Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.
Jeg leverte min computer inn til reperasjon for en tid tilbake, fikk nå beskjed om at de ikke klarte å lete opp nytt grafikk-kort(?) som de trenger for å fikse dataen, altså at den ikke lar seg reparere.

Er det virkelig ikke mer som skal til, går det ann at man ikke får tak i en så 'normal' (?) del?
Om det er tilfelle, at dataen nå er skrot, er vel innsiden fremdeles full av verdifulle deler?

Dataen er en iMac 27-tommers 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7, kjøpt brukt i 2012, men opprinnelig kjøpt i 2010, tror jeg.
Stedet som skulle reparere den er ett uavhengig verksted, som ofte reparerer skjermer og den slags, får likevel inntrykk av at de er proffe og vet hva de driver med.

Så spørsmålene mine er;

-Er det ikke mulig å oppdrive ett grafikk-kort til en slik data?
-Er hele dataen skrot når man ikke finner grafikk-kort?
-Hva gjør jeg med alt innholdet, om dataen ikke lenger kan fungere som den gjorde, hvor selger man evt. data i deler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innholdet ligger fortsatt på HDD, så så lenge verkstedet ikke formaterer den så skal du fortsatt ha innholdet.

 

Macen er snart 10 år gammel. Den er skrot uansett om du finner skjermkortet eller ikke. Men et ATI Radeon HD 5750 vil man sikkert kunne finne brukt på Ebay.

Lenke til kommentar

Innholdet ligger fortsatt på HDD, så så lenge verkstedet ikke formaterer den så skal du fortsatt ha innholdet.

 

Macen er snart 10 år gammel. Den er skrot uansett om du finner skjermkortet eller ikke. Men et ATI Radeon HD 5750 vil man sikkert kunne finne brukt på Ebay.

 

Med innholdet tenkte jeg på andre komponenter (?) chips, og kort og whatnot.

 

Men vil den fremdeles være skrot om jeg skulle finne skjermkortet? Om den funker igjen, eller er det ikke håp for en data som er ti år? 

Lenke til kommentar

Alt av komponenter var allerede utdatert i 2010, så det er ikke mye verdi igjen etter nesten ti år. Hvorvidt komponentene faktisk funker, det kan jeg ikke svare på.

 

Det spesifikke skjermkortet som ble brukt i Imac 2010, ligger nå på over 1600,- uten porto og MVA på Ebay. Vil tro en fungerende Imac fra 2010 er verdt rundt 4-500,-.

 

Dette gjelder selvfølgelig om det er snakk om Imacen som kom i 2010.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Grunnen er vel at de kun finner skjermkort til 1600+ kr. Er du virkelig villig til å betale så mye for en PC som blir heldengt av en mobiltelefon til samme pris?

 

Om alternativet er å bare kaste den, så er jeg jo det.

Dataen er jo overhodet ikke dårlig, slik jeg ser det. En mobiltelefon kan da ikke kjøre noen av adobe-programmene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke fullt så enkelt som å få fatt i et hvilket som helst HD 5750 er jeg redd. Vel, muligens.

 

Jeg vet imidlertid at på Mac G3 og den generasjonen var det ikke bare å sette inn et vanlig skjermkort - det måtte også ha en ny BIOS spesielt tilpasset Mac. Problemet er at denne Mac-BIOSen tok større plass enn den innebygde BIOS-brikken hadde plass til å lagre, så før man la innpå Mac_BIOS måtte man bytte ut BIOS-brikken, dvs lodde den av og så lodde på en ny og større brikke.

 

En kompis av meg gjorde gode penger i studietiden på å gjøre dette for folk. Tror det stort sett var Radeon 9200 han drev med. Noen generasjoner før HD 5750, med andre ord, så det er mulig det har endret seg i mellomtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...