Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav til umiddelbar oppsigelse


LordD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Okei. Takk for svar!

 

Men hva skjer hvis jeg nå bryter/gjør brudd kontrakten ved å begynne i ny jobb?

Du risikerer at arbeidsgiver krever at du dekker de ekstra kostnader han har med å dekke opp dine vakter i din vanlige oppsigelsesperiode.

 

Dvs hvis noen må jobbe overtid, så må du betale for overtiden, hvis han må leie inn vikar fra eksternt selskap så kan du kanskje bli ansvarlig for disse kostnadene også.

 

Konlusjonen er: Ikke gjør det. Si opp jobben på normal måte og si at du vil slutte så fort som mulig. Kanskje kan du slippe med kortere oppsigelsestid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du risikerer at arbeidsgiver krever at du dekker de ekstra kostnader han har med å dekke opp dine vakter i din vanlige oppsigelsesperiode.

 

Dvs hvis noen må jobbe overtid, så må du betale for overtiden, hvis han må leie inn vikar fra eksternt selskap så kan du kanskje bli ansvarlig for disse kostnadene også.

 

Konlusjonen er: Ikke gjør det. Si opp jobben på normal måte og si at du vil slutte så fort som mulig. Kanskje kan du slippe med kortere oppsigelsestid.

Har sagt opp på vanlig måte og får ikke kortet den ned enda ifølge sjefen. Har allerede funnet ny jobb og begynner jeg der så bryter jeg jo med kontrakten

Lenke til kommentar

Hva jeg jobber med? Vekter

Jeg og. Deler av problemstillingen hørtes veldig kjent så det var derfor jeg spurte :) Men jeg har aldri vært borti 12-timersvakter uten noe pause. Og jeg trodde alle vektere hadde betalt pause. Altså at man kan ta seg pause, men om det skjer noe må man legge fra seg maten og ta resten av pausen seinere.

 

Uansett, så ville jeg hørt med verneombudet og eventuelt arbeidstilsynet. Men jeg ser jo også at du har sagt opp, så jeg skjønner hvis du ikke orker å ta den kampen.

Lenke til kommentar

Jeg og. Deler av problemstillingen hørtes veldig kjent så det var derfor jeg spurte :) Men jeg har aldri vært borti 12-timersvakter uten noe pause. Og jeg trodde alle vektere hadde betalt pause. Altså at man kan ta seg pause, men om det skjer noe må man legge fra seg maten og ta resten av pausen seinere.

 

Uansett, så ville jeg hørt med verneombudet og eventuelt arbeidstilsynet. Men jeg ser jo også at du har sagt opp, så jeg skjønner hvis du ikke orker å ta den kampen.

Orker ikke å ta den kampen nå merker jeg! Får heller bar eventyr til oppsigelsestiden har gått ut da. Men når jeg har sagt opp går oppsigelstiden fra den datoen jeg sier opp eller fra den 1 i måneden etter og frem til slutten? :)

Lenke til kommentar

Orker ikke å ta den kampen nå merker jeg! Får heller bar eventyr til oppsigelsestiden har gått ut da. Men når jeg har sagt opp går oppsigelstiden fra den datoen jeg sier opp eller fra den 1 i måneden etter og frem til slutten? :)

 

Det spørs kva som er avtalt i arbeidsavtalen.

 

Men ofte er det slik at oppsigelsen starter å telle frå den fyrste i påkommande måned, det er også regelen etter arbeidsmiljølova der oppsigelsestida ikkje er nærmare spesifisert i arbeidsavtalen. (I prøvetida er det vanlegvis frå dato til dato).

 

Det betyr at dersom du seier opp no så er det 1 juli som er fyrste dagen i oppsigelsestida.

Lenke til kommentar

Orker ikke å ta den kampen nå merker jeg! Får heller bar eventyr til oppsigelsestiden har gått ut da. Men når jeg har sagt opp går oppsigelstiden fra den datoen jeg sier opp eller fra den 1 i måneden etter og frem til slutten? :)

Ser absolutt den.

 

Vet ikke hvordan kontrakten med ditt vaktselskap ser ut, men hos meg tror jeg den gjelder fra den 1. i påfølgende måned. Altså om jeg skulle sagt opp i dag så har jeg en måneds oppsigelse fra 01.07.18.

Lenke til kommentar

Ser absolutt den.

 

Vet ikke hvordan kontrakten med ditt vaktselskap ser ut, men hos meg tror jeg den gjelder fra den 1. i påfølgende måned. Altså om jeg skulle sagt opp i dag så har jeg en måneds oppsigelse fra 01.07.18.

Litt usikker jeg også! Har ikke kontrakten her. Sa opp jobben den 16.mai og fikk da svar at siste dag blir 30.juni. Stemmer det da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...