Gå til innhold

Microsoft: Stadig færre opplever problemer med Windows 10-oppdateringer


Anbefalte innlegg

Sist oppdatering og da en reboot som var umulig å stoppe gjorde at jeg mistet alt jeg hadde jobbet med den siste uka. Spesielt da en mengde midlertidige tekst filer som hold delene til to nye hisotrie ideer jeg hadde, Jeg satt glad og fornøyd å skrev, når plutselig maskinen vil reboote om 2 minutter, i febrilsk hast begynner jeg å lagre dokumenter, men siden de er temp text filer må jeg gi dem navn først.. og det gjorde at jeg mistet alt. Vel det og det at save mappa plutselig ikke eksisterte lengre etter rebooten..

 

Jeg hadde sjelden slike problemer med win 7 og ikke i det hele tatt med linux. Jeg vet jeg må huske å lagre, og det gjør jeg, men det er vanskelig å huske når ordene tyter ut av hodet. Og da er det kjekt med et program som normalt husker de temporære filene du har skrevet notater og konsept ideer i, men ikke denne gangen pga en feil som skjedde under oppgraderingen og rebootingen. ARGH

 

Håper jeg har lært nå, sist var det døde disker og korruptere backup. Nå så tar programmet jeg jobber i å lagrer alt ink temp filer hvert minutt og et annet program kopierer den mappa til 3 andre steder (annen fysisk disk i denne maskinen, annen maskin på lokalnettet og en sky tjeneste. I tillegg så blir den samme mappa oppdatert på mobilen hver gang mobilen kobles til lokal nettet.

 

Jeg er dritt lei å miste konsept ideer som jeg ikke har lagret fordi jeg ikke finner rett navn på ennå eller fordi jeg skal bare skrive litt til av historien for å få den ut av hode..ops reboot.. borte, Nei ikke i gjen.

 

Pokkers windows og auto reboots,

Microsoft gir dessverre faen i deg. Om du har ting du ikke har lagret, synd for deg. Mirosoft tar ikke hensyn til sånt.. For dem er installasjon av patcher *mye* viktigere enn arbeidet ditt.

 

Eneste løsningen jeg kan foreslå som ikke griper alt for mye inn i din hverdag(som bytte til linux nok vil gjøre) er å bruke et program til notater som faktisk autolagrer ulagrete dokumenter. Notepad++ burde duge.

 

For min egen del er det helt greit at patcher lastes ned om installeres i bakgrunnen. Det som ikke under noen omstendighet er greit er at maskinen restartes uten min godkjennelse.

 

NB! Det at jeg *vet* at windows oppfører seg på denne måten er ikke det samme som 'godkjennelse'.

 

NB2! Ja jeg har googlet faenskapet og jeg har ennå til gode å finne en løsning som faktisk virker. Mitt inntrykk er at microsoft også gjør det og kontinuerlig tetter 'hullene'..

 

NB3! Sette maskinen i dvalemodus før jeg tar strømmen funker faktisk men er ikke særlig elegant..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Microsoft gir dessverre faen i deg. Om du har ting du ikke har lagret, synd for deg. Mirosoft tar ikke hensyn til sånt.. For dem er installasjon av patcher *mye* viktigere enn arbeidet ditt.

 

Eneste løsningen jeg kan foreslå som ikke griper alt for mye inn i din hverdag(som bytte til linux nok vil gjøre) er å bruke et program til notater som faktisk autolagrer ulagrete dokumenter. Notepad++ burde duge.

 

For min egen del er det helt greit at patcher lastes ned om installeres i bakgrunnen. Det som ikke under noen omstendighet er greit er at maskinen restartes uten min godkjennelse.

 

NB! Det at jeg *vet* at windows oppfører seg på denne måten er ikke det samme som 'godkjennelse'.

 

NB2! Ja jeg har googlet faenskapet og jeg har ennå til gode å finne en løsning som faktisk virker. Mitt inntrykk er at microsoft også gjør det og kontinuerlig tetter 'hullene'..

 

NB3! Sette maskinen i dvalemodus før jeg tar strømmen funker faktisk men er ikke særlig elegant..

Oppdater og rull tilbake, da slipper du autoreboot. Men da er også problemet løst :p

Lenke til kommentar

Oppdater og rull tilbake, da slipper du autoreboot. Men da er også problemet løst :p

Nei?

 

Problemet er at windows laster ned og installerer patcher, *så* restarter den maskinen uten å spørre om lov. Rulle tilbake derfra løser ingenting fordi skaden allerede har skjedd..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel hele vitsen med Insider programmet at man får prøve uferdige funksjoner og hjelpe MS med å rapportere og finne feil. Kjører man beta OS så kan man ikke forvente at det er stabilt ;-) Jeg har vært Insider siden starten, men bruker det i Virtualbox. 

 

Naturligvis. Jeg begav meg ut på det eventyret på surfacen fordi de jobbet med en fix på noe som virket dårlig i utgangspunktet. Nå som jeg er på en versjon som kjører pent burde jeg egentlig ha gått tilbake til vanlig oppdateringsfrekvens - har bare ikke husket på det. 

Lenke til kommentar

Sist oppdatering og da en reboot som var umulig å stoppe gjorde at jeg mistet alt jeg hadde jobbet med den siste uka. Spesielt da en mengde midlertidige tekst filer som hold delene til to nye hisotrie ideer jeg hadde, Jeg satt glad og fornøyd å skrev, når plutselig maskinen vil reboote om 2 minutter, i febrilsk hast begynner jeg å lagre dokumenter, men siden de er temp text filer må jeg gi dem navn først.. og det gjorde at jeg mistet alt. Vel det og det at save mappa plutselig ikke eksisterte lengre etter rebooten..

 

Jeg hadde sjelden slike problemer med win 7 og ikke i det hele tatt med linux. Jeg vet jeg må huske å lagre, og det gjør jeg, men det er vanskelig å huske når ordene tyter ut av hodet. Og da er det kjekt med et program som normalt husker de temporære filene du har skrevet notater og konsept ideer i, men ikke denne gangen pga en feil som skjedde under oppgraderingen og rebootingen. ARGH

 

Håper jeg har lært nå, sist var det døde disker og korruptere backup. Nå så tar programmet jeg jobber i å lagrer alt ink temp filer hvert minutt og et annet program kopierer den mappa til 3 andre steder (annen fysisk disk i denne maskinen, annen maskin på lokalnettet og en sky tjeneste. I tillegg så blir den samme mappa oppdatert på mobilen hver gang mobilen kobles til lokal nettet.

 

Jeg er dritt lei å miste konsept ideer som jeg ikke har lagret fordi jeg ikke finner rett navn på ennå eller fordi jeg skal bare skrive litt til av historien for å få den ut av hode..ops reboot.. borte, Nei ikke i gjen.

 

Pokkers windows og auto reboots,

 

Man skal _alltid_ lagre underveis når man jobber med dokumenter. Vent ikke!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oppdateringer til Linux er akkurat det samme

Hver distro har sin egen måte å sende ut oppdateringer på. Selv får jeg oppdateringer oftere, tror jeg. Uansett er den dypere forskjellen, at med linux at man kan slå av sjekking for oppdateringer. De kommer ikke til deg, du kommer til dem.

 

I Linuxverden så kan det faktisk slutte å komme oppdateringer og ingen blir informert, siden ingen har noe som helst ansvar.

Jeg tror du må lære deg litt mer om Linux. Det funker ikke helt sånn, hvis du f.eks. kjøper Red Hat Enterprise Linux. (Red Hat Enterprise Linux 7.0 Is Here, Guarantees 10 Years Of Support) Man får det man betaler for.

 

Det er ingenting som Linux gjør bedre...

Ingenting til ditt brukområde, kanskje, men til andres er linux bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hver distro har sin egen måte å sende ut oppdateringer på. Selv får jeg oppdateringer oftere, tror jeg. Uansett er den dypere forskjellen, at med linux at man kan slå av sjekking for oppdateringer. De kommer ikke til deg, du kommer til dem.

 

Jeg tror du må lære deg litt mer om Linux. Det funker ikke helt sånn, hvis du f.eks. kjøper Red Hat Enterprise Linux. (Red Hat Enterprise Linux 7.0 Is Here, Guarantees 10 Years Of Support) Man får det man betaler for.

 

Ingenting til ditt brukområde, kanskje, men til andres er linux bedre.

Nei takk. Ikke betaler man for et operativsystem som ikke er intuitivt og brukervennlig.

Ja man får det man betaler for. Derfor er Linux helt gratis og har alltid vært det eneste argumentet for å bruke Linux.

Lenke til kommentar

Det er ikke viktig at du betaler for de delene av Linux som ingen gidder lage gratis. Det viktige er at noen gjør det. Og til stor grad gjør de det, store organisasjoner står bak og støtter de viktige delene av operativsystemet. Så det argumentet faller bort, mener jeg. Spesielt siden Microsoft heller ikke alltid tar seg betalt for Windows. 

 

Det jeg mener er argumentene for å bruke Linux er ikke prisen, men at det er bygget for nett, og at det er effektivt der og har de verktøyene man bruker der. 

 

Det jeg mener er argumentene for å bruke Windows er at det er bygget for desktop og at det er effektivt der og har de verktøyene man bruker der. Ja, jeg synes biaset er sterkere enn observasjonsevnene om man mener Windows på serveren når opp. Ja, jeg synes biaset er sterkere enn observasjonsevnene om man mener at Linux på desktop når opp.

 

Men kanskje det bare betyr at jeg har bevist man kan ha sterkt fragmenterte biaser. Uansett er det lite rasjonelt å tro at preferanser er rasjonelle. Når man diskuterer det bør man ha høyde for at man faktisk ikke måle andres preferanser opp mot egne. De er og forblir både subjektive og akkumulative i begge ender. Mine erfaringer er utelukkende mine. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppdatering til 1803 skaper masse problemer på litt eldre, men krafige og fullt ut fungerende bærbare PC'er. Spesiellt opplever jeg at Windows Hello slutter å fungere på PC'er der dette fungerte aldeles utmerket frem til og med 1709. SÅ får man 1803 pushet på seg, uten noe spørsmål, og hele TPM slutter å virke, inklusive Windows Hello. Det er frustrerende etter en oppdatering å oppdage at påloggingen ikke lengre fungerer.

Dette er blitt et stort problem på bl.a. Dell, HP og Lenovo maskiner fra perioden 2010 - 2015 selv om dette er maskiner med i7, 16Gb minne og høyoppløslige skjermer = Fullt brukbare karftplugger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er ikke viktig at du betaler for de delene av Linux som ingen gidder lage gratis. Det viktige er at noen gjør det. Og til stor grad gjør de det, store organisasjoner står bak og støtter de viktige delene av operativsystemet. Så det argumentet faller bort, mener jeg. Spesielt siden Microsoft heller ikke alltid tar seg betalt for Windows. 

 

Det jeg mener er argumentene for å bruke Linux er ikke prisen, men at det er bygget for nett, og at det er effektivt der og har de verktøyene man bruker der. 

 

Det jeg mener er argumentene for å bruke Windows er at det er bygget for desktop og at det er effektivt der og har de verktøyene man bruker der. Ja, jeg synes biaset er sterkere enn observasjonsevnene om man mener Windows på serveren når opp. Ja, jeg synes biaset er sterkere enn observasjonsevnene om man mener at Linux på desktop når opp.

 

Men kanskje det bare betyr at jeg har bevist man kan ha sterkt fragmenterte biaser. Uansett er det lite rasjonelt å tro at preferanser er rasjonelle. Når man diskuterer det bør man ha høyde for at man faktisk ikke måle andres preferanser opp mot egne. De er og forblir både subjektive og akkumulative i begge ender. Mine erfaringer er utelukkende mine.

Windows 10 har da aldri vært gratis å anskaffe seg. Gratis å oppgradere ja, men ikke til anskaffelse.

 

https://www.microsoft.com/nb-no/store/b/windows?icid=CNavSoftwareWindows

Lenke til kommentar

Ja, jeg synes biaset er sterkere enn observasjonsevnene om man mener at Linux på desktop når opp.

Det kommer helt an på hva man skal gjøre på desktop (1), og ikke minst, hvilket skrivebordsmiljø man velger (2).

 

1. Spill finnes det ikke nok av til Linux, og LibreOffice er faktisk ikke like bra som Office. Men å kjøre en nettleser, Thunderbird, vanlig bruk av skriveprogram, latex, kalkulator og musikkavspilling, burde gå greit.

 

2. Om man kun har prøvd Unity, så vil man se på "Linux" som helt ubrukelig, rart og uintuitivt. Mens andre miljøer er satt opp (eller kan i det minste settes opp) til å se akkurat ut som Windows, og hvis man har brukt Windows 95, så er det bare å kjøre på med de samme kunnskapene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Nei?

 

Problemet er at windows laster ned og installerer patcher, *så* restarter den maskinen uten å spørre om lov. Rulle tilbake derfra løser ingenting fordi skaden allerede har skjedd..

 

Om Windows gjør det, så er det brukerfeil. Dette er ikke standard oppførsel til Windows 10.

Lenke til kommentar

Ikke betaler man for et operativsystem som ikke er intuitivt og brukervennlig.

RHEL er ment for servere, og det skal være brukervennlig for server-administratorer. Det er riktig at det ikke passer til desktop.

 

Det jeg lurer på, er hva du har prøvd, som ikke var "intuitivt" og "brukervennlig". Hvilken distro inkl. versjon / skrivebordsmiljø. Og hvilken versjon av Windows du mener er mest brukervennlig.

 

Om Windows gjør det, så er det brukerfeil. Dette er ikke standard oppførsel til Windows 10.

Jo? (https://www.tenforums.com/tutorials/112037-specify-max-active-hours-range-auto-restarts-windows-10-a.html "By default, active hours are from 8 AM to 5 PM." = Restarter automatisk ellers.)

 

Men om det så var brukerfeil, så er det likevel utilgivelig å la brukere gjøre en sånn feil. Microsoft vet tross alt at systemet deres brukes av "folk flest", og må se til å designe det deretter.

Endret av Emancipate
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

RHEL er ment for servere, og det skal være brukervennlig for server-administratorer. Det er riktig at det ikke passer til desktop.

 

Det jeg lurer på, er hva du har prøvd, som ikke var "intuitivt" og "brukervennlig". Hvilken distro inkl. versjon / skrivebordsmiljø. Og hvilken versjon av Windows du mener er mest brukervennlig.

 

Jo? (https://www.tenforums.com/tutorials/112037-specify-max-active-hours-range-auto-restarts-windows-10-a.html "By default, active hours are from 8 AM to 5 PM." = Restarter automatisk ellers.)

 

Men om det så var brukerfeil, så er det likevel utilgivelig å la brukere gjøre en sånn feil. Microsoft vet tross alt at systemet deres brukes av "folk flest", og må se til å designe det deretter.

Har prøvd de fleste distroene (Ubuntu, Mint og Fedora) med jevne mellomrom og ingen av de passer til noen andre enn nerder.

 

Forlater man en maskin uten å lagre, er det brukerfeil uansett operativsystem.

Lenke til kommentar

Forlater man en maskin uten å lagre, er det brukerfeil uansett operativsystem.

Men den restarter mens man sitter ved den, hallo.

 

For øvrig uenig. Dette er 2018. Det burde ikke vært mulig å miste data. Det er for øvrig gode grunner til at man ikke lagrer i øst og vest, nemlig at man kanskje vil rulle tilbake til lagrede versjon.

 

Optimalt skulle ting vært lagret kontinuerlig automatisk, samtidig som man alltid hadde fri tilgang på tidligere versjoner.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har prøvd de fleste distroene (Ubuntu, Mint og Fedora) med jevne mellomrom og ingen av de passer til noen andre enn nerder.

Ubuntu har brukt et desktop environment i de siste årene som heter "Unity", dette er helt håpløst, spesielt for nerder. Nå har de byttet til Gnome 3, som også var helt håpløst sist jeg prøvde det.

 

Fedora bruker også Gnome 3, og har brukt det siden 2011.

 

Mint (vanlig) har i de siste årene brukt Cinnamon, som er basert på - Gnome 3.

 

Linux Mint MATE edition burde være bedre tilpasset en Windows-bruker. Men det selvsagt ikke Office o.l, hvis man er avhengig av det.

Lenke til kommentar

Nå har de byttet til Gnome 3, som også var helt håpløst sist jeg prøvde det.

 

Jeg kan skrive under på det. For en stund siden prøvde jeg Manjaro med Gnome. Det var tregt som sirup. Underlig at de i det hele tatt godtar den slags desktop. PR-avdelingen i Linux trenger litt mer bakkekontakt.

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om det var en spøk, men det følger av tingenes natur at det ikke er noen "PR-avdeling i Linux".

 

Jada, jeg skjønner også det. Men hver distribusjon har folk som sitter og pønsker på hvordan deres system skal slå an, og det var alle disse jeg kalte "PR-avdelingen i Linux". Tydeligvis er dette uforbederlig konservative eller forskremte folk som prøver å få brukeropplevelsen til å ligne mest mulig på Windows. De begriper ikke at de få som faktisk gidder å prøve Linux, er forberedt på å møte noe annet enn det de er vant til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...