Gå til innhold

Hvor mye mat trenger en halv voksen hannkatt?


Anbefalte innlegg

Katten vår er født i oktober 2016 og veier 5,5 kg.

 

Tørrforet holder jeg ikke telling på, det fylles på ved behov.

 

Han spiser 500 og av og til 600 gram våtfor om dagen. Jeg synes dette er avsindig mye og tror han har blitt litt bortskjemt (spiser nesten ikke tørrfor).

 

Når tørrfor og vann alltid er tilgjengelig, hvor mye våtfor trenger egentlig en katt på hans alder og størrelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Katten vår er født i oktober 2016 og veier 5,5 kg.

 

Tørrforet holder jeg ikke telling på, det fylles på ved behov.

 

Han spiser 500 og av og til 600 gram våtfor om dagen. Jeg synes dette er avsindig mye og tror han har blitt litt bortskjemt (spiser nesten ikke tørrfor).

 

Når tørrfor og vann alltid er tilgjengelig, hvor mye våtfor trenger egentlig en katt på hans alder og størrelse?

 

Jeg har en aktiv, relativt stor bengal. Han har alltid tørrfor tilgjenglig og får 2-3 pakker våtmat pr dag. Vet ikke hvor mange gram det er i de påsene dog. 

Lenke til kommentar

Du gir pusen din ganske mye våtfor. Hvis du syns de spiser for lite tørrfor og du syns de burde spise mer av det så burde du heller porsjonere ut våtforet. Kanskje 100 gr to ganger daglig? 

Har en pus på 5- 5,5 kg selv, hun er veldig glad i tørrforet sitt heldigvis og hvis jeg gir henne mer enn 200 gr bløtfor på en dag så blir mye av det bare tørt og dårlig. 

Hva slags bløtfor er det du gir pus? Merke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Katten vår er født i oktober 2016 og veier 5,5 kg.

 

Tørrforet holder jeg ikke telling på, det fylles på ved behov.

 

Han spiser 500 og av og til 600 gram våtfor om dagen. Jeg synes dette er avsindig mye og tror han har blitt litt bortskjemt (spiser nesten ikke tørrfor).

 

Når tørrfor og vann alltid er tilgjengelig, hvor mye våtfor trenger egentlig en katt på hans alder og størrelse?

 

Min katt veier 8,5 kg. Det som passer for ham, er å spise 300 g våtfôr om dagen pluss litt tørrfôr. Spiser han mer enn dette, legger han på seg.

 

Så når en mye mindre katt spiser 500-600 g, høres det avsinding mye ut, som du sier. Det kan hende han ikke er ferdig med å vokse enda. Eller det kan være problemer med stoffskiftet. Verdt å undersøke. Vi vil gjerne høre hva du finner ut.

Endret av LangtGjesp
Lenke til kommentar

Jeg tror han rett og slett er bortskjemt.

 

Tom for våtfor idag, skåla med tørrfor er full men likevel går han og klorer meg på leggene. Tror jeg skal prøve å begrense han til 300 gram/ 3 pakker om dagen.

 

Når det kommer til merke er han stort sett altetende. Ser dog ut som jeg gikk på en skikkelig smell idag... kjøpte masser av de 200g First Price hermetikkboksene men der slikker han i seg sausen og lar resten ligge igjen >_<

Lenke til kommentar

Jeg tror han rett og slett er bortskjemt.

 

Tom for våtfor idag, skåla med tørrfor er full men likevel går han og klorer meg på leggene. Tror jeg skal prøve å begrense han til 300 gram/ 3 pakker om dagen.

 

Hvis han foretrekker våtfôr, er det bare fint. Tørrfôr er og blir kunstig - det har ingen likhet med det katten spiser som villdyr. Det er dessuten blitt dokumentert at kattene får i seg mer vann når de spiser våtfôr, og det er viktig for å unngå urinveisproblemer. (Noen mener kattene ordner dette ved å drikke vann ved siden av tørrfôret, men det viser seg at de drikker for lite - de får i seg mer vann ved å spise våtfôr.)

 

Når det kommer til merke er han stort sett altetende. Ser dog ut som jeg gikk på en skikkelig smell idag... kjøpte masser av de 200g First Price hermetikkboksene men der slikker han i seg sausen og lar resten ligge igjen >_<

 

Det samme skjer med min katt. Når han får kjøttbiter i saus, slikker han i seg sausen og lar resten ligge. Derfor kjøper jeg bare våtfôr av typen postei, paté.

 

I norske dyrebutikker finner du stort sett dyre merker våtfôr, slike som Applaws og Almo Nature. Derfor kjøper jeg tyske og svenske merker som er mye, mye billigere (Animonda, Smilla, MAC's, Catz, Bozita (på boks)). Jeg bestiller dette fra zooplus.no. Så langt jeg kan skjønne, er dette helt utmerket kattemat selv om det er billig.

Endret av LangtGjesp
Lenke til kommentar

Tørrfor er med på å holde tennene til pus rene, så ville ikke byttet ut tørrfor med bløtfor for å si det sånn, ihvertfall ikke bløtfor fra matbutikken, hadde sagt at det kan gjøres hvis du absolutt må med bløtfor fra dyrebutikken eller veterinærens kontor. 

Finnes andre måter å få i pus nok væske, som å ha en fontene hvor vannet alltid er i bevegelse, pus drikker mer hvis vannet beveger på seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tørrfor er med på å holde tennene til pus rene

 

Jeg hadde svært gjerne sett at dette var riktig, for det hadde gjort det enklere og billigere å ha katt. Men det er altså mange kompetente folk som er uenige. jeg henviser det store Internett for videre informasjon.

 

Katter og hunder kan være genetisk disponert for tannproblemer de også, da hjelper det selvsagt ikke med bare tørrfor for å holde dem rene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...