Gå til innhold

Muntlig avtale vs skriftlig


Anbefalte innlegg

Skal slutte i jobben. Sa opp i midten av denne mnd, og avtalte da med sjefen at siste dag skulle være siste dag i denne mnd. Har avtalt startdato med ny arb.giver. I dag kom sjefen og sa at han manglet folk og jeg måtte forholde meg til kontrakt og jobbe en mnd til. Jeg kommer ikke til å gjøre det, men jeg har vel mitt på det tørre her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på hva som står i arbeidskontrakten. Det er nemlig vanlig at det står at oppsigelse skal sendes skriftlig. 

I teorien skal dog en muntlig avtale være like bindende som en skriftlig avtale, men utfordringen er at det er vanskeligere å bevise i ettertid hva som har sagt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal slutte i jobben. Sa opp i midten av denne mnd, og avtalte da med sjefen at siste dag skulle være siste dag i denne mnd. Har avtalt startdato med ny arb.giver. I dag kom sjefen og sa at han manglet folk og jeg måtte forholde meg til kontrakt og jobbe en mnd til. Jeg kommer ikke til å gjøre det, men jeg har vel mitt på det tørre her?

Muntlig avtale er like god som skriftlig avtale, problemet er bare å bevise at den muntlig avtalen var avtalt. Hvis du har et opptak av den eller noe så hadde det vært null problem. Hvis du ikke har det så har du potensielt et større problem.

 

Du kan (og usikker på loven her) ta opp neste samtale du hadde med han hvor du sier noe sånt som at "Når jeg sa opp den XXX så var vi enig om at DAOGDA var siste arbeidsdag. Hvorfor vill du endre den avtalen nå, vil du ikke stå for avtalen du ingikk?"

Hvis han da svarer posetivt på at dere hadde en avtale, men at han nå vill trekke seg eller andre ting så har du beviset ditt i orden og kan slutte når det var orginalt avtalt (så lenge du ikke lager en ny avtale om å jobbe for han da, igjen det med muntlig avtale). Da kan du når han klager vise til orginal avtale du hadde. Hvis du får noe mot deg så kan du også si at du har tatt opp alle avtaler der har gjort (igjen usikker på loven her iforhold til å ta opp samtaler).

 

Uansett, en avtale er en avtale, skriftlig eller muntlig.

 

Andre aspekter: Hvilkene "straffe" tiltak kan han sette opp mot deg hvis du ikke møter? Nekte lønn for arbeid utført? Hvis han er truenes til noe slikt ville jeg definitivt prøvd å få et opptak av han. Og protips hvis du skal ta opptak, gjør det i en telfonsamtale med han slik a alt blir fanget opp krystalklart, bare være klar over at opptak kan ta stor plass så vær klar over det og kansje ikke utbansumere at du har noe på opptak før du er abselutt nøtt.

Lenke til kommentar

Det kommer an på hva som står i arbeidskontrakten. Det er nemlig vanlig at det står at oppsigelse skal sendes skriftlig.

I teorien skal dog en muntlig avtale være like bindende som en skriftlig avtale, men utfordringen er at det er vanskeligere å bevise i ettertid hva som har sagt.

. Oppsigelsen er levert skriftlig , og i den sto det at jeg er klar over siste dag i hht kontrakt, men ønsket å gå før, hvilket ble innvilget muntlig som han nå, tre dager før, vil trekke tilbake...
Lenke til kommentar

 

Hvilkene "straffe" tiltak kan han sette opp mot deg hvis du ikke møter? Nekte lønn for arbeid utført? 

Sjefen kan fakturere arbeidstakeren for de ekstra kostnadene det medfører firmaet å hente inn personell for å utføre jobben. 

 

 

Det forutsetter at arbeidstaker har lidd eit tap som følge av eit avtalebrudd, og sjølvsagt også at det er begått eit avtalebrudd.

 

Ein muntlig avtale er like gyldig som ein skriftlig, men utfordringa er bevissituasjonen dersom dere er uenige i kva som blei avtalt.

 

Eit moment som støtter trådstarters sak er at trådstarter har avtalt ein anna startdato med ny arbeidsgiver etter at oppsigelsen er levert. Det indikerer at trådstarter hadde fått ein form for aksept for kortare oppsigelsestid før trådstarter avtalte startdato hos ny arbeidsgiver.

 

 

Dersom trådstarter velger å forholde seg til den muntlige avtalen så er det uansett arbeidsgiver som må reise søksmål mot trådstarter for å kreve erstatning. Då må arbeidsgiver vise til at trådstarter har påført arbeidsgiver eit økonomisk tap, og arbeidsgiver må sjølvsagt benekte at det er inngått ein muntlig avtale.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Råtten verden. Selv om alt bygger opp til en rettssak, og arbeidsgiver må svare under ed på om han/hun har sagt ja til at du kunne slutte tidligere enn hva kontrakten sier, så kan han/hun fremdeles lyve og du taper rettssaken.

Når det kommer til muntlige avtaler, må man fastsette bevis og vitner for å fastslå at dét som ble avtalt muntlig faktisk har en verdi. En endring i rutiner, eller andre beviser.

Én ting som er klart beviselig her, er at du har fått deg ny jobb. Jeg regner med du har skriftlig kontrakt? Det veier jo sterkt for at du faktisk ville ta en sånn prat med sjefen og be om tidligere avgang.

En annen ting du kan gjøre er å skrive ned samtalen du hadde med sjefen ord for ord, så du kan presse han/hun ytterligere. Vanskeligere å lyve hardt med steinansikt når man får en samtale lest opp ord for ord og må nekte for hvert eneste ord man har sagt.

Men det spørs vel om noen gidder å sette igang en skikkelig etterforskning for noe som ikke blir verdt mer enn kanskje noen titusener.

Blir opp til deg selv hvor langt du vil pushe dette eller om det ikke er bedre å ta dialogen videre med ny og gammel arbeidsgiver og prøve å få overgangen til å passe best mulig med arbeidsoppgaver, så alt kan flyte best mulig sammen. I stedet for å lage en stor sang og dans ut av det, mener jeg.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...