Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Biltemas bremseklosser. Kvalitet?


Anbefalte innlegg

 

accer: Har du forsøkt å sjekke ut hvem som har produsert olja?

Blant annet Statoil har levert en hel del olje til Biltema, Biltema produserer ikke noe som helst selv. 

 

All olje kommer fra nede i bakken et sted, deretter raffineres den og blandes med tilsetningsstoffer.

 

Det er kun noen svært få aktører som pumper opp olje, raffinerer og blander oljer, Statoil er en av de aktørene, sammen med Shell, Exxon og et par andre.

 

Når Biltema bestiller olje fra Statoil, og så selger den oljen til halve prisen av hva Statoil selv selger sine egne ferdige produkter for, så er det, i det minste i en viss grad, fordi Biltema har bestilt et produkt som er dårligere.

 

Man bestiller olje fra Statoil med dårligere tilsetninger, kanskje av dårligere kvalitet fra raffineringsprosessen, så hevder man at det er "statoil-olje", noe det jo teknisk sett er, men det er fremdeles bare søppel av billigste sort.

 

Alle de store produsentene leverer oljer til andre selskaper etter angitte spesifikasjoner, Statoil bryr seg ikke om hva Biltema ønsker å ha i sine oljer, de produserer det produktet som er bestilt av Biltema.

 

Det samme gjelder i stor grad for bremseklosser, det er begrenset med aktører som produserer disse også.

Brembo, ATE, Bosch osv. driver vel med produksjon, men mange billige bremseklosser er produsert på fabrikkene til de større produsentene, etter angitte spesifikasjoner.

Dersom Biltema ønsker det, kan de helt sikkert få Brembo til å produsere bremseklosser av resirkulerte pappkartonger, som det står "Biltema" på, så hevde at det er "Brembo-bremseklosser", men det betyr ikke at de er kvalitetsmessig i nærheten av Brembo sine egne produkter, selv om de er produsert på samme fabrikk.

 

Den gamle hovedregelen gjelder i stor grad enda, man får hva man betaler for, men det betyr jo heller ikke at det ikke kan dukke opp bra produkter hos Biltema hvert skuddår, selv om sannsynligheten for det er liten.

 

Fyll hva du vil men den olja der har aldri kommet inn i min bil. Har du en gammel utslitt bil så greit. 

Som nevnt er det tilsettingene og renheten i oljen du får hos de forskjellige. Dette avgjør hvor lenge kvaliteten holder ved forskjellige belastninger. Tapp ut Biltema etter 1000 mil og gjør det samme med castrol så regner jeg med du ser forskjell.

Biltema olje er nok bra nok for deg som aldri belaster motoren eller kjører noe over normal stil. 

Er en grunn til at mange får ventiltikking. Om en skal bruke den olje så bytt ofte vertfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

accer: Har du forsøkt å sjekke ut hvem som har produsert olja?

Blant annet Statoil har levert en hel del olje til Biltema, Biltema produserer ikke noe som helst selv. 

 

All olje kommer fra nede i bakken et sted, deretter raffineres den og blandes med tilsetningsstoffer.

 

Det er kun noen svært få aktører som pumper opp olje, raffinerer og blander oljer, Statoil er en av de aktørene, sammen med Shell, Exxon og et par andre.

 

Når Biltema bestiller olje fra Statoil, og så selger den oljen til halve prisen av hva Statoil selv selger sine egne ferdige produkter for, så er det, i det minste i en viss grad, fordi Biltema har bestilt et produkt som er dårligere.

 

Man bestiller olje fra Statoil med dårligere tilsetninger, kanskje av dårligere kvalitet fra raffineringsprosessen, så hevder man at det er "statoil-olje", noe det jo teknisk sett er, men det er fremdeles bare søppel av billigste sort.

 

Alle de store produsentene leverer oljer til andre selskaper etter angitte spesifikasjoner, Statoil bryr seg ikke om hva Biltema ønsker å ha i sine oljer, de produserer det produktet som er bestilt av Biltema.

 

Det samme gjelder i stor grad for bremseklosser, det er begrenset med aktører som produserer disse også.

Brembo, ATE, Bosch osv. driver vel med produksjon, men mange billige bremseklosser er produsert på fabrikkene til de større produsentene, etter angitte spesifikasjoner.

Dersom Biltema ønsker det, kan de helt sikkert få Brembo til å produsere bremseklosser av resirkulerte pappkartonger, som det står "Biltema" på, så hevde at det er "Brembo-bremseklosser", men det betyr ikke at de er kvalitetsmessig i nærheten av Brembo sine egne produkter, selv om de er produsert på samme fabrikk.

 

Den gamle hovedregelen gjelder i stor grad enda, man får hva man betaler for, men det betyr jo heller ikke at det ikke kan dukke opp bra produkter hos Biltema hvert skuddår, selv om sannsynligheten for det er liten.

 

Bra skrevet.

Lenke til kommentar

Biltema kjøper rett fra produsenten, og kan dermed kutte mange dyre mellomledd som alle skal ha fortjeneste. Derfor kan de jo selge samme produktet mye billigere...

 

Problemet er som nevnt tidligere at man aldri vet hvem produsenten er, å derfor ikke aner noe om kvaliteten.

 

Olje er forøvrig ikke billig på Biltema vs andre steder lenger, feks Europris og jula har innimellom veldig gode tilbud på mobil 1 olje som er MYE billigere.

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Olje er forøvrig ikke billig på Biltema vs andre steder lenger, feks Europris og jula har innimellom veldig gode tilbud på mobil 1 olje som er MYE billigere.

Er det ikke vanlig Mobil-olje de pleier å ha på Europris da? De har ikke noe som helst av Mobil 1 i sortimentet sitt på nettbutikken i dag. Jula har både vanlig Mobil og Mobil 1-produkter i sortimentet nå ser jeg.

Lenke til kommentar

 

Hadde biltemas bremsedeler vært så ille som mange skal ha det til hadde de vært i deep shit juridisk sett for lenge siden.

 

Samme som med olja. Hadde den vært så ille som mange vil ha det til hadde det vært MANGE havarerte motorer rundt om i Norge.

Nå er jeg lagt ifra ening har vert en del turbo problem der turbo har røket. også en del motor problem, om du selger bilen etter olje bytte så du selv er kvitt problemet. Så kan du bruke biltema olje.

Så ja da er det ikke farlig hva du putter på. Her ser du hva jeg mener litt forskjell.

Og om folk vil sette seg selv eller andre i fare i trafikken med billige bremsedeler og andre deler fra biltema så er det opp til derre. Om det er det som teller å sparre noen få kr på å satse på at det holder. 

 

Merkelig. Min 2002 V70 D5 kjørte jeg fra 190.000km til 340.000km på Biltemaolje og 15.000km skiftintervall uten noen som helst problemer. Motoren gikk pent som bare det og topplokket var gullende rent. Turboen var fortsatt den samme som den hadde hatt fra dag 1, helt til bilen tok fyr pga. Webastoen.....

 

Samme gjelder mange andre biler jeg har hatt tidligere, aldri hatt en motorfeil og alltid kjørt på Biltemaolje.

 

Når det gjelder bremsene så har jeg bare en erfaring. Bmw E34, Biltema skiver og klosser. Biltemaklossene støvet voldsomt, men tok ganske bra.

Lenke til kommentar

Enten jeg søker hos Biltema eller Eurodel med mitt reg.nr, får jeg oppgitt 2 valg av bremseklosser til bakaksel med 2 forskjellige dimensjoner vedr. bredde og høyde på disse klossene. Hva er grunnen til det? Breddens forskjell er på over 11mm, så hvordan finner jeg ut hvilken jeg skal ha til min bil?

Lenke til kommentar

 

Eurodel har følgende beskrivelser vedr. kvaliteten på klossene:

 
Merkekvalitet:
2.Premium

3.Price/Performance

 

Hva betyr egentlig dette?

 

Budsjett = kjipeste kinaskjiten. Styr langt unna.

Premium = Ordinær grei kvalitet, lignende original. For det meste trygt å bruke.

Price/Performance = Her var det jaggu mye rart av merker. Skeptisk. Aner meg en lett miks av deler alt fra helt kurant til nei-nei.

 

Personlig prøver jeg å google merkenavnet før jeg handler. Det er flere (f.eks tyske) kjente merkenavn som tidligere var kjent for premium, men som i dag blir produsert i "det fjerne østen". Har hatt en tendens til å ende opp med Ate skiver og klosser, Textar tilbehør.

 

Min beskjedne erfaring med Biltema bremseklosser er at det varierer voldsomt. Alt fra at klossene spiser skivene, kort levetid, og lang levetid, god bremseeffekt til elendig effekt. Det er litt som med mye annet de har til bil; du aner ikke hva du får. DU kan få bra olje, og du kan få elendig olje.

Om du får noe erstatning av Biltema om noe går gærnt? Glem det. Du kan i beste fall få pengene for varen tilbake. Har aldri hørt om et eneste menneske som har fått noen form for erstatning i fra Biltema. Derimot har jeg hørt om de som har prøvd å få erstatning gjennom rettsak (f.eks en kar som ble ganske alvorlig skadet pga et trillebårhjul som sprakk rett i trynet på ham, selv om lufttrykket var innafor) men blitt avspist med pengene tilbake for produktet.

Lenke til kommentar

Enten jeg søker hos Biltema eller Eurodel med mitt reg.nr, får jeg oppgitt 2 valg av bremseklosser til bakaksel med 2 forskjellige dimensjoner vedr. bredde og høyde på disse klossene. Hva er grunnen til det? Breddens forskjell er på over 11mm, så hvordan finner jeg ut hvilken jeg skal ha til min bil?

Hvorfor sier ingen hva de koster hos merket du har på bilen, er de så mye dyrere der :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...