Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Ny" bil, høy km. Ville du turt å kjøpe ?


Gjest Slettet+234981

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om en skal kjøpe en nyere bil som har kjørt langt kontra en eldre bil som har kjørt mindre blir en vurdering.

Høy kjørelengde betyr høyere risiko for reperasjoner og at bilen har mer slitasje (slitt frontrute, hjuloppheng osv).

En måte å se det på er dette: 0 km = full pris. 300000km = kr 0. En bil med 190000km er da 2/3 utslitt og ikke verdt mer en 1/3 av ny pris.

Generelt så kan biler som har kjørt langt være bedre kjøp om en kjører lite selv i forhold til om en selv kjører mye.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981

Om en skal kjøpe en nyere bil som har kjørt langt kontra en eldre bil som har kjørt mindre blir en vurdering.

Høy kjørelengde betyr høyere risiko for reperasjoner og at bilen har mer slitasje (slitt frontrute, hjuloppheng osv).

En måte å se det på er dette: 0 km = full pris. 300000km = kr 0. En bil med 190000km er da 2/3 utslitt og ikke verdt mer en 1/3 av ny pris.

Generelt så kan biler som har kjørt langt være bedre kjøp om en kjører lite selv i forhold til om en selv kjører mye.

Dette hørtes veldig fornuftig ut.

Lenke til kommentar

Ingen betenkeligheter, bortsett fra at prisen er i høyeste laget. Nå er dieselbiler ute, og en dieselbil med så liten motor attpåtil burde du fått rimeligere.

 

Har selv hatt et par nyere biler men som er kjørt langt i forhold til alderen, kjøpte sist en Mondeo som da var 3 år gammel og hadde gått 125.000km. Den har for det meste gått på langturer, med kun fører i bilen og mye motorveikjøring. Helt klart bedre enn en "handlevogn med motor" som for det meste kjøres på kortere turer rundt i lokalområdet med unger som roter og herjer i baksetet. Nå har den bilen gått 200.000km og er fortsatt helt topp å kjøre i tillegg til at interiøret har holdt seg svært godt. Motoren går pent, bruker lite drivstoff og alt er bare velstand.

 

Kjører selv mellom 40 og 50 tusen km. i året, så litt påkost på slitedeler ble det når den rundet 180.000km. Nytt svinghjul og nye dempere samt bremser hele veien rundt. Men jeg har en relativt ny bil med de goder og den ekstra sikkerheten det medfører, og slipper å tenke så mye over verditap.

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Feiga ut å kjøpte en som hadde gått 100k isteden.

100kkm er den verste kilometerstanden du kan kjøpe synes nå jeg. Da er bilen akkurat kommet til det punktet at alle større slitedeler må byttes en eller annen gang i ditt eie. 160kkm så hadde feks alt akkurat blitt byttet av forrige eier

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981

 

Takk for alle svar. Feiga ut å kjøpte en som hadde gått 100k isteden.

100kkm er den verste kilometerstanden du kan kjøpe synes nå jeg. Da er bilen akkurat kommet til det punktet at alle større slitedeler må byttes en eller annen gang i ditt eie. 160kkm så hadde feks alt akkurat blitt byttet av forrige eier

 

Kilde ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981

 

Takk for alle svar. Feiga ut å kjøpte en som hadde gått 100k isteden.

Kjøpte du en dieselgolf med juksemotoren?

Ble bensin istedenfor.

Lenke til kommentar

 

 

Takk for alle svar. Feiga ut å kjøpte en som hadde gått 100k isteden.

100kkm er den verste kilometerstanden du kan kjøpe synes nå jeg. Da er bilen akkurat kommet til det punktet at alle større slitedeler må byttes en eller annen gang i ditt eie. 160kkm så hadde feks alt akkurat blitt byttet av forrige eier

Kilde ?

Kilde? Jeg sa jo 'synes jeg'. Det er vanskelig å gi en kilde på mitt personlige synspunkt. Men alle vet at rundt 100 000km kommer er det på tide at større slitedeler skal byttes. Bremser, reim, osvosv. Når man kjøper en bil med i overkant av 150-160 000 har alt slikt akkurat blitt byttet mest sannsynligvis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981

 

Takk for alle svar. Feiga ut å kjøpte en som hadde gått 100k isteden.

Da har du altså betalt mer penger for en bil som har gått mindre men som kommer til å treffe vedlikeholdsbølgen rundt 150.000km om et år eller to.

 

Gratulerer med ny bil!

Kjører 12-14k i året. Har ant ikke den bilen når den har gått 150k

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981

 

 

 

Takk for alle svar. Feiga ut å kjøpte en som hadde gått 100k isteden.

100kkm er den verste kilometerstanden du kan kjøpe synes nå jeg. Da er bilen akkurat kommet til det punktet at alle større slitedeler må byttes en eller annen gang i ditt eie. 160kkm så hadde feks alt akkurat blitt byttet av forrige eier
Kilde ?
Kilde? Jeg sa jo 'synes jeg'. Det er vanskelig å gi en kilde på mitt personlige synspunkt. Men alle vet at rundt 100 000km kommer er det på tide at større slitedeler skal byttes. Bremser, reim, osvosv. Når man kjøper en bil med i overkant av 150-160 000 har alt slikt akkurat blitt byttet mest sannsynligvis.
Den har kjede, ikke reim. Skift av skiver/klosser blir ikke akkurat dyrt, synes jeg da. Har eid bil fra 80k til over 100k før. Sjedde ikke noe spesielt når den passerte 100k.

 

Bilen jeg linka til i førstepost skulle BTW ha registerreimskift hver 210k km fant jeg ut, så den utgiften var ikke tatt enda.

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...