Gå til innhold

Noe vits å selge gamle pc deler?


Anbefalte innlegg

Er sokkel 1366, am3, lga 1155 eller eldre noe vits å selge nå?

 

For tror folk flest heller vil kjøpe ryzen eller hawell i så fall brukt.

Så er det noe håp å få solgt eldre pcer deler uten gi bort pris?

 

For jeg tror det er vanskelig å selge noe som nesten er uten for reklamasjonsrett.

Men selv om den er uten for garanti kan den ha verdi for noen. Verste problemet med bulldozeren og sokkel 1366 er de blir varme.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke snakket om å kaste det, er bare idiotisk f.eks å bygge en pc med FX 8350 + 16 GB ram eventuelt med GTX 770 med 850 watt psu og 500 GB SSD bare for å ta et eksempel å selge det under 2000 kr. Er markedet så dårlig er det bedre å beholde delene selv.

 

For jeg merker folk er ganske grådige på finn forventer ting gratis nesten.

Ektra ille å kjøpe nytt kabinett\SSD disk og kjøper ønsker brukt pris av det igjen. At man kan vise kvittering at noen a delene er nye spiller ingen rolle når resten av delene er gamle.

 

Helt ærlig tror jeg ikke får solgt i heletatt.

Mest fordi folk ikke tar risiko på brukt over 4 år gammelt.

Noen er villig å gi en burger på mc donnals som bytte mot en pc er jo helt idotisk forslag. Men noen på finn er så håpløse.

Så du mener jeg burde selge det til 500 kr og samtidig sponse frakten? I så fall er du like håpløs som finn kjøperene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er sokkel 1366, am3, lga 1155 eller eldre noe vits å selge nå?

 

For tror folk flest heller vil kjøpe ryzen eller hawell i så fall brukt.

Så er det noe håp å få solgt eldre pcer deler uten gi bort pris?

 

For jeg tror det er vanskelig å selge noe som nesten er uten for reklamasjonsrett.

Men selv om den er uten for garanti kan den ha verdi for noen. Verste problemet med bulldozeren og sokkel 1366 er de blir varme.

Tja, 1366hk (samme med 1155 hk siden folk har cpuer, men hkene dør) er populære siden du kan poppe inn en xeon x56xx cpu fra ebay som koster noen skarve hundrelapper. Klokker veldig godg også.

 

Men etter Ryzen 2 kom så får du jo første gen ryzen cpuer ekstremt billig og nye b350hk ned i 500kr som kan overklokkes så det reduserer jo bruktverdien på eldre ting

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja men du ser jo de er ikke vits å kun selge hovedkort, må vøre med cpu i så fall.

Men er sokkel 2011 hovedkort og 1366 kun verdt 500 kr hvis man er heldig å få solgt hadde jeg ikke giddet det.

 

Riktignok er jo risikoen alltid med tanke på garanti. Men er mere villig å ta risiko der hvis kjøper er uheldig.

Men vil ikke garantere hvis kjøperen bruker vannkjøling eller overklokker veldig da er det kjøperens risiko.

 

Jeg vet X370 ryzen hovedkort selges nedi 600-700 kr.

Men trenger man noe er man villig å betale ekstra.

 

Så spørsmålet om det er lurest å selge deler (Oppgraderingspakker) eller selge ferdig bygget pc.

Men helt ærlig tror jeg de blir vanskelig begge deler.

 

Største problemet med sokkel 1366 (i7 970) og am3 (Bulldozer) er de blir veldig varme.

Man må jo ha god vannkjøling\luftkjøler for å klare mye overklokking stabilt, etter noen år er cpuene ikke særlig å overklokke lengere. Så det problemet er vel størst og man trenger mere kjerner\tråder.

 

Tror nesten kabinett hvis de er pent brukt faller mindre i verdi.

Folk gidder vel ikke å kjøpe god vannkjøller til slike eldre cpuer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja men du ser jo de er ikke vits å kun selge hovedkort, må vøre med cpu i så fall.

Men er sokkel 2011 hovedkort og 1366 kun verdt 500 kr hvis man er heldig å få solgt hadde jeg ikke giddet det.

 

Riktignok er jo risikoen alltid med tanke på garanti. Men er mere villig å ta risiko der hvis kjøper er uheldig.

Men vil ikke garantere hvis kjøperen bruker vannkjøling eller overklokker veldig da er det kjøperens risiko.

 

Jeg vet X370 ryzen hovedkort selges nedi 600-700 kr.

Men trenger man noe er man villig å betale ekstra.

 

Så spørsmålet om det er lurest å selge deler (Oppgraderingspakker) eller selge ferdig bygget pc.

Men helt ærlig tror jeg de blir vanskelig begge deler.

 

Største problemet med sokkel 1366 (i7 970) og am3 (Bulldozer) er de blir veldig varme.

Man må jo ha god vannkjøling\luftkjøler for å klare mye overklokking stabilt, etter noen år er cpuene ikke særlig å overklokke lengere. Så det problemet er vel størst og man trenger mere kjerner\tråder.

 

Tror nesten kabinett hvis de er pent brukt faller mindre i verdi.

Folk gidder vel ikke å kjøpe god vannkjøller til slike eldre cpuer.

Har du cpu også så selger du selvsagt hk med cpu i pakke, men vel viten om at det er hovedkortet kjøper er interisert i.

DDR3 ram er lett å bli kvitt så det kan selges utenom.

 

Xeon x56xx er en 95w tdp Westmere så den er ikke veldig vanskelig å kjøle heller sammelignet med en 140w tdp Gulftown.

 

Har selv solgt unna mye gammelt i det siste å det er helt klart cpuene du får minst for pga det flommer over av billige xeon til alle brikksett på ebay og ali

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man vurder kanskje cpu+hovedkort+ ram og kjøler kanskje?

Så du tror det er letere å selge billige xeon 4 kjerner en i7 970?

For skal man selge vil man helst bli kvitt mest mulig, da cpuer ikke er vits å ha liggene uten å ha noe å bruke det til.

Jeg tror interissen er veldig lav jeg er heldig hvis 1-2 personer tar kontakt men tror de kommer med dårlig pris. Begrunner det er bedre å kjøpe ryzen selv om de har cpu + ram fra før.

 

Har ikke sjekke hvor lett det er å få tak i ting i dag. Tror markedet er litt lite på gamle deler.

Så sånn slikt kan man bruke å selge ting til stiv pris.

Men ut i fra hva jeg ser på bruktmarkedet er ikke så veldig mange ryzen\haswell til salgs. Så jeg tror det går unna.

Sommeren er vel dårligst tid å selge noe kanskje august.

 

Fant ikke noe sokkel 1366 på finn.

 

Ny CPU AMD FX8350 Black Edition 4GHz/4,2GHz

Jeg som kjøper tar ikke slik for god fisk, man kan få ryzen 7 1700 til 2000 kr så hvis den personen får solgt blir jeg overrasket. Uten hovedkort \ ram er et vanskelig.

 

Kraftig desktop prosessor - Intel i7 3770K Quad Core, 8 threads, 3.5GHz

slikt til 2000 kr hvis også selger får solgt der. Blir jeg overrasket.

Men man vet aldri med kjøperne finnes jo idioter også der.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så du tror det er letere å selge billige xeon 4 kjerner en i7 970?

Nei, selvsagt ikke. Den jeg snakker om er en hex core som du kan få nedi 300kr på ebay som er bedre enn en 970 pga den klokker mye bedre samt lettere og kjøle.

 

De cpuene du har linket er GROVT overpriset å blir ikke solgt salvsagt

 

Ga forøvrig 3k for x370 hk nytt i butikk, 1700x og 8gb ram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tviler på det er spesielt vanskelig å bli kvitt enkeltdeler til plattformer som har en viss bruksverdi. Hvilken pris er en annen diskusjon, men går jo an å bruke bruktsalg på ebay som referanse. Om folk betaler X dollar for en brukt CPU i USA er det ingen grunn til at prisen skal være vesentlig forskjellig her hjemme, uavhengig av hva vi som har nyere utstyr måtte synse og mene om verdien til delene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja men syns ikke rådene hjelper så mye vet ikke jeg skal gidde å prøve å selge noe for få hundre lapper.

Delene er mere verdt en pengene vil jeg si.

 

Jo fordi er beløpet over 350 kr ut året. Slipper man unna moms på ebay.

Men som regel slipper man unna moms på bruktkjøp hvis man ikke kjøper av en bedrift.

 

Er det noe folk trenger er de villig å betale.

Men man må jo se risikoen også, man kan tjene mere per deler men risikoen er da man ikke får solgt alt.

Selger man alt samlet kan være man får forespørsel om kun delene.

 

Selger man billig er det lettere å få solgt.

Men trenger kun en kjøper som er villig å gi mest mulig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

For å si det slik, hadde jeg fått 500 kr eller under det og måtte tilby gratis frakt for å få solgt hadde jeg ikke solgt de.

men hadde jeg fått solgt for over 1000 kr for bare hovedkortet så er det kanskje noe å vurdere?

Nei vil ikke kaste det før det slutter å fungere. Har plass men tror ikke jeg vil bruke det særlig mere fordi ryzen har overtatt.

Kanskje hvis jeg skaffer meg hytte men tror jeg har råd å skaffe meg ryzen også der.

 

Folk har råd å betale, spørs heller hvor stor interissen er.

Jeg gidder ikke å hjelpe folk for å beholde pcen lengst mulig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Når man snakker bruktverdi er det uten frakt. Frakten går på kjøper, om man ikke avtaler noe annet. Hvis du mener det ikke verdt å selge et utdatert hovedkort du ikke har bruk for til 500 kroner er det opp til deg, jeg er uenig. Ditt liv, ditt valg. Om du skal lete etter problemer og argumenter for å ikke gidde vil du alltid finne dem.

Lenke til kommentar

Jeg mener man gjør kjøper tjeneste å selge brukt, for selger er vel det heller for å rydde huset, istedenfor å kaste det eller selge det på loppemarked.

 

Men det er kjøper som tjener på salget.

Vi har jo ikke snakket noe om reklamasjon for er fremdeles selv om man selger noe som er utgått på reklamasjonstiden er jo det fremdeles en risiko kjøper tar med tanke på garanti? Eller kan man slippe unna 2-4 måneder etter salget. Ved normalt bruk så kjøper kan ikke regne med 2-5 år ny reklamasjonstid før selger kan skylde på kjøper. I så fall har selger ingen rettigheter.

Lenke til kommentar

Så lenge setup bruker DDR3 (2600k eller bedre) så burde du klare å selge da det er mange som ikke har lyst å oppgradere til ddr4 med dagens priser (e.g: 5820k bruker ddr4 og er mindre/like mye verd som 4790k). Med Sandy/Ivy så trenger man hovedkort i tillegg hvis man skal selge det lett. 

2600k+HK combo burde gå for 1000~1300 kr. Muligens prisen har falt litt det siste året men tror p67/z68/z77 HK burde gå for 500-800 kr avhengig av modell.

Endret av varra
Lenke til kommentar

tja finnes jo de som sier de kan kun sende de penger i posten fordi de verken har bankkonto eller vips\kredittkort etc.

Hadde styrt unna de eller ventet til pengene kom i posten før jeg hadde sendt.

Er en del useriøse som spør om jeg vil sende varer til utlandet og de tror jeg ikke sender derfor ønsker de ikke å forskuddsbetale men kan betale når de får varene. Er nok garantert svindel. Eller bruker betaling tjeneste som westeren union og MoneyGram etc.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...