Gå til innhold

Lære tysk etter 2 år på ungdomsskola. Hvor skal jeg starte?


Jakke

Anbefalte innlegg

Til TS og dere som mener dialekt er greit. Les her, fra retningslinjene:

 

Innlegg må skrives på norsk, svensk, dansk eller engelsk. SMS-/leet-språk og dialekt er forbudt, det samme gjelder slang. Overdreven bruk av smilies, store bokstaver eller andre tegn er forbudt.

Dialekt er jo norsk? Hva med å skrive på sosiolekter eller etnolekter? Jeg tolker det slik at ren dialektskriving er forbudt slik som dette "Eg skriv så æ vil sjø" men at man bruker dialektformen som skola eller noe i den duren er nok ikke helt det samme og tviler på at noen får eller har fått advarsel for det.

 

Men kan vi gå tilbake til on-topic nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Til TS og dere som mener dialekt er greit. Les her, fra retningslinjene:

 

Innlegg må skrives på norsk, svensk, dansk eller engelsk. SMS-/leet-språk og dialekt er forbudt, det samme gjelder slang. Overdreven bruk av smilies, store bokstaver eller andre tegn er forbudt.

Dialekt er jo norsk? Hva med å skrive på sosiolekter eller etnolekter? Jeg tolker det slik at ren dialektskriving er forbudt slik som dette "Eg skriv så æ vil sjø" men at man bruker dialektformen som skola eller noe i den duren er nok ikke helt det samme og tviler på at noen får eller har fått advarsel for det.

 

Men kan vi gå tilbake til on-topic nå?

 

 

Jeg antar at når det i retningslinjene for forumet står "norsk", er det ment bokmål og nynorsk. (Det var svare til oppstyr det ble etter mitt enkle spørsmål.)

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt et annet språk hvis du ikke kan så mye tysk at du er godt inne i det.

 

Spansk er brukbart over større deler av verden enn tysk. Fransk er «overklassens» språk. Språk er et verktøy. Ingen vits i å kunne et andrespråk som nesten bare snakkes i ett eneste land.

 

Kunne vært morsomt å kunne arabisk også. Og/eller russisk.

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

Jeg ville valgt et annet språk hvis du ikke kan så mye tysk at du er godt inne i det.

 

Spansk er brukbart over større deler av verden enn tysk. Fransk er «overklassens» språk. Språk er et verktøy. Ingen vits i å kunne et andrespråk som nesten bare snakkes i ett eneste land.

 

Kunne vært morsomt å kunne arabisk også. Og/eller russisk.

Hadde det vært opp til meg den gang, så hadde jeg gått 3 år på tysk på ungdomsskola, og gått videre på allmennfag. Så døde mamma.

 

Tysk vil jeg ta opp fordi jeg har en drøm om å jobbe et år i Sveits eller Østerrike, og kjøre på ski der. Jeg husker en del grunnleggende, men mange småord, som eksempel er, når man skal bruke hvilken form, det er sånt som har falt ut. Må gå gjennom Ich bin, du bist regla hver gang jeg skal ut med en setning som ikke innebærer ich eller du :p

 

Spansk skal jeg lære meg, det er ikke det verste språket å lære seg heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...