Gå til innhold

Microsoft har etablert eksperimentelt datasenter i Nordsjøen


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Vedlikehold må da bli dyrt? Skjønner at sjøvann kan være fint for kjøling, men ikke at det er noen fordel å være under vannet.

 

Det er ikke noe vedlikehold, de bare bytter hele kapselen ved feil. Landbaserte anlegg er bedre etter at det er bygget, men krever jo veldig med ressurser & byrokrati for å bygge/starte opp.

Lenke til kommentar

Man behøver vel ikke nødvendigvis disse fleroppgavebåtene som nyttes i Nordsjøen heller. Det behøves krane på båt. Men den modulen der så jo liten ut, så da kan de vel også benytte betydelig mindre båter med kraner på. Sparer millioner på båtstørrelse og mannskap som er skreddersydd.

 

Kanskje det ikke engang behøves krane. Men at de kan bygge åpning til kapselen i skroget av båten, og rett og slett vinsje kapslene opp og rulles inn på et stativ på dekket av båten. Men det er jo sånt som kommer på plass når kostnadskutt og skreddersøm kommer til senere.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvis man tar utgangspunkt i en 40' container så rommer den ca. 67 M3 dvs. En oppdrift på 67 tonn. Så kan tenke meg at slipper man ut ballasten i sylinderen/ tuben så man får oppdrift kan man enkelt slepe den til land med en litt voksen jolle.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En sånn skulle man hatt til å kjøre minesveiper på. Lurer på hvor mye strøm den bruker.

 

På Natic hjemmesiden oppgir de 240 kW og det er 864 standard datasenter servere om bord i 12 racks. En server har en maks power rating på 1 kW så 240 kW må være en gjennomsnitt.

Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at de setter den nokså dypt, på 33 meter? Kan de bruke vanntrykket til mer effektiv kjøling?

 

Vanntrykket har ingen betydning for kjølingen men vannet blir kaldere på dypere vann (~4C). Poenget med denne løsningen er at man kan plassere serverene nær tettsteder som hovedsakelig ligger kystnært. Man slipper å betale for hus, eiendom, adgangskontroll o.l. men man må passe seg for båtankere og dykkere ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at de setter den nokså dypt, på 33 meter? Kan de bruke vanntrykket til mer effektiv kjøling?

Kan tenke meg at grunnen er for og unngå svell, dvs. Strømninger som grov sjø fremproduserer under vannflaten nær kysten og blir proposjonal kraftige jo grunnere det er. Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man tar utgangspunkt i en 40' container så rommer den ca. 67 M3 dvs. En oppdrift på 67 tonn. Så kan tenke meg at slipper man ut ballasten i sylinderen/ tuben så man får oppdrift kan man enkelt slepe den til land med en litt voksen jolle.

 

Fylle den med helium når den er heist til vannoverflaten? Inertgass og gode greier. Radon er også en inertgass. Pluss en del andre gasser..

 

Edit:

Mulig jeg mente edelgasser :dribble:

De er ihvertfall inert'e nok.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Edelgass

 

Helium

Neon

Argon

Krypton

Xenon

Radon

Oganesson

Endret av G
Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at de setter den nokså dypt, på 33 meter? Kan de bruke vanntrykket til mer effektiv kjøling?

 

Kan forestille meg at de vil ha det dypt nok så ingen ‘flaskesamlere’ med snorkel kommer og samler containerne med seg.

På den annen side ville jeg, om jeg var en ufin diktator med ubåter, sende dem på tokt, og ta noen med hjem, bare fordi jeg fikk lyst.

Endret av Sandormen
Lenke til kommentar

På Natic hjemmesiden oppgir de 240 kW og det er 864 standard datasenter servere om bord i 12 racks. En server har en maks power rating på 1 kW så 240 kW må være en gjennomsnitt.

Pokkers, så kan jeg nok ikke bygge bølgekraftverk på hytta. Dammen produserer ikke massive bølger nok.
Lenke til kommentar

Kan forestille meg at de vil ha det dypt nok så ingen ‘flaskesamlere’ med snorkel kommer og samler containerne med seg.

På den annen side ville jeg, om jeg var en ufin diktator med ubåter, sende dem på tokt, og ta noen med hjem, bare fordi jeg fikk lyst.

Tja. 33 meter er ikke noe problem for en relativ uerfaren amatør-dykker med litt innebygget dumskap, kan være ca. 25 minutter på det dypet uten dekompresjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe av poenget med dette serverprosjektet er vel langsiktig å omgå personvernet siden serverene kan ligge i internasjonalt farvann. Google drev å utforsket det samme. Internasjonal lovgivning trenger noe tid for å tilpasse seg, så internasjonalt farvann er vel litt mer attraktivt enn så lenge.

Lenke til kommentar

Vedlikehold må da bli dyrt? Skjønner at sjøvann kan være fint for kjøling, men ikke at det er noen fordel å være under vannet.

 

Luften er veldig tørr inne i containerne, og de bruker ikke sjøvannet direkte som kjøling, men ved hjelp av varmeutvekslere som bruker ferskvann som medie. Så i det hele er det et ganske komfortabelt miljø for servere, spesielt sett i forhold til at det blir veldig stabil temperatur, og at det blir utrolig støvfritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kan forestille meg at de vil ha det dypt nok så ingen ‘flaskesamlere’ med snorkel kommer og samler containerne med seg.

På den annen side ville jeg, om jeg var en ufin diktator med ubåter, sende dem på tokt, og ta noen med hjem, bare fordi jeg fikk lyst.

Tja. 33 meter er ikke noe problem for en relativ uerfaren amatør-dykker med litt innebygget dumskap, kan være ca. 25 minutter på det dypet uten dekompresjon.

God ide. Så må man bare leie inn noen japanske perledykkere og gi dem en avbitertang, hekte på noen poser og blåse ned pingpongballer. Høres ut som en god kupp-plan. Kan sikkert selge sånne containere for en god pris til kameraten min, Valdemar Puttin.

Lenke til kommentar

God ide. Så må man bare leie inn noen japanske perledykkere og gi dem en avbitertang, hekte på noen poser og blåse ned pingpongballer. Høres ut som en god kupp-plan. Kan sikkert selge sånne containere for en god pris til kameraten min, Valdemar Puttin.

Ser ingen problemer med det scenariet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...