Gå til innhold

EU-domstolen kan få makt over Norge i personvernsaker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Dette er, rent prinsipielt, søren meg ikke greit. Her vil justisministeren gi EU-domstolen makt OVER Norge i personvernsaker, noe han bagatelliserer som et "lite inngripene".

 

I seg selv er dette ille nok, men i tillegg skaper det presedens for andre maktoverføringer til et organ (EU) som er altfor stort til at lille Norge, med eller uten medlemsskap, noen gang skal ha noe de skal ha sagt overfor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er, rent prinsipielt, søren meg ikke greit. Her vil justisministeren gi EU-domstolen makt OVER Norge i personvernsaker, noe han bagatelliserer som et "lite inngripene".

 

I seg selv er dette ille nok, men i tillegg skaper det presedens for andre maktoverføringer til et organ (EU) som er altfor stort til at lille Norge, med eller uten medlemsskap, noen gang skal ha noe de skal ha sagt overfor.

 

Hvis du leser saken, så står det der at presedens allerede er satt. Det første prinsipielle bruddet med grunnloven, om man vurderer det slik, er altså allerede gjort.

Lenke til kommentar

Norge har som "flinkeste gutt i klassen" i hele EU ratifisert hele 99,8 prosent av alle EU-direktiver. Det er også snakk om at Norge i 2021 vil gi fra seg styringen av landets statsbudsjett til EU. Da vil det det ikke lengre være behov for å stemme på landets partier, da alle økonomiske agjørelser blir tatt i Brussel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette er, rent prinsipielt, søren meg ikke greit. Her vil justisministeren gi EU-domstolen makt OVER Norge i personvernsaker, noe han bagatelliserer som et "lite inngripene".

 

I seg selv er dette ille nok, men i tillegg skaper det presedens for andre maktoverføringer til et organ (EU) som er altfor stort til at lille Norge, med eller uten medlemsskap, noen gang skal ha noe de skal ha sagt overfor.

Hvis du leser saken, så står det der at presedens allerede er satt. Det første prinsipielle bruddet med grunnloven, om man vurderer det slik, er altså allerede gjort.

Ja, la det bare gli ut - sett ut kontrollen over hele grunnloven til EU.

 

 

 

</sarkasme, for de som ikke skjønte det>

Lenke til kommentar

 

Dette er, rent prinsipielt, søren meg ikke greit. Her vil justisministeren gi EU-domstolen makt OVER Norge i personvernsaker, noe han bagatelliserer som et "lite inngripene".

 

I seg selv er dette ille nok, men i tillegg skaper det presedens for andre maktoverføringer til et organ (EU) som er altfor stort til at lille Norge, med eller uten medlemsskap, noen gang skal ha noe de skal ha sagt overfor.

Hvis du leser saken, så står det der at presedens allerede er satt. Det første prinsipielle bruddet med grunnloven, om man vurderer det slik, er altså allerede gjort.

Ja, la det bare gli ut - sett ut kontrollen over hele grunnloven til EU.

 

 

 

</sarkasme, for de som ikke skjønte det>

 

Ja, ...

En kort og sarkastisk kommentar møtes ofte med en lengre og ulest en som overser sarkasmen totalt. Så skal skje også denne gang. Skal forsøke gjøre opplevelsen litt annerledes denne gangen. Med hjelp av bold kursiv lys laks, Lucida uten unicode. 

 

...la det...

Om jeg påpeker at en milepæl allerede er passert, betyr det ikke at jeg ønsker å være med til enden av reisen. Ikke engang at jeg ønsket å være med til den første milepælen.

 

...bare gli ut - ...

Det fine med prinsipper er at de er tydelige og lette å argumentere for. Det dumme med prinsipper er at når de først har falt, er det for sent å forsøke å opprettholde dem. Skal man sette grenser etter prinsipper, må man si i fra og gjøre motstand før de faller. Når de først har falt, er neste flytting av grensene bare politikk, vanlig hestehandel og mer politikk. Når presedens er satt, glir det over tid lett fram til man støter på neste prinsipielle grense. 

 

...sett ut kontrollen over hele grunnloven til EU.

Men når det er sagt, har jeg over tid kommet i dyp konflikt med meg selv når det gjelder EU. EU er langt fra perfekt. Personvern tiltror jeg ikke til EU riktig ennå. Eller så mye annet, for den saks skyld. Vår velferdsstat har nok vært hakket foran på mange ting.

 

Og der møter jeg meg selv i døra. Jeg tror nemlig sterkt på felles menneskelige verdier og felles ansvar. Sterke nasjonalstater motarbeider dette og putter definisjonen og kontrollen av verdier i en knippe maktsøkende menneskers hender. Hvis menneskeheten virkelig skal jobbe sammen mot gode mål, må alle grunnlover underkaste seg en overstatlig organisasjon. 

 

Som overstatlig organisasjon, har EU en mulighet til å rettighetsfeste disse verdiene og definere disse ansvarene. Og de gjør da ett og annet rett, ofte litt overraskende. Men EU er ikke FN. Og heller ikke FN er spesielt nært å være den kraften som man skulle ønsket. 

 

Det går jo strengt tatt ikke så bra. Hverken med prinsippene fra suverenstatens grunnlov eller med å utvikle seg forbi dem. 

 

Da gjenstår bare spørsmålet om dette var skrevet som satire eller galgenhumor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...