Gå til innhold

Nividia har lansert datamaskin som skal gjøre roboter skikkelig smarte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skulle gjerne hatt en til hjemmekontoret som kunne besvart eposter, gjort teknisk planleggingsarbeid, tatt avgjørelser og fylt ut timelistene mine fortløpende, mens jeg er på ferie. :D

 

Edit: Og en god talesyntese som kunne besvart telefonen.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I hvilken grad er intelligens ren prosesseringskapasitet i forhold til "noe annet"? Vår intelligens er jo og et resultat av våre behov. Er jeg sulten, må jeg skaffe mat. Fryser jeg, må jeg lage klær eller bygge et hus. Vi er jo også i stor grad hormon-styrte. Og jeg drar på konsert fordi jeg har lyst, men kanskje må jeg løse noen utfordringer for å få det til? Vi tenker altså fordi vi har et problem å løse.

 

Eller sagt på en annen måte: dersom vi klarte å dyrke frem en menneskehjerne på kunstig vis og plasserte den i en boks uten sanseinntrykk, hva ville den tenke på?

 

Bonusspørsmål: hvor intelligent kan AI bli før den får psykiske problemer? Litt usikker på om jeg vil sitte på med en suicidal autonom bil...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I hvilken grad er intelligens ren prosesseringskapasitet i forhold til "noe annet"? Vår intelligens er jo og et resultat av våre behov. Er jeg sulten, må jeg skaffe mat. Fryser jeg, må jeg lage klær eller bygge et hus. Vi er jo også i stor grad hormon-styrte. Og jeg drar på konsert fordi jeg har lyst, men kanskje må jeg løse noen utfordringer for å få det til? Vi tenker altså fordi vi har et problem å løse.

 

Eller sagt på en annen måte: dersom vi klarte å dyrke frem en menneskehjerne på kunstig vis og plasserte den i en boks uten sanseinntrykk, hva ville den tenke på?

 

Bonusspørsmål: hvor intelligent kan AI bli før den får psykiske problemer? Litt usikker på om jeg vil sitte på med en suicidal autonom bil...

 

Den deprimerte roboten i ‘Hitchikers guide to the galaxy’... ???

Lenke til kommentar

de blir ikke smartere av å ha bedre datamaskiner.. de blir bare raskere.. Spørsmålet er hvor mange millisekunder raskere blir neste datamaskin?

Akkurat, bare et verktøy. Ingenting blir smartere av dette.

 

Men vi snakker ikke millisekunder her. Det er spesielle oppgaver denne er laget for, og ser du på nylig Nvidia GPU så kan den skilte med 30x ganger ytelsen til forrige gen for maskinlæring. Så viktig å få på plass slik maskinvare. Fordi maskinlæring er avhengig av å prosessere mye data. Mye mer enn det som er mulig med en enkel CPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...