Gå til innhold

Spm. til dere som har Telenor Yng / andre operatører med dataoverføring


Anbefalte innlegg

Jeg har selv Yng 8gb, men klarer aldri å bruke opp dataen min. Etter å ha aktiver de ekstra gigaene etter OL-medaljene, er jeg nå oppe i 26gb data som jeg har til gode. Jeg bruker ytterst sjelden opp de 8 jeg faktisk betaler for, så tenkte derfor å gå ned til 6gb/måneden - eller noe sånt.

Men er litt usikker på hvorvidt det er et smutthull som gjør at jeg kommer til å miste disse 26gb-ene jeg har 'opptjent' dersom jeg gjør dette? ?

Noen som har gjort det og vet hvordan det utarter seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du velger et abonnement som har lavere kvote enn det du har, mister du alltid oppspart data på rollover osv. Det er pisken og gulroten til operatørene for å få deg til å beholde en høyere kvote/abonnement. Dog i ditt tilfelle tenker jeg at du kan gå ned til en datamengde som tilsvarer bruken din. Det er ingen vits i å gi telenor mer enn det du absolutt må betale.

Lenke til kommentar

Når du velger et abonnement som har lavere kvote enn det du har, mister du alltid oppspart data på rollover osv. Det er pisken og gulroten til operatørene for å få deg til å beholde en høyere kvote/abonnement. Dog i ditt tilfelle tenker jeg at du kan gå ned til en datamengde som tilsvarer bruken din. Det er ingen vits i å gi telenor mer enn det du absolutt må betale.

 

Opplevde ikke dette hos Telia.  Hadde "rollover-data" og fikk med de over til neste måned selv om abonnementet gikk ned flere hakk.  Men måneden etter var de borte (siden "rollover-data" bare tar med fra måneden før).   Dette var for et abonnement for Mobilt Bredbånd (data) men fikk beskjed fra Telia at det var likt for alle typer abonnement.

 

Vår erfaring:

MBB med 50 GB.  Av disse var nesten 20 GB ubrukt og abonnement ble endret fra 50 til 7 GB (stor nedgang).

Måneden etter hadde jeg 7 GB + 20 GB fra rollover.

Måneden etter det hadde jeg 7 GB + 7GB fra rollover.

 

Telia benytter data fra "rollover" ført fikk jeg opplyst.

Lenke til kommentar

 

Når du velger et abonnement som har lavere kvote enn det du har, mister du alltid oppspart data på rollover osv. Det er pisken og gulroten til operatørene for å få deg til å beholde en høyere kvote/abonnement. Dog i ditt tilfelle tenker jeg at du kan gå ned til en datamengde som tilsvarer bruken din. Det er ingen vits i å gi telenor mer enn det du absolutt må betale.

Opplevde ikke dette hos Telia. Hadde "rollover-data" og fikk med de over til neste måned selv om abonnementet gikk ned flere hakk. Men måneden etter var de borte (siden "rollover-data" bare tar med fra måneden før). Dette var for et abonnement for Mobilt Bredbånd (data) men fikk beskjed fra Telia at det var likt for alle typer abonnement.

 

Vår erfaring:

MBB med 50 GB. Av disse var nesten 20 GB ubrukt og abonnement ble endret fra 50 til 7 GB (stor nedgang).

Måneden etter hadde jeg 7 GB + 20 GB fra rollover.

Måneden etter det hadde jeg 7 GB + 7GB fra rollover.

 

Telia benytter data fra "rollover" ført fikk jeg opplyst.

Stemmer det. Jeg mener å huske at du har nevnt dette i en annen tråd. :)

 

Nå etter ett år med rollover tjenesten, ser jeg hvor poengløs den er. Operatørene skaper et behoc for å fylle på sparegrisen når det gjelder rollover, og sørger dermed for at kundene velger et dyrere abonnement enn det de egentlig trenger. Har man igjen på kvoten hver måned, har man ikke bruk for så mye data. Hvis dette gjelder i 11 av 12 mnd per år, har man råd til å kjøpe en ekstra datapakke den ene gangen man er ute og trenger ekstra kvote.

 

En løsning jeg liker hos komplett, er at om jeg f.eks har et abonnement på 6GB til 299,-/mnd og bruker opp mengden, lønner det seg faktisk å oppgradere til 12GB som koster 80,- mer. Da får man med seg de ekstra GB til neste måned også, om man beholder 12GB abonnementet. Man kan dog nedgradere til 6GB neste måned igjen og miste de ekstra GB. Det er mye billigere enn å kjøpe en datapakke på 5GB som koster mye mer.

Lenke til kommentar

 

 

Når du velger et abonnement som har lavere kvote enn det du har, mister du alltid oppspart data på rollover osv. Det er pisken og gulroten til operatørene for å få deg til å beholde en høyere kvote/abonnement. Dog i ditt tilfelle tenker jeg at du kan gå ned til en datamengde som tilsvarer bruken din. Det er ingen vits i å gi telenor mer enn det du absolutt må betale.

Opplevde ikke dette hos Telia. Hadde "rollover-data" og fikk med de over til neste måned selv om abonnementet gikk ned flere hakk. Men måneden etter var de borte (siden "rollover-data" bare tar med fra måneden før). Dette var for et abonnement for Mobilt Bredbånd (data) men fikk beskjed fra Telia at det var likt for alle typer abonnement.

 

Vår erfaring:

MBB med 50 GB. Av disse var nesten 20 GB ubrukt og abonnement ble endret fra 50 til 7 GB (stor nedgang).

Måneden etter hadde jeg 7 GB + 20 GB fra rollover.

Måneden etter det hadde jeg 7 GB + 7GB fra rollover.

 

Telia benytter data fra "rollover" ført fikk jeg opplyst.

Stemmer det. Jeg mener å huske at du har nevnt dette i en annen tråd. :)

 

Nå etter ett år med rollover tjenesten, ser jeg hvor poengløs den er. Operatørene skaper et behoc for å fylle på sparegrisen når det gjelder rollover, og sørger dermed for at kundene velger et dyrere abonnement enn det de egentlig trenger. Har man igjen på kvoten hver måned, har man ikke bruk for så mye data. Hvis dette gjelder i 11 av 12 mnd per år, har man råd til å kjøpe en ekstra datapakke den ene gangen man er ute og trenger ekstra kvote.

 

En løsning jeg liker hos komplett, er at om jeg f.eks har et abonnement på 6GB til 299,-/mnd og bruker opp mengden, lønner det seg faktisk å oppgradere til 12GB som koster 80,- mer. Da får man med seg de ekstra GB til neste måned også, om man beholder 12GB abonnementet. Man kan dog nedgradere til 6GB neste måned igjen og miste de ekstra GB. Det er mye billigere enn å kjøpe en datapakke på 5GB som koster mye mer.

 

 

Så i det du velger å oppgradere hos Komplett Mobil så endres abonnementet umiddelbart? Og du kan nedgradere igjen når du ønsker (mot at du mister eventuell datamengde fra rollover)? Hvordan blir det i så fall på fakturaene når du går fra 6 GB midt i en mnd til 12 GB og så tilbake? Faktureres du full pris for mellomlegget á 80 kroner eller fordeles det utover antall gjenværende dager i mnd?

 

Jeg gjorde slik en periode hos Telenor, hadde et mindre abonnement, så at jeg kom til å gå over inkludert mengde en måned, oppgraderte når potten nesten var tom og så nedgraderte igjen ved månedsskiftet. Da betalte jeg kun ekstra per dag jeg var oppgradert og det var mye rimeligere enn å kjøpe datapakker. Eneste minus var noe mer uoversiktelige fakturaer men totalsummen ble som den skulle i det minste

Lenke til kommentar

Du blir bare fakturert ekstra per dag du oppgraderer. Jeg fikk fra 6GB i starten av mnd, til 12 GB, så til 1GB nå. Det blir en drøy utregning på min side, men totalt sett står det - 74,- akkurat nå. :p og jeg har hele 600MB igjen å bruke. (Har opprettet et alternativt abonnement hos Onecall med prøvekjøp på 50GB/mnd til 99,- i april, mai og ut juni siden onecall lover minst to hele mnd, da lønner det seg å fikse sånt første dagen i måneden. Nå kan jeg kose meg med mobildata frem til skoleslutt i juni, og ikke minst ha nok mobildata til å fullføre eksamen. Har filmprosjekt gruppearbeid som eksamen, av alle ting nå som jeg utdanner emg til helsefagarbeider ... Onecall ble redningen denne gangen.

 

PS: Onecall sperrer for prøvekjøp per mobilnummer, ikke med personnumer. ;)

Lenke til kommentar

Du blir bare fakturert ekstra per dag du oppgraderer. Jeg fikk fra 6GB i starten av mnd, til 12 GB, så til 1GB nå. Det blir en drøy utregning på min side, men totalt sett står det - 74,- akkurat nå. :p og jeg har hele 600MB igjen å bruke. (Har opprettet et alternativt abonnement hos Onecall med prøvekjøp på 50GB/mnd til 99,- i april, mai og ut juni siden onecall lover minst to hele mnd, da lønner det seg å fikse sånt første dagen i måneden. Nå kan jeg kose meg med mobildata frem til skoleslutt i juni, og ikke minst ha nok mobildata til å fullføre eksamen. Har filmprosjekt gruppearbeid som eksamen, av alle ting nå som jeg utdanner emg til helsefagarbeider ... Onecall ble redningen denne gangen.

 

PS: Onecall sperrer for prøvekjøp per mobilnummer, ikke med personnumer. ;)

 

Beklager at jeg går litt OT i tråden nå men jeg fikk ikke lov å sende PM til @Kynxx av forumet:

 

Spennende, jeg liker den slags fleksibilitet som Komplett Mobil tilbyr hvor man kan gå opp og ned ut i fra hvilken måned man er i når behovet endrer seg, I dag har jeg 12 GB-abonnement hos Talkmore og så langt har jeg brukt 2,4 GB. Da jeg var på ferie i Europa i januar i år derimot makset jeg nesten all data inkludert rollover og da hadde det vært genialt å bare kunne brukt opptil 6 GB inkludert, gått over til 12 eller 30 GB pga ekstra behov den måneden og så ned igjen når jeg ikke trengte mer data.

 

Når du nedgraderer et abonnement midt i en måned, hva skjer med datapotten da? Nullstilles den i forhold til inkludert datamengde i abonnementet du velger å nedgradere til eller går hastigheten rett i strup siden du allerede strengt tatt har brukt opp den mengden. Så om jeg har brukt 12 GB i løpet av måneden og går ned til 6 GB, får jeg da 6 nye GB tilgjengelig i potten men mister potensiell mengde som kunne blitt med på rollover?

Lenke til kommentar

Beklager at jeg gjør meg vanskelig å sende PM til, jeg gikk lei av å motta tilbud om brystforstørrelse, lotteri og annen spam i forum-innboksen min for noen år siden. Derfor sperren. Hadde glemt dette. :)

 

On/off topic: Sånn som jeg opplever kompletts løsning på opp og nedgradering av abonnementpakker, er at oppspart data forsvinner når man nedgraderer, men beholdes om man oppgraderer kvoten. Jeg er litt usikker på hvordan det løses med kvote når man nedgraderer, avhengig av hvilken dato det er i måneden. Sånn som nå, har jeg endret tidlig i måneden og fortsatt fårr utregnet litt kvote på 600 MB ved nedgradering den 12. Jeg har tidligere forsøkt å gjøre det sammeni slutten av måneden, og da har det enten gått rett i strup eller vært noen MB igjen. Jeg har dog ikke blitt fakturert for overforbruk om alt har gått i null. Men det kan bære fordi jeg har datakontroll aktivert også. Utregning av sum har vært fra dag 1 per abonnementsstørrelse til endringsdato. Det må nevnes at komplett som har 128 kbit/s som makshastighet ved struping, oppleves som overlevbart ved vanlig nettsurfing på iphone med chrome.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kanskje litt sent:

 

Hos Telenor beholdes Roll Over data når du endrer abonnement. Eventuell endring skjer i månedsskifte, dvs. du får aldri dra mer med deg enn den nye kvoten + eventuelle tillegsdata.

 

Eks.

 

Du har 20 gb + 15 gb rollover og ønsker å gå ned til 10. Du får da beholde de 15, men drar ikke med deg mer enn 10 gb ved månedsskifte.

 

Kilde: https://www.telenor.no/privat/mobil/mobilabonnement/rollover.jsp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...