Jump to content
akelbo

Forbrukerrådet klager inn flere digitale spillbutikker til Forbrukertilsynet

Recommended Posts

Spørsmålet er vel heller om de kommer noe vei med dette?

Problemet Steam\orgin\ Playstation store har vel kontorer i EU. Med oversatt til norsk.

Man har ikke reklamasjonsrett hvis spillet ikke funger så slikt er jo livet.

Heller ingen garanti for spillene funger.

 

Hvis man er i tvil kjøp spillene på cdkeys.com til så lav pris som mulig.

Eller vent til prisene faller. Hadde ikke kjøpt spill fra steam til 500 kr også vurdert åpenkjøp i så fall, prøv heller gratis demo hvis mulig.

 

Har vel også vært diskusjoner om det er lov å gi spill gratis også gjøre det nødvendig å kjøpe våpen i spillet for å kunne komme lengere i spillet. Er også useriøst.

Edited by LMH1
  • Like 1

Share this post


Link to post

Hvilke sanksjonsmetoder har egentlig forbrukerrådet/forbrukertilsynet i tilfelle lovbrudd ikke ryddes opp i innen fristen? Kan de for eksempel blokkere normal tilgang til tjenestene ved NIX? (Klart proxy er en vei rundt, men vanskeligere tilgang vil likevel redusere omsetningen i det norske markedet og dermed være et betydelig pressmiddel)

  • Like 1

Share this post


Link to post

Hvilke sanksjonsmetoder har egentlig forbrukerrådet/forbrukertilsynet i tilfelle lovbrudd ikke ryddes opp i innen fristen? Kan de for eksempel blokkere normal tilgang til tjenestene ved NIX? (Klart proxy er en vei rundt, men vanskeligere tilgang vil likevel redusere omsetningen i det norske markedet og dermed være et betydelig pressmiddel)

 

Vett ikke akkurat om "forbrukeren" er først om de begynner å blokkere tjenester.

Share this post


Link to post

Hvilke sanksjonsmetoder har egentlig forbrukerrådet/forbrukertilsynet i tilfelle lovbrudd ikke ryddes opp i innen fristen? Kan de for eksempel blokkere normal tilgang til tjenestene ved NIX? (Klart proxy er en vei rundt, men vanskeligere tilgang vil likevel redusere omsetningen i det norske markedet og dermed være et betydelig pressmiddel)

Vett ikke akkurat om "forbrukeren" er først om de begynner å blokkere tjenester.

Hva mener du? For eksempel blokkeres nettkriminalitet som barneporno selv om enkelte forbrukere faktisk er pedo og forsøker å finne sånt. Jeg ser virkelig ikke problemet med å blokkere nettkriminalitet som ulovlige avtaler på samme måte. At enkelte forbrukere vil støtte opp under nettkriminalitet kan jeg virkelig ikke se som noe argument for å la være å blokkere.

 

De fleste leverandører som blokkeres fra et helt land vil nok legge god innsats i å rydde opp i ulovlighetene så raskt som mulig så de kan fortsette å tilby tjenester i landet, på den riktige siden av loven. Så dette vil mest sannsynlig bare bli en midlertidig blokkering og deretter forbedring for forbrukerne.

Edited by Simen1

Share this post


Link to post

Man har ikke reklamasjonsrett hvis spillet ikke funger så slikt er jo livet.

Heller ingen garanti for spillene funger.

 

Fra forbrukerrådets artikkel:

  • Hvis du har kjøpt spill og er misfornøyd, bør du be om pengene tilbake så raskt som mulig.
  • Hvis det er noe galt med spillet, kan du klage til plattformen, selv om plattformen ikke har refusjonsordning.
  • Får du ikke gjennomslag fra plattformen, kan du klage til Forbrukerrådet.

Share this post


Link to post

 

Hvilke sanksjonsmetoder har egentlig forbrukerrådet/forbrukertilsynet i tilfelle lovbrudd ikke ryddes opp i innen fristen? Kan de for eksempel blokkere normal tilgang til tjenestene ved NIX? (Klart proxy er en vei rundt, men vanskeligere tilgang vil likevel redusere omsetningen i det norske markedet og dermed være et betydelig pressmiddel)

Vett ikke akkurat om "forbrukeren" er først om de begynner å blokkere tjenester.

Hva mener du? For eksempel blokkeres nettkriminalitet som barneporno selv om enkelte forbrukere faktisk er pedo og forsøker å finne sånt. Jeg ser virkelig ikke problemet med å blokkere nettkriminalitet som ulovlige avtaler på samme måte. At enkelte forbrukere vil støtte opp under nettkriminalitet kan jeg virkelig ikke se som noe argument for å la være å blokkere.

 

De fleste leverandører som blokkeres fra et helt land vil nok legge god innsats i å rydde opp i ulovlighetene så raskt som mulig så de kan fortsette å tilby tjenester i landet, på den riktige siden av loven. Så dette vil mest sannsynlig bare bli en midlertidig blokkering og deretter forbedring for forbrukerne.

 

Var ikke klar over at det var forbrukertilsynet som håndterte barneporno saker  :closedeyes:

 

Jeg forstår hva du mener, men tror vi her i Norge skal være forsiktige med å begynne å sperre tjenester for å få det slik som vi vil.

Totalt sett et lite marked, hvor forbrukerne er veldig beskyttet, kan fort ende opp med "fuck it, det koster mer enn det smaker, Norge får bare ha det så godt".

 

Sånn sett glad at Norge ikke er noe frontfigur i forhold til det å forby lootboxer i spill pga. gambling, men at de større landene som Belgia, Nederland og Tyskland setter foten frem først. 

Share this post


Link to post

"slik vi vil" - lovbrudd er lovbrudd. Det bør ryddes opp i. Hardt mot hardt. Enten rydder de opp eller så forblir de blokkert. Det er ikke verdens undergang om kriminelle blir stengt ute fra Norge. Det er ikke sånn at vi må være suckers og la oss diktere av skurker.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Om en internasjonal bedrift velger å betjene norske kunder så har de implisitt valgt å forholde seg til norske lover.

 

At Norge er et lite marked er ganske uinteressant, all den tid det også er et av verdens rikeste markeder.  Jeg tror neppe det finnes mange land hvor antall spill solgt per capita overstiger antallet her til lands.  Altså må man gange størrelsen på landet med et ganske stort tall for å finne den relative markedsandelen vi utgjør.

  • Like 4

Share this post


Link to post

Hvilke sanksjonsmetoder har egentlig forbrukerrådet/forbrukertilsynet i tilfelle lovbrudd ikke ryddes opp i innen fristen? Kan de for eksempel blokkere normal tilgang til tjenestene ved NIX? (Klart proxy er en vei rundt, men vanskeligere tilgang vil likevel redusere omsetningen i det norske markedet og dermed være et betydelig pressmiddel)

 

Forbrukertilsynet har, på lik linje med andre tilsyn, bla. tilgang til å bøtelegge. Som jeg ville tro var den mest sannsynlige løsningen her. Gi en frist til å rydde opp, med påfølgende dagbøter eller lignende, slik at tjenesten "sparer" på å rydde opp. De gidder jo ikke før de "må".

 

For steam, origin og ps store er det jo bare snakk om å legge til en liten sak i sine vilkår om bruk av tjenesten i første omgang.

Share this post


Link to post

Eg har forhånds kjøpt spill på steam og fått refusjon. Ka som står man har rett på i forhold til dette vet eg ikkje.

 

Early access spill står det at man ikkje har rett på refusjon siden det e støtte til utviklingen av spillet og de kan ikkje garantere at du får det som e planlagt.

 

Så i praksis vil eg si dette virker på steam.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...