Gå til innhold

WHO: Dataspillavhengighet får status som psykisk lidelse


Anbefalte innlegg

Skill mellom fysisk og psykisk avhengighet. Alkohol, narko, kaffe osv er fysiske avhengigheter. Sukker, porno, spill, trening, er phsykiske avhengighet.

 

Spilleavhengighet blir neppe definert ut fra hvor mye man spiller, men mere om man kan slutte. Om man har kontrollen. Er det der man vil så er det ikke noe galt i det. En avhengighet utarter seg som regel og man vil da ha mere og mere. Derav ryker mere og mere av resten av livet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men Freud og Jung selv, på store doser kokain selv, var selvfølgelig aldri syk.

Vi har kikket litt på spillfenomenet. Det er nok egentlig "spill", i som gambling og fotball.

Men når vil psykiatrien ta dette, kanskje enda mere fotball?

Fotball er jo deres ungdomsideal, som jo egentlig var pedofilt. Og når Freud snakker om Ødipus Komplex, er det ikke fordi han har en løsning.

Men så lenge folk har overtro, vil Freuder uttale seg som ekspert, med coke i nesen.

Og er selvfølgelig aldri schizophren, eller i konflikt med fars pedofili.

Noe av det vanskeligste problemet online.

Vil DU være med å å fikse dette, vurder monoteisme. Anerkjenner den originale monoteistiske lære, som også inkluderer demoner, og det å ikke følge Shaytan.

Og om dette med psykisk sykdom, alt av dette rare, går egentlig under "shaytan" i religion. Etterhvert i research og datamengde, er dette er enkelt og svært optimal uttrykksmåte som de fleste forstår.

Om dette hadde blitt forstått, ville monoteisme være tilbake, og korrekte uttrykk ville blitt brukt om dette.

Og kanskje tilogmed fikset mye av det som kalles "schizohreni", da sataniske symboler faller ut. Tenk deg all prat om symbolverdener, og seksuell underbevissthet, så vet de ingenting om monoteisme, som allerede har løst alt dette.

Dvs, de vet ingenting. Og hvor støyende symbol er f.eks "schizophreni" i seg selv?

Og med alle disse diagnoser, hvem er det som ikke er psykisk syk etterhvert?

Alt dette er selvfølgelig tøv. Og om symbolverdener skulle være kjent, er det jo bare å bruke et motsymbol. Mindfulness Meditation begynner å bli kjent også, og er basert på transcendental mindfulness, "no mind" states, og absolute reality, med "direct unfiltered reality". Fra dette kommer jo det originale "silent" symbolet "tao". Men dette er kinesisk. Mitt nick er også Nit-0.0 som er zén-speak for ingenting. Prøv et stille symbol, om du skuile lide av dette. Og sikkert mye annet. And Be Healed - Jesusian minister style.

Og på et større plan, vil monoteisme komme tilbake, om så "symbolverdener" skulle bli forstått. Fordi monoteisme aksepterer ikke sataniske symboler, men coherent reality philosophy accepted by the divine.

Peace.
Nit-0.0

Endret av Nit-0.0
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fint at du tok deg til til å finne det der, Dubious.

 

Det som egentlig blir sagt her kan vel strengt talt sies om hva som helst annet også.

For mye misbruk og avhengighet av hva som helst er naturligvis ikke bra, og i ekstreme tilfeller kan ha psykiske diagnoser.

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor så mange 40> åringer tror at gaming er negativt. Man skal selvsagt ha en viss skepsis til slike ting som brer seg utover store folkemengder og påvirker livene våre relativt drastisk. Men man kan jo bare spekulere i hvor mange som har funnet et positivt sted innenfor gaming som tar de bort fra problemene i den virkelige verden, slik som Moo over her. Vil påstå at det har holdt ganske mange unna problemer med fæle substanser og annet misbruk som er mye verre. Selvsagt bare spekulasjoner, men det er jeg villig til å stå for.

 

Tek burde dog vite bedre enn å bare kaste ut noe sånt uten å opplyse bedre.

 

For å vise at det finnes unntak kan jeg si at jeg er en 40> åring som spiller mye dataspill og har gjort det i mange år.

Men jeg er allikevel fullt i stand til å gå på jobb, være sosial og tilbringe tid med familien når det måtte være.

 

Grunnen til at jeg spiller mye dataspill er at jeg ikke har og aldri har hatt mange venner og de fleste av de få jeg har er dem jeg spiller med.

 

Nå hører det med til historien at jeg har diagnosen Asperger, så jeg har aldri hatt mange venner og ble ofte mobbet da jeg gikk på skolen fordi jeg var "anerledes" så ble med spillene i stedet.

Siden har jeg møtt likesinnede på nett og har noen gode venner der jeg spiller med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er mere bekymret for det trange "ha et liv" definisjonen din. Slik jeg ser det så høres det ikke posetivt ut å "ha et liv". Mere som en hemning.

 

Haha, det er så artig å lese at du forsvarer det, og får det til å høres langt mer positivt ut enn å ha et hverdagslig liv. Helt klart hva dagene dine består av!

Lenke til kommentar

Avhengighet er når det går utover det vanlige liv (Skole, jobb etc.) Selvom det kan være andre problemer til at man spiller overdrevent mye.

 

Ser virkelig ikke problemet om man spiller 5 timer hver dag. Man kan jo bare sammenligne mot feks. hvor mange timer enkelte bruker på telefon eller TV.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har for eksempel ganske mange venner og bekjente som går på jobb, kommer hjem og spiller 6-10 timer på hverdagen, og mye mer i helgene. De fungerer også helt fint, noen av dem over gjennomsnittet bra, i andre sosiale sammenhenger. Men de foretrekker å spille og prate med vennene sine over nett. Klassifiseres det som en psykisk lidelse?

 

Gjør det samme, jobber, kommer hjem og gamer fint 7-8 timer før natten er til. Er ikke så mye annet og gjøre egentlig..

 

Ganske enig der.

For et nitrist liv

For noen, for andre ikke. Alle har forskjellige interesser i livet. Hva man velger å bruke det på er opp til dem selv. Et nitrist liv er når man slutter å gjøre det man liker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fint at du tok deg til til å finne det der, Dubious.

 

Det som egentlig blir sagt her kan vel strengt talt sies om hva som helst annet også.

For mye misbruk og avhengighet av hva som helst er naturligvis ikke bra, og i ekstreme tilfeller kan ha psykiske diagnoser.

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor så mange 40> åringer tror at gaming er negativt. Man skal selvsagt ha en viss skepsis til slike ting som brer seg utover store folkemengder og påvirker livene våre relativt drastisk. Men man kan jo bare spekulere i hvor mange som har funnet et positivt sted innenfor gaming som tar de bort fra problemene i den virkelige verden, slik som Moo over her. Vil påstå at det har holdt ganske mange unna problemer med fæle substanser og annet misbruk som er mye verre. Selvsagt bare spekulasjoner, men det er jeg villig til å stå for.

 

Tek burde dog vite bedre enn å bare kaste ut noe sånt uten å opplyse bedre.

 

 

Er tildels enig, mange unge som før falt utenfor finner nå en mening med spillverden. Men allikevel så blir det ikke færre som faller utenfor. Man har derimot fått en ny gruppe unge som bare spiller, de jobber ikke pga manglande utdanning, de har dårlig sosialtnettverk og endel har fått psykiske problemer. Vi som er eldre ser det, vi sammenligner dagens unge med oss selv, og selv om vi ikke alltid var guds beste barn så ble det faktisk folk av oss også. Vi ser isolasjonen , viser at de ikke har "lokale " venner, vi ser de ikke klarer skolen. Og det er det forresten også grundig dokumentert, jentene tar skoleplassene på høyere utdanning, gutta henger etter dessverre. Og i tilegg så er dét stadig færre av gutta i undomsårene som ikke er aktive i lag og organisasjoner.

Men selvfølgelig alt er ikke spillene sin feil, men og si at det ikke er med på og gjøre det det blir feil.

Lenke til kommentar

Mobber ikke, men synes det er trist når gaming går utover familie, sosiale relasjoner, trening etc. En hobby skal ikke ta opp halvparten av tiden man er våken.

 

Vel, det er en nyansert situasjon. Jeg synes Nit-0 svarte veldig bra.

 

Et annet poeng tenker jeg er at når noen tjener penger på spill, da er det plutselig greit for stat og regjering! Så fort noen tjener penger og betaler skatt, da er det plutselig ikke et problem lenger! Da er det bare "sport", da. Akkurat som med Magnus Carlsen! Han blir jo hyllet som en helt i media. Jeg blir kvalm av det!!

Lenke til kommentar

Til de som er negative til mange timer hver dag med spilling. Ta en 12 åring, men om du spiller fotball, trener til fotball, planlegger fotball, reiser til fotballkamper rundt omkring i hele landet. Og når han ikke gjør det, så ser han på fotball og drømmer om å bli ronaldo.

 

Trener han nok, er intensiv nok, og aldri gir seg... så blir han nok ikke ronaldo, 9/10 unger som trener 8 timer om dagen, blir fremdeles ikke Ronaldo, veldig få som får prøve seg for Moss FK for den saks skyld.

 

Men trener du på å spille strategi spill, kjøper utstyr, lærer deg å programmere knapper og ting for å bli den kjappeste og beste spilleren, med øye om å konkurere i Sør Korea og leve av det. Da har du missforstått noe, eller er fortapt osv.? Sliter litt med den logikken...

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er her snakk om mennesker som utvikler avhengighetssyndrom (som regel meget ung alder), dropper ut av skolen, snur døgnrytmen, mister all kontakt med den virkelige verden. Pågår dette lenge nok blir vedkommende isolert fra omverden og vil på sikt få alvorlig funksjonssvikt, psykiske lidelser og ekstreme vansker med å komme seg tilbake til noe som helst som kan kalles et verdig liv med fullført skole, god jobb og inntekt, venner, familie osv.

 

Dette skjer med mange ungdommer, og de ender opp som samfunnstapere på NAV og trygd resten av livet.

 

Klarer man å balansere spillingen med skole og jobb og ikke får disse problemene så er det ikke den kategorien man snakker om her. Man snakker om de som virkelig sliter. Folk som er gamere må slutte å tenke at det er et personlig angrep mot dem selv, for det er faktisk et stort problem for mange, dette her. Ungdommer som dropper ut og ikke forstår alvoret, ikke har evnen til å tenke langsiktig eller ikke bryr seg. Det er de som utvikler alvorlig funksjonssvikt og alvorlige lidelser senere i livet denne studien er bygget på og ikke vanlige folk som like å game, men fint klarer å ta vare på seg selv allikevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der er jeg uenig, Yungstar. Jeg tror det er ytterst få som faktisk er avhengig av spill.

At det blir brukt som en form for unnskyldning er nok heller riktigere.

 

Hva gjorde denne ungdommen før spilling på gutterommet var aktuelt? Var de liksom helt velfungerende mennesker ute i samfunnet?

Det var vel ikke sånn at de isolerte seg for å se film/tv, høre på musikk, dyrke hobbyene sine over gjennomsnittet mye osv?

Man bør vel kanskje se på årsaken til at ungdom havner i slike situasjoner. "Trøsten" de bruker er nettopp det, og ikke en avgjørende faktor for hvorfor man har havnet "utpå" i utgangspunktet. Hvis alle spill plutselig forsvant i morgen ville den samme ungdommen finne seg noe annet isolerende å gjøre, med potensielt verre konsekvenser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...