Gå til innhold

Er Hitler i, eller kommer Hitler til himmelen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, du må angre på det gale du har gjort. Det holder ikke å si "tilgi meg" når du har slike synder som Hitler hadde. 

 

Hvem er du som bestemmer dette? Jeg tror ikke ditt ord er verdt mer enn bibelens i kristen kontekst.

 

I følge bibelen holder det å innrømme sine synder for å bli tilgitt, det står ikke noe om at man må angre. (så lenge du ikke har spottet Jesu navn). 

 

John:

If we confess our sins, He is faithful and righteous to forgive us our sins and to cleanse us from all unrighteousness.

 

James:

and the prayer offered in faith will restore the one who is sick, and the Lord will raise him up, and if he has committed sins, they will be forgiven him.

 

Matthew:

"Therefore I say to you, any sin and blasphemy shall be forgiven people, but blasphemy against the Spirit shall not be forgiven. "Whoever speaks a word against the Son of Man, it shall be forgiven him; but whoever speaks against the Holy Spirit, it shall not be forgiven him, either in this age or in the age to come.

Lenke til kommentar

St. Peter: No, you see Timmy, your parents are in hell for not believing in god. But all children are welcome, unless they're not baptized, then even newborns go straight down. Now run along in to heaven, and say hello to Hitler and the thief that killed you and your parents...

 

- Christian logic

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvem er du som bestemmer dette? Jeg tror ikke ditt ord er verdt mer enn bibelens i kristen kontekst.

 

I følge bibelen holder det å innrømme sine synder for å bli tilgitt, det står ikke noe om at man må angre. (så lenge du ikke har spottet Jesu navn). 

 

John:

If we confess our sins, He is faithful and righteous to forgive us our sins and to cleanse us from all unrighteousness.

 

James:

and the prayer offered in faith will restore the one who is sick, and the Lord will raise him up, and if he has committed sins, they will be forgiven him.

 

Matthew:

"Therefore I say to you, any sin and blasphemy shall be forgiven people, but blasphemy against the Spirit shall not be forgiven. "Whoever speaks a word against the Son of Man, it shall be forgiven him; but whoever speaks against the Holy Spirit, it shall not be forgiven him, either in this age or in the age to come.

Luk 17:3 "Dersom din bror gjør en synd, så tal ham til rette, og hvis han angrer, så tilgi ham" 
 
Apg 3,19 "Angre derfor og vend om, så syndene deres blir strøket ut"
Endret av IHS
Lenke til kommentar

Luk 17:3 "Dersom din bror gjør en synd, så tal ham til rette, og hvis han angrer, så tilgi ham" 

 
Apg 3,19 "Angre derfor og vend om, så syndene deres blir strøket ut"

 

Heh.. jeg biter på.

 

Luk 17:3 "Dersom din bror gjør en synd, så tal ham til rette, og hvis han angrer, så tilgi ham" 

 

 

Først og fremst så omhandler dette forholdet mellom menneske og menneske, og ikke mellom menneske og Gud. For det andre så holder det at Hitler sa: "Jeg angrer!" så er han tilgitt om dette er hvor du har det fra ;)

 

Oppsummert så forteller Jesus at om bror din forfører "disse små" så fortell han at det er feil. Angrer han på handlingene sine så tilgi han. Driver han med handlingen 7 ganger om dagen.. og etter hver eneste gang kommer til deg og sier: "Jeg angrer" så skal du tilgi han hver gang.

 

1 Han sa til disiplene sine: Det er ikke til å unngå at forførelser kommer. Men ve den som de kommer fra! 2 Det var bedre for ham om det var hengt en kvernstein om halsen hans, og han ble kastet i havet, enn at han skulle forføre én av disse små. 3 Ta dere i vare! Om din bror synder, så tal ham til rette. Og dersom han angrer, så tilgi ham! 4 Om han så synder imot deg sju ganger om dagen, og sju ganger kommer tilbake til deg og sier: Jeg angrer! - så skal du tilgi ham.

 

NB88/07

 

Apg 3,19 "Angre derfor og vend om, så syndene deres blir strøket ut"

 

Virkelig?..

 

Men livets høvding drepte dere - ham som Gud reiste opp fra de døde. Det er ham vi vitner om. 16 Og ved troen på Jesu navn, har dette navnet gitt styrke til denne mannen som dere ser og kjenner. Troen som var virket ved Jesus, har gitt ham full førlighet tilbake, slik dere alle kan se. 17 Og nå, brødre: Jeg vet at dere har handlet i uvitenhet, likesom også deres rådsherrer. 18 Men Gud oppfylte på denne måten det som han forut forkynte ved alle profetenes munn, at hans Messias skulle lide. 19 Fatt da et annet sinn og omvend dere, så deres synder kan bli utslettet.

 

NB88/07

Lenke til kommentar

Heh.. jeg biter på.

 

Luk 17:3 "Dersom din bror gjør en synd, så tal ham til rette, og hvis han angrer, så tilgi ham" 

 

 

Først og fremst så omhandler dette forholdet mellom menneske og menneske, og ikke mellom menneske og Gud. For det andre så holder det at Hitler sa: "Jeg angrer!" så er han tilgitt om dette er hvor du har det fra ;)

 

Oppsummert så forteller Jesus at om bror din forfører "disse små" så fortell han at det er feil. Angrer han på handlingene sine så tilgi han. Driver han med handlingen 7 ganger om dagen.. og etter hver eneste gang kommer til deg og sier: "Jeg angrer" så skal du tilgi han hver gang.

 

1 Han sa til disiplene sine: Det er ikke til å unngå at forførelser kommer. Men ve den som de kommer fra! 2 Det var bedre for ham om det var hengt en kvernstein om halsen hans, og han ble kastet i havet, enn at han skulle forføre én av disse små. 3 Ta dere i vare! Om din bror synder, så tal ham til rette. Og dersom han angrer, så tilgi ham! 4 Om han så synder imot deg sju ganger om dagen, og sju ganger kommer tilbake til deg og sier: Jeg angrer! - så skal du tilgi ham.

 

NB88/07

 

Apg 3,19 "Angre derfor og vend om, så syndene deres blir strøket ut"

 

Virkelig?..

 

Men livets høvding drepte dere - ham som Gud reiste opp fra de døde. Det er ham vi vitner om. 16 Og ved troen på Jesu navn, har dette navnet gitt styrke til denne mannen som dere ser og kjenner. Troen som var virket ved Jesus, har gitt ham full førlighet tilbake, slik dere alle kan se. 17 Og nå, brødre: Jeg vet at dere har handlet i uvitenhet, likesom også deres rådsherrer. 18 Men Gud oppfylte på denne måten det som han forut forkynte ved alle profetenes munn, at hans Messias skulle lide. 19 Fatt da et annet sinn og omvend dere, så deres synder kan bli utslettet.

 

NB88/07

 

Definisjon: https://no.wikipedia.org/wiki/Anger

 

Apg 3,19 http://biblehub.com/acts/3-19.htm

 

Så Hitler må nok virkelig angre, ikke bare si at han angrer. 

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Når man skrifter for en prest innen katolisismen så holder det i alle fall å si at man angrer, da presten ikke vet om personen mener det eller ikke... og man kommer til Himmelen hvis man får tilgivelse av en prest.

Vel, du har små og store synder (døds synder) og de kommer du ikke ut av uten oppriktig anger.

 

1 Joh 5:16 "Dersom noen ser sin bror begå en synd som ikke fører til død, da skal han be for ham og slik gi ham liv – så sant han ikke er av dem som synder til døden. Det finnes synd som fører til død, men jeg taler ikke om bønn for den. All urett er synd, men ikke all synd fører til død"

Lenke til kommentar

Vel, du har små og store synder (døds synder) og de kommer du ikke ut av uten oppriktig anger.

 

1 Joh 5:16 "Dersom noen ser sin bror begå en synd som ikke fører til død, da skal han be for ham og slik gi ham liv – så sant han ikke er av dem som synder til døden. Det finnes synd som fører til død, men jeg taler ikke om bønn for den. All urett er synd, men ikke all synd fører til død"

 

Artig at et menneske har makten til å avgjøre dette.

Lenke til kommentar

Nei, du må angre på det gale du har gjort. Det holder ikke å si "tilgi meg" når du har slike synder som Hitler hadde.

Å be om tilgivelse i kristen sammenheng impliserer at det er en oppriktig bønn, og derfor regnes det ikke som å be om tilgivelse om man ikke oppriktig angrer. Hvis Hitler ba oppriktig om tilgivelse vil han bli frelst iflg bibelen.
Lenke til kommentar

Å be om tilgivelse i kristen sammenheng impliserer at det er en oppriktig bønn, og derfor regnes det ikke som å be om tilgivelse om man ikke oppriktig angrer. Hvis Hitler ba oppriktig om tilgivelse vil han bli frelst iflg bibelen.

Ja kriteriene er like for alle, men jo større synder du har, jo vanskeligere er det å vende om.

Lenke til kommentar

Å være evig tvangstilskuer til den dønn kjedelige engleballetten må være det rene helvete.

 

Takka meg til en jordisk spennende fotballkamp eller fellesstart skiskyting.

Hæ ? kristne liker både fotball, ballet, skiskyting og mye annet.

 

article-0-09F1ABE1000005DC-501_468x609.jchristiano-ronaldo-1.jpg

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gud gav Jesus den makten. Jesus gav Apostlene den makten. Apostlene gav prestene den makten. 

 

Og så fant Luther ut at det var andre setninger i Bibelen som tilsa at det var feil at prestene skulle ha den makten... vinen som Jesus skapte og drakk var også feil, "vin" var ikke "vin" likevel, det var bare saft.

Lenke til kommentar

Og så fant Luther ut at det var andre setninger i Bibelen som tilsa at det var feil at prestene skulle ha den makten... vinen som Jesus skapte og drakk var også feil, "vin" var ikke "vin" likevel, det var bare saft.

Nei, Luther ville ha makten selv og være uavhengig av de andre.

 

Jesus omskapte vann til vin og vin til blod.

 

jesus-passing-the-cup.jpg

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Ja kriteriene er like for alle, men jo større synder du har, jo vanskeligere er det å vende om.

Ikke riktig. Prinsippet er enkelt, du trenger ikke ha oversikt over syndene dine eller alvorlighetsgrad, så lenge du ber Gud oppriktig om tilgivelse for alt du har gjort som ikke er forenlig med hans regler. "Unnskyld for alt jeg har gjort" i prinsippet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke riktig. Prinsippet er enkelt, du trenger ikke ha oversikt over syndene dine eller alvorlighetsgrad, så lenge du ber Gud oppriktig om tilgivelse for alt du har gjort som ikke er forenlig med hans regler. "Unnskyld for alt jeg har gjort" i prinsippet.

Det er ikke snakk om oversikt, men tyngden av syndene. En person som Hitler har en mye større skyldfølelse enn en som har mindre synder.

 

Omvendelsen er en følelsesmessig begivenhet, hvor skyldfølelsen går bort og Guds kjærlighet får innpass. 

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Dette funker ikke - Hitlers egen tolkning er ikke gyldig vektskål for hva som må tilgis og ikke. Det er kun guds egen vektskål og "tolkning" som gjelder. Hvis Adolf tolket bibelen annerledes enn gud mente blir det adolfs problem, ikke guds.

Hitlers tolkning om hva som skal gjøres med uenige, og fremmede som står i veien,  er helt i tråd med det gamle testamentets Gud!

 

Hitler kan til og med hatt som mål å utrydde like mange mennesker som Gud.

Endret av ChiaroScuro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...