Gå til innhold

Vero 4K; den ultimate media-pc'en?


Anbefalte innlegg

https://osmc.tv/vero/

 

Den støtter HDMI 2.0a (HDR; ikke dolby vision ennå). Og har installert kodi.tv.

Støtte for automatisk switche oppløsning og frekvens i henhold til kilde (støtter også 23.976p + 24p og 25, 29,997, 30, 50 og 60p på UHD). Også full støtte for å kjøre lydstream via HDMI (TrueHD, DTS-HD.MA, Atmos og DTS:X + de andre). 

 

Review: https://www.avforums.com/review/osmc-vero-4k-media-streamer-review.13857

Muligens det er litt diff fra review-utgaven og den som selges nå; har fått tilbakemelding at den har HDMI 2.0a; og det jobbes med dolby vision-støtte. Samt wifi IEEE 802.11ac; så review påpeking om manglende GB-ethernetport bør ikke være noe hinder.

 

Bestilte denne for å teste; £99

 

HTPC'en min er nå en mac mini late 2014 med Windows 10 og kodi; så denne har kun HDMI 1.4a; så blir spennende å prøve ut denne billigboksen.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

That is not the droid you're looking for! :p

 

3D er åpenbart ikke viktig for deg da, og heller ikke UHD streaming ser det ut som? Selv har jeg en Zidoo X9S som fikser alt, absolutt alt (vel utenom DolbyVision foreløpig). Den har til og med HDMI inn for opptak. Men den er litt dyrere enn dette. Lillebroren X8 eller H6 pro bør imidlertid passe midt i blinken, med Gigabit Ethernet, så slipper man bekymre seg for det..

 

H6 pro er på Android 7, så den kan det kanskje komme Dolby Vision til..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke 3D; all streaming går via AppleTV 4K - så brukes kun til å se blu-ray fra NAS-boksene (har flyttet absolutt alt over så slipper jeg å fikle med fysiske media).  Hender fortsatt at jeg ser film på fysisk media (UHD) - men har planer om å få dem også over på NAS.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Vel, testen din fra AVforums viste jo at de fikk problemer med høy bitrate som fra UHD, men den er såpass gammel (testen) at UHD ikke var "cracket" på test tidspunktet. Og de konkluderte derfor med at problemet med bare 100Mbit Ethernet var "teoretisk". Det er jo ikke lenger tilfellet..

 

Jeg ser at min anbefaling er litt dum for deg, siden du sikkert vektlegger Dolby Vision høyere enn meg (og kanskje andre?). Jeg har en 78" Samsung uten DBV, og kommer nok til å sitte med den noen år til. Så DBV er ikke et argument jeg bryr meg om. MVC for 3D støtte derimot..

 

Jeg har testet en del filmer i UHD med HDR, og 3D fra BluRay mot hverandre. Og må innrømme at 3D på 78 tommeren min er så mye bedre enn UHD med HDR, at det frister å ta frem 10 gangen. Jeg skjønner at det ikke slo an med mini TV'er på 55". Så det irriterer litt at de prøvde å reboote 3D med så "små" TV'er som "mainstream" modeller. Det har jo ganske effektivt tatt livet av 3D igjen. noe jeg synes er forferdelig trist. Med stor nok TV, og god nok implementering, så er det helt fantastisk! Jeg har opplevd at det snør inne i stua mi! :p

 

Men men, håper uansett du blir fornøyd med den nye media spilleren din. Det er jo det viktigste! Selv hadde jeg nok ventet til DBV faktisk er på plass, om det var meg, og det hadde vært viktig for meg. Jeg satt å ventet på MVC støtte til min Shield TV i 1 år før Nvidia opplyste om at de ikke gadd å implementere det likevel! (De hadde hintet om at det var på vei)..  :realmad:

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Man har jo IEEE-802.11ac som skal kunne gi godt over grensen til UHD blu-ray; eventuelt kan man koble inn gigabit ethernet i USB som etter test gir 450Mbit/s. Uansett har jeg gjort litt tester på UHD blu-ray; og maks jeg har sett så langt på video bitrate er 80Mbit/s; og 4.5Mbit for lyd. Bitrate for video svinger veldig; så med litt buffer så klarer man fint dekke opp maks 125Mbit/s for video med 100Mbit ethernet.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Det er klart, om du har god nok dekning med AC til å få det raskt nok, så er jo det en faktor som kan gjøre 100Mbit Ethernet problematikken ubetydelig. Jeg har ikke god nok AC dekning inne på mitt soverom til at det hadde vært en god nok løsning. Så det vil jo variere fra folk til folk. Du får si fra hva du tester og hvilke erfaringer du gjør deg. :)

Lenke til kommentar

Det er klart, om du har god nok dekning med AC til å få det raskt nok, så er jo det en faktor som kan gjøre 100Mbit Ethernet problematikken ubetydelig. Jeg har ikke god nok AC dekning inne på mitt soverom til at det hadde vært en god nok løsning. Så det vil jo variere fra folk til folk. Du får si fra hva du tester og hvilke erfaringer du gjør deg. :)

Jeg regner med den dukker opp i neste uke; gir beskjed hvordan ting ser ut.

 

En stor fordel er støtte for både 23.976p og 24p; samt at man sender ut materiale i kildeoppløsning. Drivere til Windows har jo suppet til dette skikkelig de siste årene. Det er enten 23.967p eller 24p; ikke begge deler. Samt det oppskaleres alltid til maks oppløsning som skjermen klarer (dette er nye krav fra Microsoft relatert Windows-drivere, så om man velger 1080p så blir det faktisk sendt UHD til skjermen). Eneste negative med Vero 4K jeg har hørt om så langt er at den ikke klarer automatisk switche mellom 8bit og 10bit, så dette må settes manuelt. Det finnes også muligheter for å kjøre Vero 4K med android.

 

For meg er bildeflyt veldig viktig; samt mulighet for å sende ut audio-stream direkte (for å støtte DTS:X og Atmos).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ifølge mannen bak denne boksen så hadde han enda ikke sett noen UHD blu-ray utgivelser som ikke kan spilles av over 100Mbit ethernet-koblingen. Var også snakk om bedre pakkeflyt på 100 Mbit vs 1Gbit-nettverk. Så han skjønte ikke hvorfor det var så store ønsker rundt Gbit-nettverksplugg. Det kom på neste, men den var ikke planlagt ennå - vurderes ut fra de nye prosessorene som utgis dette året. Så derfra var det ikke noen umiddelbare planer om å lage ny versjon før tidligst 2019 med mindre noe revolusjonerende skjedde på prosessorfronten før den tid.

Lenke til kommentar

Har fortsatt ikke mottatt Vero 4k; den har hengt på Gardermoen i snart 1 uke. Fasinerende tempo på ting i dette landet..... Regner med den kommer frem i deler etter at tollen har demontert den på jakt etter noe som ikke finnes ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

De svimle menneskene hos posten i Norge har ikke en fnugg av sporing siden pakken gikk ut fra England. Plutselig helt ut av det blå prøver de å levere den til postkassen min (som selvsagt ikke har rom for pakken). Da trodde selvsagt optimistiske meg at jeg kunne spasere på postkontoret å hente den.... NEIDA! den kom inn på postkontoret en gang i løpet av uka; kanskje i morgen; kanskje ikke.... den lå på en eller annen bil et eller annet sted (hvor kunne ingen forklare).

 

Vi bør snart få lagt ned denne galskapen; posten blir jo bare dårligere og dårligere.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Fikk plukket den opp i går; veldig imponert - bare å plugge opp så virket alt (joda, jeg måtte velge passthrough på lyd og at den skulle følge kilde relatert bildefrekvens. For å slå på 10bit måtte jeg også inn i terminal-vindu (linux) for å slå på; grensesnitt på dette kommer visstnok i oppdateringen som kommer relativt snart (pleier være en oppdatering i måneden).

 

Ellers; 1080p er helt perfekt; hadde litt problem med bildeflyten på filer med UHD, HDR og ekstremt bitrate. Dumpet logg til produsent som var svært ivrig på å bistå (sannsynligvis noe knyttet til mitt nettverk). 

 

Utenom det så var absolutt alt man trenger (+ en del ekstra) i boksen (t.o.m. HDMI kabel). Så for £99 (inkludert frakt) med personlig oppfølging fra produsent så kan man vel strengt tatt ikke forlange mer? 

 

Edit:

Konfigurering av Harmony Elite fjernkontrol var også plankekjøring; bare å velge OSMC Vero 4k; deretter opprette aktivitet med TV, surround processor og Vero 4k - så var alt på plass!

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg sitter selv med pekeren på kjøp-knappen på en slik.

 

Såvidt jeg har skjønt, så er problemet med høy-bitrate filer egentlig måten kodi henter filer på. Hvis en manuelt mounter'er lokasjonen der filene er delt med "fstab", skal det ikke være et problem (guide på hjemmesiden deres). Eller om en bruker usb-harddisk. Edit: og/eller bruker usb-1gbit nettverksadapter.

 

Edit: forresten, fikk du mva på pakken?

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Jeg sitter selv med pekeren på kjøp-knappen på en slik.

 

Såvidt jeg har skjønt, så er problemet med høy-bitrate filer egentlig måten kodi henter filer på. Hvis en manuelt mounter'er lokasjonen der filene er delt med "fstab", skal det ikke være et problem (guide på hjemmesiden deres). Eller om en bruker usb-harddisk. Edit: og/eller bruker usb-1gbit nettverksadapter.

 

Edit: forresten, fikk du mva på pakken?

Alternativt til fstab; så kan du koble på en USB ethernet adapter (kjøpte den standard de har på elkjøp) .

 

D-Link DUB-1312 USB 3.0 Gigabit Ethernet adapter

 

Den fungerte uten noe problem. Riktignok er Vero 4k kun USB 2.0, men man får båndbredde nok til at dette aldri blir et problem (UHD blu-ray standarden er maks 128Mbit/s, om dette er med eller uten lydstrøm kjenner jeg ikke til men den er aldri mer enn 6-7 Mbit/s). Det er helt rett at den innebygde 100 Mbit pluggen kan gi problem uten fstab på ekstrem bitrater. Uansett. med D-link adapteren bare fungerte dette. Alternativt kan man bruke wifi om man har stabilt nok dekning der Vero 4k står.

 

Edit:

Det skal legges til at det er kun på de mest ekstreme filene med tanke på høy bitrate dette kan bli et problem. Om du ikke har noen nettverksproblem lokalt så skal dette ikke være nødvendig. Jeg orket ikke tweake på det lokale nettverket mitt; derfor jeg kjøpte USB-ethernet adapter.

 

Jeg fikk ikke MVA på den; jeg forventet det - så ble litt overrasket. Om regningen kommer i postkassen seinere aner jeg ikke :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Henta ut min OSMC for et par dager siden (fikk heller ikke moms eller toll). Største problemet jeg har så langt er at den nekter å finne SMB og NFS shares som PI3+OpenElec/Kodi min ikke hadde problemer med. Men om det er pga. en eller annen Windows Update jeg la inn på w2012 servern eller pga. nyere Kodi versjon på OSMC vet jeg ikke ennå. Måtte sette opp ekstra gruppemappinger på Synology boksen for at NFS shares der skulle bli synlige for OSMC boksen. Regner med at jeg får ordnet det til gjennom fstab litt senere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forum supporten deres (Sam) er bra ja. Jeg får av og til meldinger om at nettet er for tregt for kontinuerlig avspilling når jeg hopper frem/tilbake i filer, men det er ingen problemer under avspilling. Med 10bit,444 fiksen satt opp rett ble det riktig lekkert på HDR avspilling (65" LG B7). En ting jeg ikke får til skikkelig derimot er overscan i GUIet (kjører det på 1080p). Menyer som skal dukke opp på venstresiden når jeg trykker <- på fjernkontrollen er ofte halveis utenfor bildet.

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...