Gå til innhold

Verneplikt


ITtraktor

Anbefalte innlegg

Jeg er litt usikker på min egen status angående verneplikt. Husker jeg fikk brev om innkalling og sendte der etter inn informasjon om helse og motivasjon. Jeg skrev rett ut at jeg ikke ville. Helsemessig ser jeg ingen grunn til å slippe, annet enn behov for sterke briller. Fikk deretter svar om at jeg slapp. Er jeg da per definisjon fritatt for verneplikttjeneste? Er 24 år gammel. Sitter og skal fylle ut et skjema i jobbsammenheng der de spør om jeg er fritatt for verneplikttjeneste og i så fall hvorfor. Vet rett og slett ikke hva jeg skal svare. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Det er jo egentlig ikke noe som heter "fritatt for vernepliktstjeneste". Man kan bli fritatt fra førstegangstjeneste eller fritatt fra verneplikten. Du blir fritatt fra førstegangstjenesten - etter loven - først hvis du ikke er blitt kalt inn innen det året du fyller 28 år (eller 33 år hvis du selv har medvirket til at innkalling er blitt utsatt). Skal du fritas fra verneplikten må det bunne i at du enten er utenfor vernepliktig alder (44 år) eller ikke funnet skikket til tjeneste (feks. fritatt av medisinske grunner). Hvis sistnevnte er tilfelle, skal du ha fått beskjed om dette i brevet du fikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...