Gå til innhold

Dette er AMDs nye Ryzen-prosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man merker ryzen 7 1700 går for 2000 kr på bruktmarkedet veldig ofte nå.

Så ikke snakk om pris Ryzen 7 2700 vil sikkert gå for 4000 kr eller mere i butikkpris vil jeg tro.

dobbel pris for 20% bedre ytelse per watt er ikke verdt prisen mener jeg.

 

Men vi vet lite om nyeste genrasjon de burde fikset minneproblemene og ha bedre overklokking i så fall ellers gjør man god kjøp å handle brukt mener jeg.

 

komplett har ryddesalg på x370 så jeg mener det er lurest å kjøpe ryzen nå.

Men man kan ikke spå fremtiden. Men blir overrasket over hvis jeg gjør bomkjøp.

 

Det man ikke bør kjøpe nå er ram\GPU med mindre man handler brukt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

2700x koster 3290kr :)

 

Prisjakt.no

Det er ikke smart å handle ryzen nytt, det er så lett å finne ryzen brukt hvis man leter.

Men heldigvis ikke mange som gjør det. er idiotisk å kjøpe nytt men er ikke helt risikofritt enkelte lyver å om overklokking eller hvordan cpuen er brukt. Vet enkelte påstår de klarer 4.1 ghz eller høyere på overklokking.

 

Skal man ha nytt vent på nyeste generasjon i så fall.https://www.komplett.no/search?q=ryzen+20

Prisene på nyeste ryzen er ikke så ille, men fremdeles ikke verdt prisen mener jeg mot Intel Core i7-8700K Prosessor Socket-LGA1151, 6-Core, 12-Thread, 3.7/4.7GHz, 95W, Coffee Lake, uten kjøler hva mener dere? Har vi kommet med tester i gaming\videoredigering etc?

Men ryzen er jo god prøv GTX titan SLI og den gir like god ytelse som et litt underklokket GTX 1080 i bestefall.

Men alikevell merker man stor belasting i cpu i gaming hvis man ikke overklokker. Dying light trekker mye cpu\gpu kraft må jeg si. Men klarer å makse omtrent full hd i 120 bilder i sekundet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Man merker ryzen 7 1700 går for 2000 kr på bruktmarkedet veldig ofte nå.

Så ikke snakk om pris Ryzen 7 2700 vil sikkert gå for 4000 kr eller mere i butikkpris vil jeg tro.

dobbel pris for 20% bedre ytelse per watt er ikke verdt prisen mener jeg.

 

Men vi vet lite om nyeste genrasjon de burde fikset minneproblemene og ha bedre overklokking i så fall ellers gjør man god kjøp å handle brukt mener jeg.

 

komplett har ryddesalg på x370 så jeg mener det er lurest å kjøpe ryzen nå.

Men man kan ikke spå fremtiden. Men blir overrasket over hvis jeg gjør bomkjøp.

 

Det man ikke bør kjøpe nå er ram\GPU med mindre man handler brukt.

 

 

1.\ de koster 3500 for 2700X, på komplett, proshop til 3300 kr, IDAG!

 

2.\ 20% bedre ytelse, neinei, det har skjedd en gang iløpet av 7 år for intel med 7700K->8700K, pga core count

Ryzen 2000 serien har følgende oppgraderinger.

 

L2 har nå 12 sykluser mot 17, samme som Apu's som øker ytelsen betraktlig.

Minnekontroller støtter 2933 mhz offesielt mot 2666 mhz.

minne latency, L1 L2 og L3 er redusert for økt ytelse (spesielt i spill)

Boost mekanismen er forbedret slik at den går gradvis istedet for veldig stegvis,

 

3.\ Minneproblemene... de som varte i litt over en måned ? de funker helt fint med stort alle minnekits jeg har vært borti, 7-8 ryzen rigs og ikke ett eneste problem.

rundt mai var stort sett problemene fikset via bios update.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3.\ Minneproblemene... de som varte i litt over en måned ? de funker helt fint med stort alle minnekits jeg har vært borti, 7-8 ryzen rigs og ikke ett eneste problem.

rundt mai var stort sett problemene fikset via bios update.

Det har vært en del minneproblemer med Corsair Vengeance LPX 3000Mhz 4x4GB DDR4 RAM-brikker måtte oppdatere til bios Versjon 4008 2018/04/17 på asus x370 pro fordi fikk kun brukt 8 av 16 GB ram.Cpu-z viiste riktig men ikke windows 10 eller linux\bios. En bug i bios.

 

Vil tippe september tidligst eller mot slutten av året?

 

 

Blir litt ironisk om jeg oppgraderer fra min gamle i7 2700K til en Ryzen 7 2700X.

Hvorfor det? Skal du ha SLI oppsett\crossfire til gaming vil jeg si ja hvis du har GTX 980 eller bedre.

merket en del bedre ytelse fra i7 2600k angrer ikke for å si det slik jeg gikk for ryzen 7 1700 brukt til 2000 kr. Rundt 1000 kr for hovedkort. Kunne ønske ryzen kunne overklokkes mere. Og ramstøtten blir bedre. Usikker på hvor bra ryzen 7 2700 er på x370 chipset. Om ytelsen blir dårligere?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Prisene på nyeste ryzen er ikke så ille, men fremdeles ikke verdt prisen mener jeg mot Intel Core i7-8700K Prosessor Socket-LGA1151, 6-Core, 12-Thread, 3.7/4.7GHz, 95W, Coffee Lake, uten kjøler hva mener dere?

Jeg synes de konkurrerer godt. Det er fantastisk med den reelle konkurransen det har vært på denne klassen CPU det siste året. :thumbup:

Lenke til kommentar

Joda, flott med ny prosessor, men hovedkorta som leveres både til Intel og AMD er jo katastrofe. Kor er 10G nettverk? Kvifor så få PCIe slotter? Bare DUAL channel på minnet? Bare 16x PCIe lanes? U.2 porter? Me lever i 2018 og PCIe 1x slottene er enda ikkje open ended som standard? ECC ram støtte (AMD har, men det står ikkje i manualen)?

 

Men masse lys.... det skal dei ha....

Lenke til kommentar

Joda, flott med ny prosessor, men hovedkorta som leveres både til Intel og AMD er jo katastrofe. Kor er 10G nettverk? Kvifor så få PCIe slotter? Bare DUAL channel på minnet? Bare 16x PCIe lanes? U.2 porter? Me lever i 2018 og PCIe 1x slottene er enda ikkje open ended som standard? ECC ram støtte (AMD har, men det står ikkje i manualen)?

 

Men masse lys.... det skal dei ha....

 

De fleste gidder ikkje å ha 10GB lan, så hvorfor skal de ha det på en mainstream plattform? Jeg har 10GB lan på Threadripper hovedkortet og et x299. Man får det om man vil betale for det.

 

Men jeg vet du vet bedre, så hvorfor du skriver dette er for meg en gåte...

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Joda, flott med ny prosessor, men hovedkorta som leveres både til Intel og AMD er jo katastrofe. Kor er 10G nettverk? Kvifor så få PCIe slotter? Bare DUAL channel på minnet? Bare 16x PCIe lanes? U.2 porter? Me lever i 2018 og PCIe 1x slottene er enda ikkje open ended som standard? ECC ram støtte (AMD har, men det står ikkje i manualen)?

 

Men masse lys.... det skal dei ha....

Tro om det er en segmentering som er bestemt av kostnad eller en strategi for å opprettholde et skille mellom prosumer/entusiast slik at man kan kreve prispremium.

 

Kunne tenkt meg flere PCIe lanes og ECC på 8-core Ryzen 2700x.

Lenke til kommentar

 

Joda, flott med ny prosessor, men hovedkorta som leveres både til Intel og AMD er jo katastrofe. Kor er 10G nettverk? Kvifor så få PCIe slotter? Bare DUAL channel på minnet? Bare 16x PCIe lanes? U.2 porter? Me lever i 2018 og PCIe 1x slottene er enda ikkje open ended som standard? ECC ram støtte (AMD har, men det står ikkje i manualen)?

 

Men masse lys.... det skal dei ha....

Tro om det er en segmentering som er bestemt av kostnad eller en strategi for å opprettholde et skille mellom prosumer/entusiast slik at man kan kreve prispremium.

 

Kunne tenkt meg flere PCIe lanes og ECC på 8-core Ryzen 2700x.

 

 

Da kommer Threadripper gen 2 i August for deg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...