Gå til innhold

Framtidas amerikanske soldat skal utrustes med norske nano-droner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne dronen ser heilt ideell ut for den som er på jakt etter en drone med påmontert sprengladning! Vi må stille oss spørsmålet om industriell produksjon av denne dronen representerer eit brot på forbodet mot produksjon av anti-personellminer! Og vi må spørje oss om ikkje industriell produksjon i USA vil kunna representere tilrettelegging for terroraktivitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville ikke kalt det han holder i hånden for "nano"-drone... Mer en "desi"-drone!  ;)

 

Hadde akkurat samme tanken når jeg leste denne artikkelen.

 

Begynner å lure hvor mange som faktisk forstår hva "nano" faktisk betyr.

 

Bruker man 13m som utgangspunkt for snittlengde på helicopter (f.eks Bell 206L Long Ranger) så vil en nano-versjon av helikopteret være 0,000000013 meter langt.

 

Det er noen hakk mindre enn den, relativt sett, enorme flyvedingsen den karen der har i hånden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Denne dronen ser heilt ideell ut for den som er på jakt etter en drone med påmontert sprengladning! Vi må stille oss spørsmålet om industriell produksjon av denne dronen representerer eit brot på forbodet mot produksjon av anti-personellminer! Og vi må spørje oss om ikkje industriell produksjon i USA vil kunna representere tilrettelegging for terroraktivitet.

 

Blir jo ett spekulativt definisjons spørsmål.

 

Er en drone med innebygget sprengladning en mine, en granat, en rakett/missil ?

 

Eller må det lages en egen definisjon for disse og deretter vurdere forbud eller ikke?

 

Strengt tatt så er vel en BGM-71 TOW en fjernstyrt sprengladning på samme måte som en fjernstyrt drone med sprengladning innebygget...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ville ikke kalt det han holder i hånden for "nano"-drone... Mer en "desi"-drone!  ;)

 

Hadde akkurat samme tanken når jeg leste denne artikkelen.

 

Begynner å lure hvor mange som faktisk forstår hva "nano" faktisk betyr.

 

Bruker man 13m som utgangspunkt for snittlengde på helicopter (f.eks Bell 206L Long Ranger) så vil en nano-versjon av helikopteret være 0,000000013 meter langt.

 

Det er noen hakk mindre enn den, relativt sett, enorme flyvedingsen den karen der har i hånden.

Det kommer an på om man bruker nano som enhetsprefiks (nanometer, nanofarad etc.) eller rent etyomolgisk, der nano kommer fra det greske ordet nânos ( = dverg).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kommer an på om man bruker nano som enhetsprefiks (nanometer, nanofarad etc.) eller rent etyomolgisk, der nano kommer fra det greske ordet nânos ( = dverg).

 

Hehe, det var jo faktisk et slående argument jeg ikke har tenkt over  :)

 

Vi får la tvilen komme US Army til gode, og anta at de er like bevandret som deg i etymologisk historie, og at det var etter nøye overveielse de kalte den "Nano-drone"  ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne dronen ser heilt ideell ut for den som er på jakt etter en drone med påmontert sprengladning! Vi må stille oss spørsmålet om industriell produksjon av denne dronen representerer eit brot på forbodet mot produksjon av anti-personellminer! Og vi må spørje oss om ikkje industriell produksjon i USA vil kunna representere tilrettelegging for terroraktivitet.

Du får ikke plass til mer enn et par gram med sprengstoff, gjør ikke mye skade med det akkurat ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Denne dronen ser heilt ideell ut for den som er på jakt etter en drone med påmontert sprengladning! Vi må stille oss spørsmålet om industriell produksjon av denne dronen representerer eit brot på forbodet mot produksjon av anti-personellminer! Og vi må spørje oss om ikkje industriell produksjon i USA vil kunna representere tilrettelegging for terroraktivitet.

Du får ikke plass til mer enn et par gram med sprengstoff, gjør ikke mye skade med det akkurat ;)

Takk for oppklaringa! Då eg skreiv kommentaren såg eg for meg 1,36 kg.i lufta. Om det faktisk er slik at det ikkje er plass til meir enn to gram med sprengladninga så er eg ikkje redd for akkurat denne dronen. ;)

Lenke til kommentar

... et brudd på forbudet mot produksjon [og bruk] av anti-personellminer!

 

Den vesentligste årsaken til at så mange land har forbudt både produksjon og bruk av landminer, er at landminer rammer den som tråkker på den; uten å skille mellom sivile og militære, og uten å skille mellom krig og fred.

Dette mini-helikopteret vil kunne ta med seg en liten sprengladning, fly bort til en person og drepe eller såre denne. Det er tillat i krig, etter et etter hvert ganske omfattende regelverk.

Hva så om man gjør dette helikopteret autonomt; altså at det kan fly på egen hånd og gjøre skade på en eller flere personer uten at en person styrer det i det det angriper? Kan ikke se at det blir noe anderledes enn med andre UAVer eller droner. Det finnes legitime mål, og da er det lov å "ta dem ut" også med noe som er autonomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne dronen kan i seg selv være farlig, ved at den kan flys inn i øynene til en person. Trenger altså ingen sprengladning for å såre en person ganske alvorlig.

Og den kan gjøres ganske mye farligere ved at den tar med seg en sprengladning. Noen få gram høyeksplosiver er nok til å drepe en person. Fra før finnes det en del "intelligente" løsninger for slike ladninger både med hensyn til omfang, hvordan de utløses, og hvilken skade en ønsker å forårsake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil ikke kommunikasjon med en slik drone potensielt avsløre soldatens posisjon? Det er jo nok for fi å triangulere styresignalene fra soldaten (selv om de er kryptert) så finner de en posisjon som kan laserguide et luftangrep og slå ut soldaten før han får sagt "dronepilot"..? Eller misser jeg noe her..? Er dronen autonom og forhåndsprogrammert, og soldaten passiv signalmottaker, er situasjonen kanskje en annen..? men jeg får ikke det inntrykket fra artikkelen..

Lenke til kommentar

Vil ikke kommunikasjon med en slik drone potensielt avsløre soldatens posisjon? Det er jo nok for fi å triangulere styresignalene fra soldaten (selv om de er kryptert) så finner de en posisjon som kan laserguide et luftangrep og slå ut soldaten før han får sagt "dronepilot"..? Eller misser jeg noe her..? Er dronen autonom og forhåndsprogrammert, og soldaten passiv signalmottaker, er situasjonen kanskje en annen..? men jeg får ikke det inntrykket fra artikkelen..

 

Man kan programere flyrute for dronen så den kan fly forhåndsbestemt rute om man ønsker det .

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

 

Det kommer an på om man bruker nano som enhetsprefiks (nanometer, nanofarad etc.) eller rent etyomolgisk, der nano kommer fra det greske ordet nânos ( = dverg).

 

Hehe, det var jo faktisk et slående argument jeg ikke har tenkt over  :)

 

Vi får la tvilen komme US Army til gode, og anta at de er like bevandret som deg i etymologisk historie, og at det var etter nøye overveielse de kalte den "Nano-drone"  ;)

Vet ikke hva du tror, men US (army) har intet med navnet å gjøre - foruten 1. utgaven, der IR kameraet var amerikansk hyllevare, er hele dingsen norsk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...