Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lavt nivå av fosfat og vitamin D


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg var hos legen for første gang på 4 år forrige uke ifm nedtrapping av medisiner. Tok også en helsesjekk inkl blodprøver. Var tilbake idag og jeg har tydeligvis lavt nivå av fosfat og vitamin D. Legen sa ikke noe om hva grunnen kunne være, men ga meg en resept på høydose vitmain D, og tok en blodprøve for hormonet PTH i skjoldbruskkjertelen. Eller fikk jeg ikke noe info.

 

Noen som kan gi meg noen beroligende ord? Leser om alt fra svulst i skjoldbruskkjertelen til Chrons.

Endret av TheNarsissist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lavt nivå av vitamin D er nesten å regne for folkesykdom her i Norge. Kommer som regel fra for lite sol og ugunstig kosthold. Anbefaler å spise mat som inneholder vitamin D. Sol er uansett den viktigste kilden til vitamin D, og 20 minutter ute i solen tilsvarer langt mer enn hva kroppen kan klare å ta opp i mat og tilskudd. Det er altså ingenting bekymre seg for før det er kommet svar på prøvene. Spør også legen på forhånd hvorfor h*n vil ta en prøve. Da slipper du å bekymre deg unødvendig mye, og vil i de fleste tilfeller få ett mer profesjonelt svar enn på diskusjonsfora på nettet :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Du merker om du har Crohns eller UC før du får mangler for å si det sånn. Hvilke medisiner går du på? 

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Takk for svar! Satser på at det kun er d vitamin mangel.

 

Lami: Aner ikke hva verdiene var. Fikk resept på 2000 ie d vitamin. Kostet faen meg 350 spenn, kan jo kjøpe 5000 iu for ingenting på nettet..

 

bererk: Det er godt å høre. Tarmsykdommer er min største frykt. Har gått på Effexor i fire år.

 

fo2re: Det er vel ikke sååå langt unna nei.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg var hos legen for første gang på 4 år forrige uke ifm nedtrapping av medisiner. Tok også en helsesjekk inkl blodprøver. Var tilbake idag og jeg har tydeligvis lavt nivå av fosfat og vitamin D. Legen sa ikke noe om hva grunnen kunne være, men ga meg en resept på høydose vitmain D, og tok en blodprøve for hormonet PTH i skjoldbruskkjertelen. Eller fikk jeg ikke noe info.

 

Noen som kan gi meg noen beroligende ord? Leser om alt fra svulst i skjoldbruskkjertelen til Chrons.

The Narsissist, jeg husker for noen år siden hvor du skrev innlegg om at du hadde flyttet ut til leiebolig og dameting.

 

Da skrev du også at du slet med irritabel tarm (rent spesifikt var det noe med en lærer, sykmeldig og du skrev noe som at skal jeg vise dritten i toalettet eller noe sånt). Dette er nok hovedgrunnen til at du har lave vitamin d-nivåer. Jeg sliter litt med det samme.

 

Crohns og slikt bør du ikke være så redd for, med mindre det ligger i genene dine/altså arvelig, men du bør forandre dine matvaner og trimme mer hvis du sliter mye med irritabel tarm. 

 

Og ta vitamin d-supplementer. Det hjelper veldig på. Jeg hadde verdier på 10 ug og kunne knapt bevege meg fra sted til sted før jeg skrudde opp dosen til maks. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Chrons og UC kan du begynne å mistenke når det er blod i avføringen. Anbefaler probiotika om du sliter med irritabel tarm, samt prøve FODMAP diett om det er veldig plagsomt. Den hjalp meg.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Ja, jeg har IBS men har ikke hatt noe symptomer på lenge (Hender jeg blir dårlig om jeg spiser noe jeg absolutt ikke tåler). Jeg har absolutt hatt et dårlig og ensformig kosthold siste mnd. Har bedret seg nå og jeg har startet å trene igjen. Krysser fingrene for at det hjelper! Om det er noe galt med hormon blodprøven ringer vel legen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Legen ringer definitivt om det er noe gale eller utenfor normalen, om blodprøvene er fine derimot er det sjeldent de gir beskjed. Hører du ingenting fra legen er alt mest sannsynlig helt fint.

Lenke til kommentar

For lavt nivå av vitamin D er virkelig viktig å bry seg om. Det er svært viktig for kroppen. Det kan ha betydning for livskvaliteten i det lange løp.

 

 

(1) Vitamin D is a vitamin, with
(2) 25-hydroxy-VitaminD being a prehormone (a glandular secretory product converted peripherally to an active hormone, namely 1,25-dihydroxyvitamin D (calcitriol); while
(3) 1,25-dihydroxyvitamin D (calcitriol) is a secosteroid hormone functioning as a a molecular switch which is known to target over two hundred known human genes, and thus serves as a transcriptional gene regulator,

https://www.researchgate.net/post/Is_vitamin_D_a_hormone_or_vitamin



Anonymous poster hash: 223c3...69b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er normalt å mangle dette.

 

Man kjøper D-vitamin og folsyretilskudd på matbutikken eller apotek.

Forøvrig tilsetter man ofte D-vitamin og folsyre i matvarer i andre land men ikke i Norge. I USA er det vanlig med ekstra folsyre i mel og i Europa tilsetter man ofte D-vitamin i meieriprodukter som standard.

Lenke til kommentar

Det er veldig vanlig med lave nivå av vitamin D i Norge. Det gjør ikke mangelen mindre viktig for det om. Det kreves store langvarige studier for å kartlegge hva det går utover på en større gruppe som lever som normalt med lave nivå som kontrollgruppe, og et par-tre større grupper som mottar moderat tilskudd og noe høyere tilskudd for å se på effektene det har til å forebygge sykdommer og det å øke livskvaliteten.



Anonymous poster hash: 223c3...69b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...