Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utlandet - etablering av selskap


YALSH

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har noen spørsmål:

 

1. Hvis jeg etablerer selskap i utlandet som selger til kunder som er i utlandet (Ingen norske kunder og heller ikke noen produkter kommer inn i Norge, ingenting.) er jeg da skattepliktig til Norge eller der jeg etablerer meg? Jeg er bosatt i Norge men hvis jeg etablerer en LLC i USA for eksempel, da betaler jeg skatt til USA og skatter bare på utbytte jeg tar ut til min norske konto?

 

2. Kan man etablere seg i hviklet som helst land? (USA, UK, osv?)

 

Takk på forhånd.

 

 

NB: Husk at ingenting kommer innenfor Norge og ingenting blir solgt til norske kunder. Det er 100% amerikanske kunder. Det eneste er at jeg jobber fra min datamaskin i en by i Norge..

Endret av YALSH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du etablerer med en selskapsform som anses som selvstendig skattesubjekt både av Norge og av etableringslandet vil selskapet som regel utelukkende bli skattepliktig til etableringslandet (og eventuelle land du har fast driftssted i). Du beskattes ikke for selskapets inntekter - men du beskattes for inntekter du får fra selskapet, som for eksempel aksjeutbytte, lønn, mv.

 

Hvilket land man kan etablere seg i avhenger av skatteavtalesituasjonen og det aktuelle landets selskaps- og skatterett.

Lenke til kommentar

Hvis du etablerer med en selskapsform som anses som selvstendig skattesubjekt både av Norge og av etableringslandet vil selskapet som regel utelukkende bli skattepliktig til etableringslandet (og eventuelle land du har fast driftssted i). Du beskattes ikke for selskapets inntekter - men du beskattes for inntekter du får fra selskapet, som for eksempel aksjeutbytte, lønn, mv.

 

Hvilket land man kan etablere seg i avhenger av skatteavtalesituasjonen og det aktuelle landets selskaps- og skatterett.

Tusen hjertelig takk for svar. Vil en LLC være et selskapsform som er selvstendig skattesubjekt og trenger ikke å skatte selskapets inntekter? (Og når jeg skal ta utbytte, hvor skriver jeg det inn? Er 17 år gammel så har ikke mye erfaring med skatt.)

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar

En 17-åring kan ikke drive næringsvirksomhet uten Fylkesmannens tillatelse, og kan i mange land ikke sitte i et selskaps ledelse.

 

LLC vil vanligvis være selvstendig skattesubjekt.

 

Utbytte fra utenlandsk selskap fylles inn i aksjonæroppgaven i skattemeldingen.

Tusen takk! Jeg blir 18 om ikke så lenge, så det går greit.

 

Hva med LTD/firma i United Kingdom? Er det et selvstendig skattesubjekt?

Lenke til kommentar

Dine eiendeler i utenlandsk LTD/LLC/whatever vil være et formuesobjekt i Norge.

Kan du utdype det? Det jeg har av inntekter i utlandet vil bli skattet i USA/UK og hvis jeg tar penger ut til Norge så skatter jeg her, stemmer det? Eller er det mer?

Lenke til kommentar

 

Dine eiendeler i utenlandsk LTD/LLC/whatever vil være et formuesobjekt i Norge.

Kan du utdype det? Det jeg har av inntekter i utlandet vil bli skattet i USA/UK og hvis jeg tar penger ut til Norge så skatter jeg her, stemmer det? Eller er det mer?

 

Eier du ett amerikansk selskap - enten gjennom aksjer eller annen selskapsform - inngår verdien av dette i din norske formue.

 

Du kan med andre ord risikere formueskatt på dette.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hvis du etablerer med en selskapsform som anses som selvstendig skattesubjekt både av Norge og av etableringslandet vil selskapet som regel utelukkende bli skattepliktig til etableringslandet (og eventuelle land du har fast driftssted i). Du beskattes ikke for selskapets inntekter - men du beskattes for inntekter du får fra selskapet, som for eksempel aksjeutbytte, lønn, mv.

 

Hvilket land man kan etablere seg i avhenger av skatteavtalesituasjonen og det aktuelle landets selskaps- og skatterett.

 

Så et LLC (eid 100% av norskt AS i over 2 år) som sender "pass through" inntekten videre til morselskapet blir ikke beskattet på selskapsnivå i Norge? Jeg har her problemer med å forstå hva denne "pass through" inntekten faktisk regnes som i det norske selskapet. Kategoriseres det som inntekt  (23 % skatt) capital gain (0% skatt, innen for fritaksmetoden) eller utbytte (0% skatt, innefor fritaksmetoden)?

 

Det skal nevnes at det aktuelle LLC handler akser gjennom en amerikansk megler og har kun inntekter i form av capital gain og mindre divident utbetalinger.

Endret av hnK-
Lenke til kommentar

Hvis LLCet bruker "pass through"-metoden (deltakerligning) er det ikke et selvstendig skattesubjekt i hjemlandet. Da har man å gjøre med en hybridstruktur. Fra et norsk perspektiv vil inntekter norsk eier har fra selskapet regnes som utbytte, fordi det er en utdeling av selskapets overskudd til selskapets eier.

Lenke til kommentar

Hvis LLCet bruker "pass through"-metoden (deltakerligning) er det ikke et selvstendig skattesubjekt i hjemlandet. Da har man å gjøre med en hybridstruktur. Fra et norsk perspektiv vil inntekter norsk eier har fra selskapet regnes som utbytte, fordi det er en utdeling av selskapets overskudd til selskapets eier.

 

Setter stor pris på din tilbakemelding! Så jeg har forstått det riktig at med >10% eierskap over 2 år vil et slikt utbytte falle innenfor fritaksmetoden?

Lenke til kommentar

Eier du ett amerikansk selskap - enten gjennom aksjer eller annen selskapsform - inngår verdien av dette i din norske formue.

 

Du kan med andre ord risikere formueskatt på dette.

 

Selv om han har etablert andre folk i styresammensettelse og kun eier aksjeandelene, og heller ikke er å anse som ansatt i selskapet?

 

Er det ikke mer hensiktsmessig å skattelegge aksjeeier i det det blir valgt utbetalt utbytte til denne norske statsborgeren, og når aksjene selges til andre evt. (alt ettersom hva som er mest interessant for trådstarter)?

 

La oss si han eier selskapets aksjer 100 % som eier kun, så kan han vel som majoritetsaksjonær få avsatt styret når som helst dersom de ikke følger eiers ønsker. Og et styre burde jo kjenne sin besøkelsesrett i bestemmelser når noen er majoritetseier og denne majoritetseieren tenker seg at selskapet vanskjøttes (eller driftes feil).

Endret av G
Lenke til kommentar

Setter stor pris på din tilbakemelding! Så jeg har forstått det riktig at med >10% eierskap over 2 år vil et slikt utbytte falle innenfor fritaksmetoden?

 

Såvidt jeg vet, ja.

 

Selv om han har etablert andre folk i styresammensettelse og kun eier aksjeandelene, og heller ikke er å anse som ansatt i selskapet?

 

Er det ikke mer hensiktsmessig å skattelegge aksjeeier i det det blir valgt utbetalt utbytte til denne norske statsborgeren, og når aksjene selges til andre evt. (alt ettersom hva som er mest interessant for trådstarter)?

 

La oss si han eier selskapets aksjer 100 % som eier kun, så kan han vel som majoritetsaksjonær få avsatt styret når som helst dersom de ikke følger eiers ønsker. Og et styre burde jo kjenne sin besøkelsesrett i bestemmelser når noen er majoritetseier og denne majoritetseieren tenker seg at selskapet vanskjøttes (eller driftes feil).

Aksjene er verdier som kan selges, og verdier som kan selges inngår i formuen, og beskattes med formuesskatt. Utbytte er inntekt, og beskattes også. Gevinst ved salg av aksjer regnes også som inntekt, og beskattes også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...