Gå til innhold

Spar Kurs


Anbefalte innlegg

Fekk ein oppgåve på eit kurs. Har prøvd fleire gonger, men får ikkje det til. Hjelp!

 

Hvorfor bør man alltid være minst to person igjen i butikken etter stengetid?

(Flere alternativer kan være riktige)

 

1) Det skal alltid være to som går sammen sist for å være vitne til at den andre ikke stjeler

 

2) Fordi det er mange ranere som vil avslå fra å rane butikken når det er flere tilstede, og ved et ran er den psykiske påkjenningen lettere om man er to.

Risikoen for å bli ranet alene på jobb er større

 

3) Risikoen for å bli ranet alene på jobb er større

 

4) For å minne hverandre på å sjekke at alt er ok, samt å slå på alarmen.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ikke at jeg vet, men vil nå tro alle fire er riktige..

Etter at eg prøvde så sto det:

 

Feil! Det bør være to personer igjen i butikken etter stengetid fordi ..

1) ... det kan virke preventivt på ranerne. Er man alene øker risikoen for å bli ranet på jobb.

2) ... den psykiske påkjenningen er lettere om man er to ved et eventuelt ran.

3) ... to person vil gjøre flere ovservasjoner enn en, noe som kan være til hjelp for politiet

 

Så kva burde eg velge?

Lenke til kommentar

Alle tre alternativa er i utgangspunktet korrekte, om det på prøva kun skal gis eit svar så må du sjå tilbake på kva som står i læreboka di.

Eg er sikker på at det i opplæringa kun har blitt fokusert på ein ting.

 

 

 

 

Skal eg gjette så ville eg satsa på alternativ 2, at den psykiske påkjenninga blir mindre.

For ein stor seriøs arbeidsgiver så er det psykiske seinvirkningar på dei tilsette som er den verkeleg store utgiftsposten.

Det å forhindre ran er ikkje veldig viktig sidan pengane og varene er forsikra. Det er heller ikkje avgjerande for butikken at ranet blir oppklart, sidan forsikringsutbetalinga dekker tapet uavhengig av om tjuven blir straffa eller ikkje. (Strengt tatt vil dei tilsette som prøver å ta gode vitneobservasjonar utsette seg for ein auka fare for fysisk vold).

 

Den psykiske belastninga kan koste arbeidsgiver svært mykje i form av psykologoppfølging, mulige krav erstatningskrav dersom den tilsette blir arbeidssufør, dårleg omdømme som kan gjere det vanskeleg å rekruttere nye tilsette om butikken blir kjent for å ikkje ta det psykologiske arbeidsmiljøet på alvor.

 

Ein seriøs arbeidsgiver tek mest hensyn til livet og helsa til dei tilsette, så skulle eg gjette så ville eg satsa på at det er den psykologiske påkjenninga som har størst betydning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...