Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Mulig straffbart forhold


HalvBon

Anbefalte innlegg

Jeg tok over et hyttekompleks etter min far for noen år siden. Der ligger det en 10-15 hytter. Ingen av disse hyttene har strøm, for å bringe fram strøm til disse hyttene vil koste i overkant av en kvart million. Min far ga dem fryseplass i hans kjeller, noe de ikke betalte for.

 

Jeg mente at selvsagt skulle de betale, ga beskjed om dette, og sendte hver enkelt en giro på ca 150 kr. Det var påført giroen hva beløpet gjaldt, men ikke navn og adresse til hver enkelt da jeg ikke visste om samtlige benyttet seg av ordningen..

 

Greit nok, skulle man tro, men ikke for den ene av dem: Han beskylte meg for svindel! Det tok jeg ikke så tungt, da det jeg hadde sendt ut var en "blanko" giro påført kun det aktuelle beløpet. Likevel fortsatte han å beskylde meg for svindel, men jeg ga blaffen i det da jeg mente at jeg hadde mitt på det tørre.

 

Men så har jeg forstått at han har fortalt dette videre til andre, at jeg driver med svindel, og da står saken annerledes, synes jeg. Jeg lurer faktisk på om det kan være et straffbart forhold han da har gjort seg skynd i? Han setter jo ut et rykte om meg som jeg mener det ikke er grunnlag for. Han kan mene det han vil sjølsagt, men ved å fortelle det videre, gjøl han seg muligens skyldig i et straffbart forhold som jeg burde politianmelde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det kan gå inn under æreskrenkelse.

 

Ærekrenkelser har ikke vært straffbart på et par år nå.

 

OP kan undersøke om anklager om svindel faller inn under andre bestemmelser, om beskyldningen anses som grov kan vedkommende bli tatt for det; men tror tidligere saker har gått på drapstrusler og lignende.

 

Forulemper denne beskyldningen deg økonomisk kan du ta ut søksmål med krav om erstattning, forutsetter selvfølgelig at det ikke er svindel involvert :p

Endret av Nwader
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...