Gå til innhold

GUIDE: Selvbygget spill-PC til 15 000 kroner Dette er PC-delene vi ville blåst konfirmasjonspengene på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En i5 8400 er nesten like bra til gaming (?),
så det spørs om dette er en "rendyrket" gaming PC.
Men det ser jo ut til å kunne være en bra allround PC. Ny tittel må inn.
For en rendyrket spill PC bør man vel kanskje ha 8600K på 5 Ghz eller i7 ?
Neste generasjon Geforce kommer til høsten, så man bør ikke kaste kvittering og innpakningen til 1070 kortet overbord.

Endret av Karamell
Lenke til kommentar

Hadde vel gått for en Firecuda 2 tb siden den er omtrent like rask som en SSD og 1 TB i dag er for lite for en gaming pc og prisen er ca 950 kr. Og som regel trenger man ikke oprative system som man har fra før (WIndows 10) så det er et forslag.

 

https://prisguiden.no/produkt/seagate-firecuda-2tb-276184

 

 

Dette her helt feil. En SSD vil utkonkurrere en SSHD på alle mulige måter andre en lagringsplass per krone.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Hadde vel gått for en Firecuda 2 tb siden den er omtrent like rask som en SSD og 1 TB i dag er for lite for en gaming pc og prisen er ca 950 kr. Og som regel trenger man ikke oprative system som man har fra før (WIndows 10) så det er et forslag.

 

https://prisguiden.no/produkt/seagate-firecuda-2tb-276184

Dette her helt feil. En SSD vil utkonkurrere en SSHD på alle mulige måter andre en lagringsplass per krone.

Jeg tror (håper)

han mener at snurredisken i forslaget er for liten, ikke at han vil erstatte SSD med HDD

Endret av Karamell
  • Liker 4
Lenke til kommentar

8700k har gått del ned i pris i det siste så jeg hadde kanskje valgt den istedenfor. Men at AMD lover å holde seg til AM4 i et par år til er jo også supert.

 

Ser i grunn ikke hvorfor dette skal ha så mye å si. Folk oppgraderer sjeldent prosessorene sine, grunnet at det er så lite forskjell fra den ene generasjonen til den andre. Klart, Intel er kanskje litt hissige med å skifte hver generasjon, men det påvirker i realiteten ytterst få. :)
Lenke til kommentar

Alltid den samme regla når en guide foreslår produkter til PC bygging. Da kommer det 587 forskjellige "jeg ville heller kjøpt A istedet for C og B istedet for D".

 

Dette er en helt grei og god guide for noen som vil bygge en gaming pc til 15k, vi trenger ikke 90420 andre forslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

8700k har gått del ned i pris i det siste så jeg hadde kanskje valgt den istedenfor. Men at AMD lover å holde seg til AM4 i et par år til er jo også supert.

Ser i grunn ikke hvorfor dette skal ha så mye å si. Folk oppgraderer sjeldent prosessorene sine, grunnet at det er så lite forskjell fra den ene generasjonen til den andre. Klart, Intel er kanskje litt hissige med å skifte hver generasjon, men det påvirker i realiteten ytterst få. :)

 

 

Jepp, så når man først skal ha helt ny PC så kan man like godt kjøpe en CPU som er litt bedre.

Lenke til kommentar

 

8700k har gått del ned i pris i det siste så jeg hadde kanskje valgt den istedenfor. Men at AMD lover å holde seg til AM4 i et par år til er jo også supert.

Ser i grunn ikke hvorfor dette skal ha så mye å si. Folk oppgraderer sjeldent prosessorene sine, grunnet at det er så lite forskjell fra den ene generasjonen til den andre. Klart, Intel er kanskje litt hissige med å skifte hver generasjon, men det påvirker i realiteten ytterst få. :)

 

 

Vel, nå kan jo hovedkortet gå istykker. Plutselig sitter du der uten mulighet å få liv i pc'en igjen, fordi hovedkortet med samme sokkel som cpu'en du har, kan ikke lenger oppdrives nytt. Eller at cpu'en går istykker, men du finner ikke noen cpu som passer.

 

Det er ikke lett å bare kjøpe den ene delen brukt heller, uten den andre. Og med intel, så trenger ikke pc'en å være stort eldre enn 2 år før du har problemer å finne erstatningsdeler...

 

Fordi dette opplevde jeg nylig på jobben, men dette var en pc som var noe eldre enn 2 år. Endt resultat, cpu, og installert OS blir verdiløst, mer eller mindre, fordi det går ikke ann å oppdrive nytt hovedkort, utenom fra utlandet, overpriset på ebay... Det skal litt triksing til å få ett OEM nøkkel aktivert på ny cpu og hovedkort, og er egentlig ikke lov. Jeg kommer ikke til å gjøre det i dette tilfellet uansett, siden det er flere deler som er utdatert, som ram og ssd itillegg. Hvorfor skal dem bytte sokkel hele tiden?

 

EDIT:

 

Er det ikke feil i artikkelen. Windows 10 OEM kan vel bare brukes med den hw som registreres ved første gangs installasjon. Bytter man hovedkort vil man få problemer med å reaktivere lisensen. Da må man ha retail-versjonen som er et par hundrelapper dyrere.

 

Er enig i deg angående det å få full lisens home istedenfor OEM home lisens.

 

Men jeg hadde selv gått for OEM Pro lisens istedenfor full home! Men det er meg, de fleste greier seg fint med home, spesielt om den er full! :)

 

Edit 2:

Jeg personlig ville gått for engelsk full home? Du kan uansett skifte språk på den senere til norsk, og engelsk koster 50kr mindre?

Endret av Nor-MAL
Lenke til kommentar

Alltid den samme regla når en guide foreslår produkter til PC bygging. Da kommer det 587 forskjellige "jeg ville heller kjøpt A istedet for C og B istedet for D".

 

Dette er en helt grei og god guide for noen som vil bygge en gaming pc til 15k, vi trenger ikke 90420 andre forslag.

 

Hvis guiden hadde vært litt bedre, så hadde det bare vært 128 forskjellige "jeg ville heller kjøpt A istedet for C og B istedet for D".

 

Hvorfor kjøpe annen luftkjøler når den som er inkludert er bra i massevis. Hvorfor bruke nesten halvparten av budsjettet på skjermen?

Hvorfor 1070 for en pc som koster 15k. Dette er faktisk veldig gode argumenter imot denne guiden som andre har kommet med allerede.

 

De burde ha kommet med flere builds i denne guiden, eller alternativer! Også, hvorfor kjøpe norsk versjon av window 10, når du kan spare 50 kr på å kjøpe engelsk versjon? Du kan uansett skifte språket til norsk senere hvis du vil. Og kan man ikke engelsk, så er det ikke mange spill som kommer med norsk som faktisk trenger en pc som dette...

 

Det er bedre å nevner forumet her også itillegg, i guiden; enn en guide som er dårligere enn linus tech tips, fra bare linus(sist gang jeg gadd å sjekke den kanalen, så kunne han nesten ingenting på egenhånd)!...

 

Det er ikke en ille build, men guiden kunne vært bedre, den er alt for statisk.

 

Den burde ramse opp fordeler og ulemper med forskjellige builds og valg angående pc bygging. Som feks overklokking, lyddemping, vannkjøling, ultrawide vs 16:9, singlemonitor vs multimonitor, eksternt lydkort eller ikke etc.

 

Akkurat nå, så får du bare en liste, uten informasjon til engang montere pc'en!

 

Skulle nesten tro at VG eide Tek.no nå! Hva er neste, en artikkel om grill trender? (Hvis du ikke skjønte det, jeg vet at de gjør)

 

Tek.no er like mye IT relatert nå, som Sci-fi channel er med science fiction etter de skiftet navn til Syfy og begynte med å sende både wrestling og "reality shows" som ghost hunters etc!

 

Hvordan har grill trender med tek.no å gjøre? Hvorfor kommer jeg til tek.no idag også?

Lenke til kommentar

Kan sløyfe prisen på windows. Kan kjøpes lovlig for 30 kr på ebay. Det er kun 1 leverandør på RAM som ikke har den på lager. Burde egentlig velge 3200mhz modell eller samsung b-die 3000 ram fordi ram hastighet har stor betydning med ryzen.

 

Synes at for 15k burde man sikte seg på gtx 1080 framfor 1070. Finnes allerede builds til under 15k med gtx 1080 og grei setup.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...