Gå til innhold

Bemanningsbyråer frykter konkurs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stakkars vikarbyråer som ikke lengre kan tjene gode penger på å undergrave arbeidsmiljøloven. Kjekt å se at KrF samarbeider med venstresiden. Håper de vil fortsette med det og si farvel til Frp!

 

Akkurat som artikkelforfatteren håpte leste du ikke hele artikkelen, og dermed gikk du glipp av at regjeringspartiene også er i mot nulltimerskontraktene.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg synes det er spekulativt at man i innledningen til artikkelen fremstiller det som om regjeringspartiene er for nulltimerskontraktene, og at dette er noe KRF har klart å få flertall for via den rødgrønne siden. Så kommer det frem senere i artikkelen at KRF er enige med regjeringen i at man bør forby nulltimerskontrakter.

 

Hva er det med journalister og deres evige trang til å dytte sin skjulte politiske agenda på folk i en hver sammenheng?

 

Det er da nesten det første som står i artikkelen. Regjeringen er mot nulltimerskontrakter, men vil øke adgangen til midlertidighet ellers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stakkars vikarbyråer som ikke lengre kan tjene gode penger på å undergrave arbeidsmiljøloven. Kjekt å se at KrF samarbeider med venstresiden. Håper de vil fortsette med det og si farvel til Frp!

 

Det er heller stakkars ansatte som nå må ta til takke med dårligere lønn som kompensasjon for at bedriften skal ta økt risiko med fastansettelse. 

 

Jobbet tidligere i konsulentfirma med 0-timers kontrakter og lønninger > 1M.  Skal det bli ulovlig, vil bedriften nødvendigvis måtte redusere lønnen til kanskje 2/3-dele av dagens lønn for å kunne kalde det en fastlønn og tror noen at det vil være populært?  Typisk venstreside-politikk som hevder de snakker arbeidernes sak uten å faktisk snakke med arbeiderne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg synes det er spekulativt at man i innledningen til artikkelen fremstiller det som om regjeringspartiene er for nulltimerskontraktene, og at dette er noe KRF har klart å få flertall for via den rødgrønne siden. Så kommer det frem senere i artikkelen at KRF er enige med regjeringen i at man bør forby nulltimerskontrakter.

 

Hva er det med journalister og deres evige trang til å dytte sin skjulte politiske agenda på folk i en hver sammenheng?

 

Det er da nesten det første som står i artikkelen. Regjeringen er mot nulltimerskontrakter, men vil øke adgangen til midlertidighet ellers.

Kan du henvise til ordrett sitat?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er spekulativt at man i innledningen til artikkelen fremstiller det som om regjeringspartiene er for nulltimerskontraktene, og at dette er noe KRF har klart å få flertall for via den rødgrønne siden. Så kommer det frem senere i artikkelen at KRF er enige med regjeringen i at man bør forby nulltimerskontrakter.

 

Hva er det med journalister og deres evige trang til å dytte sin skjulte politiske agenda på folk i en hver sammenheng?

 

Det er mogleg du ikkje kjenner bakgrunnen for saka, for det er ikkje sånn at det er regjeringa som har tatt initiativ til å forby nulltimerskontraltar. Bakgrunnen er at Stortingets fleirtal (opposisjonen + KrF) i mars bad (les: instruerte) regjeringa om å komme tilbake med forslag for å definere faste tilsettingar i bemanningsbransjen. Det var med andre ord umogleg for regjeringa i _ikkje_ vere mot nulltimerskontraktar i dette forslaget, men da instruksen vart vedtatt i mars stemte regjeringa mot.

Kort sagt har stortingets fleirtal instruert regjeringa om å vere mot nulltimar, men dei er misnøgde med forslaget regjeringa har lagt fram og stemmer derfor for eit anna, meir radikalt alternativ.

Lenke til kommentar

Det er heller stakkars ansatte som nå må ta til takke med dårligere lønn som kompensasjon for at bedriften skal ta økt risiko med fastansettelse. 

 

Jobbet tidligere i konsulentfirma med 0-timers kontrakter og lønninger > 1M.  Skal det bli ulovlig, vil bedriften nødvendigvis måtte redusere lønnen til kanskje 2/3-dele av dagens lønn for å kunne kalde det en fastlønn og tror noen at det vil være populært?  Typisk venstreside-politikk som hevder de snakker arbeidernes sak uten å faktisk snakke med arbeiderne. 

 

Jepp, dette er ett helt normalt eksempel! Seriøst, åpne øynene. 

Lenke til kommentar

Jobbet tidligere i konsulentfirma med 0-timers kontrakter og lønninger > 1M.  Skal det bli ulovlig, vil bedriften nødvendigvis måtte redusere lønnen til kanskje 2/3-dele av dagens lønn for å kunne kalde det en fastlønn og tror noen at det vil være populært?  

 

 

Vil også skyte inn at ei 2/3 dels lønn som du er garantert å få uansett (om nødvendig frå lønnsgarantiordninga) fort kan verdsettast meir enn ei millionlønn som du berre kanskje får.

 

Dei aller fleste arbeidstakarar treng ei fast og oversiktleg lønn for å kunne betale ned huslån og ellers skaffe seg det dei treng til sitt livsopphold. Det er ikkje like mange som er villige til gamble på 0-timerskontrakta skal gi utbetaling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jepp, dette er ett helt normalt eksempel! Seriøst, åpne øynene. 

 

Ja det er ikke så unormalt i IT-bransjen, men sikkert ikke i byggebransjen.  Det er imidlertid tåpelig å løse et problem i en bransje for bare å skape et nytt i en annen bransje.  Det trodde jeg de fleste klarte å skjønne. 

Lenke til kommentar

Ja det er ikke så unormalt i IT-bransjen, men sikkert ikke i byggebransjen. Det er imidlertid tåpelig å løse et problem i en bransje for bare å skape et nytt i en annen bransje. Det trodde jeg de fleste klarte å skjønne.

Vi har det ikke slik, og kjenner ingen innen it som har det slik. Og det er langt i fra bare byggebransjen som er utsatt. Start enkeltmann og lei deg inn som konsulent..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stort tap om et mellomledd forsvinner, sa ingen noensinne.

 

Helt riktig, men den loven kommer ikke til å gjøre annet enn å presse lønningene ned for de personer det gjelder.  Bedriftene de leies inn til vil aldri komme til å ansette dem direkte hvis det er det du hentyder til, da behovene varierer og ofte er forbigående for den enkelte bedrift og når det er så vanskelig å komme av med folk igjen er eneste mulighet å leie dem inn når de trengs.

Lenke til kommentar

Vi har det ikke slik, og kjenner ingen innen it som har det slik. Og det er langt i fra bare byggebransjen som er utsatt. Start enkeltmann og lei deg inn som konsulent..

 

Jeg jobbet i mange år i et stort norsk firma der dette ble praktisert, og jeg vet om mange mindre firmaer som gjør det samme.  

 

Men ja, etter dette emne kom opp for et år siden tok jeg sammen med en kollega og laget eget AS, så jeg klarer å utforme min kontrakt som jeg vil, men selv om jeg ikke lenger personlig rammes av denne loven, rammer det imidlertid minst 500+ tidligere kollegaer.

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...