Gå til innhold

Slik brukes big data under fotball-VM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er "big data" et passende begrep her?

 

Sier ikke at jeg sitter på fasit, men "big data" forbinder jeg med enorme datamengder fra store grupper med et langt større 'scope' og mange flere variabler enn noen hundre spillere i en enkelt sport/turnering.

Endret av Zork
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Måles ikke puls, svette og kroppstemperatur? Alt over pluss dette er hva jeg ønsker fra mine klær 24/7/365. Oppå der vil jeg ha analyse av det jeg spyler ned i do, og en enkel måte å måle verdier i blodet.

 

I retur vil jeg har kosthold- og treningsopplegg. Kombinert med effekten av diverse medisiner og annet.

Lenke til kommentar

Er "big data" et passende begrep her?

 

Sier ikke at jeg sitter på fasit, men "big data" forbinder jeg med enorme datamengder fra store grupper med et langt større 'scope' og mange flere variabler enn noen hundre spillere i en enkelt sport/turnering.

 

Det er jo stordatateknologi som benyttes for å trekke ut interessant informasjon fra et lass med parametere som isolert sett ikke har noe med hverandre å gjøre.

 

Neste VM regner jeg med at det er AI mer enn trenerne som styrer taktikken. Fotball som idrett blir stadig mindre og mindre interessant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er "big data" et passende begrep her?

 

Sier ikke at jeg sitter på fasit, men "big data" forbinder jeg med enorme datamengder fra store grupper med et langt større 'scope' og mange flere variabler enn noen hundre spillere i en enkelt sport/turnering.

 

Enig, jeg synes også de misbruker begrepet litt her...

 

På den andre siden, det er et buzz word, som egnetlig ikke betyr noe veldig konkret. Så det kan godt hende de er innenfor, på en eller annen skala, likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er "big data" et passende begrep her?

 

Sier ikke at jeg sitter på fasit, men "big data" forbinder jeg med enorme datamengder fra store grupper med et langt større 'scope' og mange flere variabler enn noen hundre spillere i en enkelt sport/turnering.

 

Begrep som nano og big data brukes overalt om omtrent hva som helst for å lage click-bait linker og artikler.

 

Jeg er enig at big-data omhandler mer enn informasjon fra noen hundre personer. Hvis disse målingene ble utført på idrettsutøvere innen flere grener (fri-idrett, ishockey, fotball, rugby osv) i flere land så begynner vi nærme oss noe i forhold til data mengder.

Lenke til kommentar

Er "big data" et passende begrep her?

 

Sier ikke at jeg sitter på fasit, men "big data" forbinder jeg med enorme datamengder fra store grupper med et langt større 'scope' og mange flere variabler enn noen hundre spillere i en enkelt sport/turnering.

 

Jeg ser på "big data" som att man samler for mye data for en person/team til å behandle humant. Att de må compute til for å tolke all data som kommer inn, og det er jo sammenhenger over tid som er interresant, noe som tar for lang tid eller er umulig for mennesker å se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...