Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Jeg flyttet til et rekkehus i høst og har først nå fått bruk for vannkrana ute i hagen. Det er en frostsikker selvdrenerende kran fra FM Mattson og den har vært stengt helt siden vi overtok huset i oktober.

Selger av huset sa at krana fungerte fint da de stengte den før overtakelse, men det kan jeg ikke bekrefte siden den ikke har blitt brukt før nå.

 

Da jeg koblet til slangen viste det seg dog at omtrent alt vannet kom ut av selve krana og ikke ut av "tuten" og inn i slangen. Det samme gjelder selv om slangen ikke er koblet til hvis trykket er høyt nok. Har lagt ved video og bilder som illustrerer problemet.

 

Er det noen som har vært borti noe liknende. Kan krana ha blitt ødelagt i løpet av vinteren eller er det bare en ny pakning som må til?

 

post-90828-0-58037300-1527421943_thumb.png post-90828-0-88000800-1527421949_thumb.png

 

Dropbox-mirror for bilder og videoer:

https://www.dropbox.com/s/d7urq5w96b7p5bm/DSC_0613.png?dl=0

https://www.dropbox.com/s/rm4s9fzbkrhn3f6/MOV_0612.mp4?dl=0

https://www.dropbox.com/s/jzrteezullwomls/DSC_0616.png?dl=0

https://www.dropbox.com/s/sqvnb1c5tkipbjw/MOV_0615.mp4?dl=0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du åpnet ventilen helt?

De kranene er laget for å lekke når den ikke er helt åpen, og vil kun lekke sånn som på bildet ved trykk

Hvilken ventil er det snakk om?

Hvis det er vanntilførselen for krana har jeg skrudd den opp så langt opp som jeg kunne.

Hvis det er snakk om nøkkelen i front som jeg bruker på bildene har jeg bare skrudd den igjen så fort det begynte å lekke.

Jeg har ikke sett på den delen av krana som er innenfor veggen. Antok bare at det ikke var noe jeg trengte å gjøre der.

Lenke til kommentar

Bruk nøkkelen i front og skru helt til du ikke kan skru mer

Er den bare halvveis inne/ute, vil kranen lekke som på bildet ved trykk

Aha, det skal jeg prøve etterpå.

Er det dog meningen at det skal lekke og sprute mens man skrur den opp? Det virker jo logisk hvis den er designet for å lekke uten fullt trykk, men det blir jo veldig mye søl fram til man får skrudd den opp helt.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...

Jeg har akkurat samme kran med samme sprut når jeg åpner den. Jeg prøvde først å skru helt opp og er glad for at jeg lukket døra samt ikke hadde noe som ikke tålte vann i nærheten. Slo deretter av vannet og demonterte som på bildene til Frodeamatør over. Fant fort ut at det skal være en pakning på den brune delen (som er fast i røret som går inn i veggen) og den blanke delen som en åpner vannet med. Satt på pakning, monterte sammen og det løste problemet. Husk å skru helt opp. Merker at når jeg strammer for å slå av vannet så er det mer motstand men det er nok viktig å ikke stramme for mye som newman221 nevner.

Endret av olegeorgp
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
newman221 skrev (På 3.4.2020 den 10.01):

Det er en vanlig feil på de der etter hva jeg har lest andre steder. Brukerfeil. Tidligere eier har skrudd igjen krana for hardt, og ødelagt selvdreneringsfunksjonen. Slikt skjer når bruker skrur og skrur og skrur for å stoppe det rennende vannet. 

Hvis det var forståelig. 

Stemmer det, fikk montert samme kran i går, og rørleggeren sa at man ikke måtte skru igjen hardt, da ville man bøye stangen inne i kranen, og den vil da lekke som over her, må skru den pent igjen, og la den tømme seg selv

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
olegeorgp skrev (På 19.5.2020 den 17.30):

Jeg har akkurat samme kran med samme sprut når jeg åpner den. Jeg prøvde først å skru helt opp og er glad for at jeg lukket døra samt ikke hadde noe som ikke tålte vann i nærheten. Slo deretter av vannet og demonterte som på bildene til Frodeamatør over. Fant fort ut at det skal være en pakning på den brune delen (som er fast i røret som går inn i veggen) og den blanke delen som en åpner vannet med. Satt på pakning, monterte sammen og det løste problemet. Husk å skru helt opp. Merker at når jeg strammer for å slå av vannet så er det mer motstand men det er nok viktig å ikke stramme for mye som newman221 nevner.

Jeg har også problem med kranen. Lurer på om dere kan hjelpe meg med å si hvor man kan kjøpe riktig pakning. 

Lenke til kommentar
On 4/23/2022 at 12:55 PM, mlladen81 said:

Jeg har også problem med kranen. Lurer på om dere kan hjelpe meg med å si hvor man kan kjøpe riktig pakning. 

Om du har en klassisk selvdrenerende utekran så hjelper det ikke å bytte pakning. Inni rørgjennomføringen går det en lang tynn metallpinne. Denne har en pakning i enden som tetter. Om man skrur for hardt igjen vil denne pinnen bøyes, og bli kortere. Da vil ikke lenger pakningen rekke frem til enden, og det lekker. 

For min del byttet jeg hele saken, koster 600kr på Megaflis Gustavsberg selvdrenerende utekran | Megaflis.no

image.png.fe7f6fd6f446d478b9c35b7ff7c09914.png

Lenke til kommentar

Jeg tror/håper at det går å bytte  pakning. Jeg har same problem som olegeorgp beskrevet i en post over og han fikset det med ny pakning. Kranen lekker ikke når er den skrudd på. Den bare spruter når du åpner og lukker den. Og lekker litt når den er åpen. Litt vanskelig å skifte hele kranen siden tidligere eier limet fliser på innsiden av vegen. Så blir det siste valg å bytte hele kranen 😊

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...