Gå til innhold

Er disse Bitcoin handlene gevinst eller tap?


Anbefalte innlegg

2017

- Kjøpte 0,1 Bitcoin for ca 3200 kr. 

- Kjøpte 0,1 Bitcoin for ca 11 100 kr. 

- Kjøpte 0,1 Bitcoin for ca 14 800 kr.

 

2018

- Solgte 0,2 Bitcoin for  ca 17 900 kr.

 

Blir vel ikke skatt før i 2019 da, men stemmer det at first in first out ikke teller også om den samme adressen ble brukt til de to kjøpene? Usikker på om det blir skatt eller fradrag her. Kan man si at man selger de to siste kjøpene først og dermed slippe skatt?



Anonymous poster hash: a493a...68c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Dersom du har flere enheter innen samme virtuelle valuta, f.eks. flere satoshi/bitcoins, må du selv ta stilling til hvilken enhet som faktisk er solgt, og gevinst/tapsberegningen vil avhenge av hva som var din inngangsverdi på den solgte enheten. Det er ikke noe krav om at den enheten som er kjøpt først må selges først (det gjelder ikke noe FIFU-prinsipp (først inn først ut), slik det gjør for blant annet aksjer).

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/bransjer-med-egne-regler/internett/skatt-mva-virtuell-valuta/

 

Helt motsatt av hva jeg trodde var rett, men her har du det i hvertfall.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

2017

- Kjøpte 0,1 Bitcoin for ca 3200 kr. 

- Kjøpte 0,1 Bitcoin for ca 11 100 kr. 

- Kjøpte 0,1 Bitcoin for ca 14 800 kr.

 

2018

- Solgte 0,2 Bitcoin for  ca 17 900 kr.

 

Blir vel ikke skatt før i 2019 da, men stemmer det at first in first out ikke teller også om den samme adressen ble brukt til de to kjøpene? Usikker på om det blir skatt eller fradrag her. Kan man si at man selger de to siste kjøpene først og dermed slippe skatt?

 

Anonymous poster hash: a493a...68c

 

 

 

Som det fremkommer av linken som Espyy postet over, kan du selv bestemme hvilke Bitcoin du har solgt først. I dette tilfellet ønsker du selvsagt å anse de to siste kjøpene som solgt først. Du vil da få et tap på kr: 11 100+14 800-17 900= kr 8 000.

 

Du har da en restbeholding på 0,1 Bitcoin med kostpris kr 3 200.

Lenke til kommentar

Som det fremkommer av linken som Espyy postet over, kan du selv bestemme hvilke Bitcoin du har solgt først. I dette tilfellet ønsker du selvsagt å anse de to siste kjøpene som solgt først. Du vil da få et tap på kr: 11 100+14 800-17 900= kr 8 000.

 

Du har da en restbeholding på 0,1 Bitcoin med kostpris kr 3 200.

Eventuelt den første og den siste. Han vil få et tap da også, bare ikke like mye, men profitten når han selger den siste vil være lavere.
Lenke til kommentar

Eventuelt den første og den siste. Han vil få et tap da også, bare ikke like mye, men profitten når han selger den siste vil være lavere.

 

 

Enhver rasjonell investor vil søke å gjøre nåverdien av skattebelastningen så lav som mulig. Dette gjøres ved å utsette beskatningen så lenge som mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enhver rasjonell investor vil søke å gjøre nåverdien av skattebelastningen så lav som mulig. Dette gjøres ved å utsette beskatningen så lenge som mulig.

Ok, først vil jeg si at jeg har null erfaring med dette selv. Jeg spør rett og slett fordi jeg ikke vet.

 

Vil ikke profitten og skattebelastningen bli større når han selger Bitcoin#1, hvis han selger de to siste først? La oss si at han gjør som du sier og selger de to siste nå, og går med et tap på 8000. Da er det ikke noe skatt nå. Han selger den første til neste år for 7000,-. Da vil han vel få en fortjeneste på den på 3800, og må betale skatt av det, må han ikke?

 

Hvis han selger den første og den siste nå, vil han ha et tap på 100,- og slippe skatt. Selger han da neste bitcoin til 7000(som han betalte 11100 for), vil han lide et tap på den også, og også da slippe skatt.

Lenke til kommentar

Ok, først vil jeg si at jeg har null erfaring med dette selv. Jeg spør rett og slett fordi jeg ikke vet.

 

Vil ikke profitten og skattebelastningen bli større når han selger Bitcoin#1, hvis han selger de to siste først? La oss si at han gjør som du sier og selger de to siste nå, og går med et tap på 8000. Da er det ikke noe skatt nå. Han selger den første til neste år for 7000,-. Da vil han vel få en fortjeneste på den på 3800, og må betale skatt av det, må han ikke?

 

Hvis han selger den første og den siste nå, vil han ha et tap på 100,- og slippe skatt. Selger han da neste bitcoin til 7000(som han betalte 11100 for), vil han lide et tap på den også, og også da slippe skatt.

 

 

Når han selger med maksimalt tap i år får han fradrag i andre inntekter for tapet. Han får altså 'negativ' skatt på tapet. Over tid blir den betalbare skatten den samme, men en vil jo gjerne ha maksimalt tilbake på skatten i år, for så heller å betale litt mer skatt senere år. På samme måte som en ønsker tusenlappen tilbake fra kompisen i år istedenfor neste år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du selger med tap, så slipper du ikke bare å betale skatt, du får fradrag på skatten. Dermed har det ikke noe å si mtp skatt hvilken rekkefølge man selger.

 

 

Når han selger med maksimalt tap i år får han fradrag i andre inntekter for tapet. Han får altså 'negativ' skatt på tapet. Over tid blir den betalbare skatten den samme, men en vil jo gjerne ha maksimalt tilbake på skatten i år, for så heller å betale litt mer skatt senere år. På samme måte som en ønsker tusenlappen tilbake fra kompisen i år istedenfor neste år.

Dette tenkte jeg ikke på. Takk for svar til begge to. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...