Gå til innhold

Hvor nærme må en være basestasjon for fullt 4G+ signal?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg bruker finnsenderen.no for å lokalisere nærmeste sender. Ser at nærmeste Telia-sender med 4G (800 og 1800MHz) er circa 250 meter unna, og nærmeste Telia-sender med 800, 1800, 2100 og 2600 MHz er 450 meter unna.  

 

Burde jeg da investere i ekstern antenne til den mobile bredbåndsruteren, eller er den kraftig nok (Huawei sin nye 4G+ ruter)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe fjell og daler. Flatt mark og noen glasshus til den som er lengst unna, og en 20 meter skog for den som er nærmest. :)

 

Hvitt hus helt til høyre bak det røde. Ene senderen er bak trærne bakut, mens den andre er nærmest der glasshusene er.

post-150259-0-55131800-1528058692_thumb.png

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Kommer man for nærme en basestasjon, kan det gi intereference som igjen gir dårligere kvalitet på signalet faktisk.

 

Og med tanke på hvor nærme du er, så tror jeg neppe det hjelper å campe ved siden av den.

Skjønner! Så det vil si at vi gjerne ligger ganske optimalt til, sånn egentlig? :)

 

Hvordan er det med bruk av ekstern antenne? Er dette noe som vil gi stort utslag, selv når en i utgangspunktet har forhold for godt signal?

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke skille spøk fra alvor her. Jeg er usikker selv, som er grunnen til at jeg spør.  :ermm:

 

Vurderer løsning med Poynting LPDA-A0092 ekstern antenne. I følge anmeldelser jeg leser er 11 dBi forsterkning ganske mye, men en bør ha to for å få best utnytte, noe Huawei B525S visstnok støtter. 

 

Med tanke på signal her, forstår jeg det slik at en mister kvalitet for hver meter antennekabel en bruker. I vårt tilfelle måtte en eventuelt ha koblet på balkongen i 2. etasje, sammen med TV-parabol. Det negative da er at vi sjeldent har bruk for raskt nett i 2. etasje, men heller i 1. etasje. Vet ikke hvor lang rekkevidde signalet fra 4G-ruteren er? Vil det i realiteten være gunstigere å ha ruter uten ekstern antenne i 1. etasje, enn ruter med ekstern antenne i 2. etasje?  :hmm:

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg klarer ikke skille spøk fra alvor her. Jeg er usikker selv, som er grunnen til at jeg spør.  :ermm:

 

Vurderer løsning med Poynting LPDA-A0092 ekstern antenne. I følge anmeldelser jeg leser er 11 dBi forsterkning ganske mye, men en bør ha to for å få best utnytte, noe Huawei B525S visstnok støtter. 

 

Med tanke på signal her, forstår jeg det slik at en mister kvalitet for hver meter antennekabel en bruker. I vårt tilfelle måtte en eventuelt ha koblet på balkongen i 2. etasje, sammen med TV-parabol. Det negative da er at vi sjeldent har bruk for raskt nett i 2. etasje, men heller i 1. etasje. Vet ikke hvor lang rekkevidde signalet fra 4G-ruteren er? Vil det i realiteten være gunstigere å ha ruter uten ekstern antenne i 1. etasje, enn ruter med ekstern antenne i 2. etasje?  :hmm:

 

Hva er det snakker om nå? Hastigheten mellom routeren og klientene, eller mellom basestasjonen og routeren?

 

Har du målt hastigheten?

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Nei, jeg prøver å gjøre research før jeg kjøper utstyr til mobilt bredbånd nemlig.  :wee: Forsøker å lære meg teorien først. 

 

Skjønner at en får sterkere signal av en ekstern antenne plassert i høyden, med mindre elementer i veien fram til basestasjon. Spørsmålet er om denne forsterkningen, blir tapt når en slik plassering fordrer at ruteren er plassert i en etasje høyere enn der nettet brukes. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

4G levere mellom 100 og 300 Mb/s og som nevnt tidligere må du ikke forveksle signalstyrke med signalkvalitet. Det er ingen garantier for at signalkvaliteten går opp, med å bruke antenner som forsterker signalene.

Lenke til kommentar

Nå er vel 450m på 2600mhz faktisk et stykke? Så mulig du kan få noen prosent høyere hastighet med forsterker på 2600 mhz. Du må ha 2 antenner ja eller så kan du bare droppe dette prosjektet. 

 

Hvor du plasserer 4G-ruteren er ikke så nøye, på dette prosjektet så kjøper du selvfølgelig også en skikkelig wifi router som du kobler til med cat6 kabel eller så er jo alt sammen bortkastet. (Sjekk i så fall at B525 har gigabit ethernet)

 

Mitt råd: Kjøp antenne og dedikert wifi router senere om du ikke blir fornøyd med B525S.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Nå er vel 450m på 2600mhz faktisk et stykke? Så mulig du kan få noen prosent høyere hastighet med forsterker på 2600 mhz. Du må ha 2 antenner ja eller så kan du bare droppe dette prosjektet. 

 

Hvor du plasserer 4G-ruteren er ikke så nøye, på dette prosjektet så kjøper du selvfølgelig også en skikkelig wifi router som du kobler til med cat6 kabel eller så er jo alt sammen bortkastet. (Sjekk i så fall at B525 har gigabit ethernet)

 

Mitt råd: Kjøp antenne og dedikert wifi router senere om du ikke blir fornøyd med B525S.

Aha! :) Vi har jo en svært god ruter fra før til det treige trådløse nettet vi har i dag. Burde altså koble på denne også, ser jeg. Det var jeg ikke klar over gikk engang. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...