Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Seksjonseier nekter å betale strøm i sameie


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er styreleder i et sameie og jeg skal forklare situasjonen så godt som mulig.

 

Person A kjøpte en næringsseksjon av et aksjeselskap som også var utbygger i en bygård, bygården består av 23 leiligheter og 1 næringsseksjon.

 

Person A glemte å lese av strømmen da vedkommende overtok sin seksjon og det viser seg nå at seksjonen var understipulert i mange år og person A har fått en regning på 6 000 kroner.

 

Jeg som styreleder rapporterte før dette inn målerstanden og jeg gjorde en feil da jeg leste av og rapporterte inn med et feil nummer og jeg sa da til person A at han skulle se bort i fra regningen og at grunner var at jeg hadde lest av feil.

 

Det viser seg i ettertid at feilen jeg gjorde var så liten at det ikke gjorde noen betydelig differanse i forhold til den korrekte og at grunnen til regningen var understipulering i mange år.

 

Person A prøver seg nå på at jeg sa at jeg hadde lest av feil og at han skulle se bort i fra regningen og derfor skal han slippe å betale regningen.

 

Boligbyggelaget har fra dag en sagt at å dele regningen vil være det beste fordi det forrige styret besto av styret i aksjeselskapet som gjorde utbyggingen og som solgte seksjonen til person A og det er styrets oppgave å lese av strømmen årlig.

 

Hva mener dere er rett her?

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger av eierseksjonsloven § 60 at det er styret (eller to styremedlemmer, hvis dette er fastsatt i vedtektene) som har rett til å representere sameiet i fellessaker. Styrets formann har ingen slik myndighet (med mindre det er et enestyre i sameiet).

 

Det får ingen betydning om han var i god tro, jf. TOSLO-2012-207443, hvor retten kom til at godtrounntaket ikke gjelder når den som opptrer for sameiet klart ikke har representasjonsadgang (f.eks. ett styremedlem alene).

 

Han kan altså ikke bygge noen rett vis-a-vis sameiet på noe du har sagt. Dersom sameiet fremmer et krav må han betale det (såfremt kravet i seg selv er innenfor hva sameiet kan kreve).

 

Han kan eventuelt rette et erstatningskrav mot deg som styreleder i medhold av avtaleloven § 25, men da blir det et tolkningsspørsmål. "Du kan se bort fra regningen" er tvetydig - det betyr ikke at kravet vil bli ettergitt, men at det vil bli gjennomgått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...