole) eller elektronikk med mikrokontrollere osv. 

 

Man finner automasjon i så og si alle bransjer om dagen, så en kan jobbe "overalt" både innenfor bransjer og land. Man har utrolig mange forskjellige stillinger en kan ta, alt i fra å trekke kabel til tilhørende utstyr, legge opp rørsystemer, programmere, utvikle software og hardware osv. 

 

Alt i alt ett veldig bredt fag med mange muligheter, det er dog 3 år for å bli automatiker slik at om du ønsker GENS havner du på 4 år VGS. 

 

Personlig har jeg jobbet på gassanlegg, rig(boring), platform(prosess), båt av diverse slag(fiskebåt, gasstanker, dykkerbåt, "lusrenser" osv), renseanlegg for vann, roboter innenfor logistikk og sikker annet jeg ikke kommer på. Har også reist "verden rundt". I tillegg tjener en somregel greit og har gode muligheter for å jobbe ekstra om en ønsker det. 

Tror jeg velger Automasjon på andre året etter det du skrev her. Tusen takk for ett såpass utfyllende svar! :)))

Lenke til kommentar

Tror jeg velger Automasjon på andre året etter det du skrev her. Tusen takk for ett såpass utfyllende svar! :)))

 

Kjenn på det selv ila første året, der skal du ha automasjon som programfag, noen liker det mens andre finner det kjedelig/vanskelig. For min del finner jeg det veldig spennende. Det er gjerne ikke så avansert på første året, gjerne kontaktorstyring hvor en får en motor til å gå i begge retninger, gjerne med noe timer delay i mellom osv. År 2 og 3 får en utforske litt mer og gjerne programmert mer. På andre året bygget vi ett "helt" prosessanlegg fra scratch, fra å sveise rammen til å koble alt utstyr sammen(var en vanntank(reservoar), pumpe, rør, fylletank) med tilhørende sensorer og utstyr for så å programmere det slik at det oppfylte enkle krav. Mener å huske at prosessen skulle gå kontinuerlig i sirkulasjon mens den holdt ett spesifikt trykk i fylletanken(var en luftbelg inne i den) som en kunne stille på etter hva en ønsket. Ca noe sånn, begynner å bli noen år siden :) Utrolig lærerikt for en ungdom. 

 

Bare spør om du lurer på mer! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...