Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Førerkortbeslag - 3 ukers regel


ArraKiss

Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Fikk førerkort beslaglagt for snart 3 uker siden.

Samtykket ikke i beslaget og vet da at politet da har 3 uker på seg til å bringe saken inn for tingretten.

Dette var også det politiet fortalte meg da de beslagla førerkortet.

 

Nå har jeg mottatt brev fra politet med forelegg og beskjed om 6mnd beslag av førerkort.

 

Ble litt forvirret for jeg var sikker på at jeg skulle møte i tingretten for å se på saken om førerkortet.

Selve forelegget er greit nok, det er førerkortet jeg vil diskutere. 

 

Noen med konkret erfaring og kjennskap til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk førerkort beslaglagt for snart 3 uker siden.

Samtykket ikke i beslaget og vet da at politet da har 3 uker på seg til å bringe saken inn for tingretten

Ved grove brudd på vegtrafikkloven kan en polititjenestemann midlertidig tilbakekalle føreretten og ta førerkortet fra føreren og/eller eieren av bilen (se vegtrafikkloven § 33 nr 3 på lovdata.no). Dersom den mistenkte ikke samtykker i det midlertidige tilbakekallet av føreretten og beslaget, må spørsmålet (om fortsatt midlertidig beslag) sendes tingretten til avgjørelse innen tre uker.

 

Du har fått avgjort saken innen 3 uker så dette er ikke aktuelt i din sak.

 

Det står sannsynligvis noe i papirene du har fått hva du må gjøre dersom du er uenig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fikk førerkort beslaglagt for snart 3 uker siden.

Samtykket ikke i beslaget og vet da at politet da har 3 uker på seg til å bringe saken inn for tingretten

Ved grove brudd på vegtrafikkloven kan en polititjenestemann midlertidig tilbakekalle føreretten og ta førerkortet fra føreren og/eller eieren av bilen (se vegtrafikkloven § 33 nr 3 på lovdata.no). Dersom den mistenkte ikke samtykker i det midlertidige tilbakekallet av føreretten og beslaget, må spørsmålet (om fortsatt midlertidig beslag) sendes tingretten til avgjørelse innen tre uker.

 

Du har fått avgjort saken innen 3 uker så dette er ikke aktuelt i din sak.

 

Det står sannsynligvis noe i papirene du har fått hva du må gjøre dersom du er uenig.

 

 

 

Men jeg har fått saken avgjort av en jurist, ikke tingretten slik jeg var forespeilet og det jeg leser rundt om.

Det står klart å tydelig at når jeg ikke samtykker til beslag at jeg skal inn til tingretten i en høring, men jeg har ikke hørt noe fra tingretten og nå nærmer vi oss 3 uker. 

 

Stemmer at jeg har fått noen alternativer i brevet jeg fikk... Kan godt si meg enig i forelegget, men ønsker å diskutere tapet av førerkort. Dette trodde jeg skulle foregå i tingretten siden jeg ikke samtykket.

Endret av ArraKiss
Lenke til kommentar

 

 

Vel, dette har jeg lest og det underbygger jo min vurdering.

 

"Hvis førerkortet beslaglegges blir man bedt om å ta stilling til om man samtykker i at førerkortet beslaglegges, eller ikke. Politiet har normalt med et skjema som man må undertegne. Dersom føreren ikke samtykker i det midlertidige tilbakekallet av føreretten og beslaget, må spørsmålet oversendes tingretten til avgjørelse innen tre uker."

 

og

 

Tingretten avgjør spørsmålet om beslaget av førerkortet i et rettsmøte. Føreren blir innkalt til møtet, og vil få anledning til å forklare seg.

 

 

 

Jeg samtykket ikke og har ikke hørt fra tingretten... Jeg forstår dermed ikke hvorfor dette opplyses om det ikke er tilfellet. 

Lenke til kommentar

Du misforstår. Det som menes er at spørsmålet om fortsatt midlertidig førerkortbeslag må oversendes tingretten innen 3 uker. Deretter må tingretten raskt avgjøre om det midlertidige førerkortbeslaget skal fortsette slik at politijuristen kan få lenger tid på seg til å avgjøre hva som skal skje i saken.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du misforstår. Det som menes er at spørsmålet om fortsatt midlertidig førerkortbeslag må oversendes tingretten innen 3 uker. Deretter må tingretten raskt avgjøre om det midlertidige førerkortbeslaget skal fortsette slik at politijuristen kan få lenger tid på seg til å avgjøre hva som skal skje i saken.

 

Aha! Da er jeg med, jeg forstod det nemlig slik at saken uansett måtte til tingretten for en høring og jeg fikk ikke det til å gi mening når jeg allerede hadde fått utmålt straffen. Men ok, takk for opplysning, da kan jeg angripe saken litt annerledes  :)  

Lenke til kommentar

Du misforstår. Det som menes er at spørsmålet om fortsatt midlertidig førerkortbeslag må oversendes tingretten innen 3 uker. Deretter må tingretten raskt avgjøre om det midlertidige førerkortbeslaget skal fortsette slik at politijuristen kan få lenger tid på seg til å avgjøre hva som skal skje i saken.

 

Snakket nettopp med en jurist i en halvtime og han sa at jeg kan hente ut førerkortet mitt selv om jeg har fått forelegg. Så lenge jeg ikke samtykker beslaget og sier meg uenig, så gjelder det uansett dette med 3 ukers oversending til tingretten for avgjørelse.

Dvs. jeg kan både godta forelegget men samtidig ikke godta straffeutmålingen. Han sa at saken neppe vil sendes tingretten før fristen på 3 uker er utløpt og han virket overraskende positiv til at jeg burde hente ut førerkortet så snart fristen var utløpt. Det ville ikke skade saken min på noen måte. 

Lenke til kommentar

 

Du misforstår. Det som menes er at spørsmålet om fortsatt midlertidig førerkortbeslag må oversendes tingretten innen 3 uker. Deretter må tingretten raskt avgjøre om det midlertidige førerkortbeslaget skal fortsette slik at politijuristen kan få lenger tid på seg til å avgjøre hva som skal skje i saken.

Snakket nettopp med en jurist i en halvtime og han sa at jeg kan hente ut førerkortet mitt selv om jeg har fått forelegg. Så lenge jeg ikke samtykker beslaget og sier meg uenig, så gjelder det uansett dette med 3 ukers oversending til tingretten for avgjørelse.

Dvs. jeg kan både godta forelegget men samtidig ikke godta straffeutmålingen. Han sa at saken neppe vil sendes tingretten før fristen på 3 uker er utløpt og han virket overraskende positiv til at jeg burde hente ut førerkortet så snart fristen var utløpt. Det ville ikke skade saken min på noen måte.

Du trenger ikke møte i tingretten inne 3 uker, så lenge de sendes dit. Du kan feks få dato 5 uker fram i tid, og må da belage deg uten førerkort ytterligere 2 uker til. Fristen for 3 uker er å 'sende' til tingretten.

 

Det beste du kan gjøre dog er å snakke med juristen son har gitt deg straffen, og så godta den og skrive et brev eller søknad om reduksjon av tapstid. Om du nå har mistet lappen i 3 uker, og får den tilbake i 2 uker, mister du den uansett ytterligere 21 uker. Da kan du like greit ta hele halvåret med en gang.

 

Snakker av erfaring.

Lenke til kommentar

 

 

Du misforstår. Det som menes er at spørsmålet om fortsatt midlertidig førerkortbeslag må oversendes tingretten innen 3 uker. Deretter må tingretten raskt avgjøre om det midlertidige førerkortbeslaget skal fortsette slik at politijuristen kan få lenger tid på seg til å avgjøre hva som skal skje i saken.

Snakket nettopp med en jurist i en halvtime og han sa at jeg kan hente ut førerkortet mitt selv om jeg har fått forelegg. Så lenge jeg ikke samtykker beslaget og sier meg uenig, så gjelder det uansett dette med 3 ukers oversending til tingretten for avgjørelse.

Dvs. jeg kan både godta forelegget men samtidig ikke godta straffeutmålingen. Han sa at saken neppe vil sendes tingretten før fristen på 3 uker er utløpt og han virket overraskende positiv til at jeg burde hente ut førerkortet så snart fristen var utløpt. Det ville ikke skade saken min på noen måte.

Du trenger ikke møte i tingretten inne 3 uker, så lenge de sendes dit. Du kan feks få dato 5 uker fram i tid, og må da belage deg uten førerkort ytterligere 2 uker til. Fristen for 3 uker er å 'sende' til tingretten.

 

Det beste du kan gjøre dog er å snakke med juristen son har gitt deg straffen, og så godta den og skrive et brev eller søknad om reduksjon av tapstid. Om du nå har mistet lappen i 3 uker, og får den tilbake i 2 uker, mister du den uansett ytterligere 21 uker. Da kan du like greit ta hele halvåret med en gang.

 

Snakker av erfaring.

 

 

 

Det stemmer som du sier og det er akkurat det du skriver, jeg tenker å gjøre. Altså godta forelegget, men be om reduksjon av tapstid.

Takk for inspill  :)

Lenke til kommentar

Snakket nettopp med en jurist i en halvtime og han sa at jeg kan hente ut førerkortet mitt selv om jeg har fått forelegg. Så lenge jeg ikke samtykker beslaget og sier meg uenig, så gjelder det uansett dette med 3 ukers oversending til tingretten for avgjørelse.

Jeg klarer ikke å se at det er korrekt.

Lenke til kommentar

 

Snakket nettopp med en jurist i en halvtime og han sa at jeg kan hente ut førerkortet mitt selv om jeg har fått forelegg. Så lenge jeg ikke samtykker beslaget og sier meg uenig, så gjelder det uansett dette med 3 ukers oversending til tingretten for avgjørelse.

Jeg klarer ikke å se at det er korrekt.

 

 

Det er utrolig rotete satt opp uansett utfall.

 

For uavhengig om man får en straffeutmåling tilsendt fra jurist innen 3 uker fra beslag, så heter det jo uansett at; når siktede ikke samtykker i førerkortbeslag, så skal dette opp til beslutning i tingretten. Samtidig så forstår jeg også det du mener og jeg opplevde at juristen også mente systemet hadde sine klare svakheter og keitete oppsetninger. Men, så lenge man fastholder på at man ikke samtykker til førerkortbeslag, har man rett på at saken skal avgjøres i tingretten i en såkalt høring med 1 dommer og ett rettsvitne. 

 

Jeg var mest av alt opptatt av å få komme med mine innsigelser på selve tapstiden, og var som nevnt forespeilet av politet at dette skulle skje i tingretten. Ikke at jeg på død og liv vil i tingretten, men jeg vil gjerne fremlegge dokumentasjon på at lang tapstid vil i mitt tilfelle vært mer byrdefull enn normalt.

Lenke til kommentar

Altså, 3 ukers fristen gjelder fremdeles avgjørelse av fortsatt midlertidig tap av førerrett.

 

Jeg klarer heller ikke å se at det er mulig å godta forelegget men ikke tapstiden.

 

Det er helt vanlig at forelegg og tapstid fastsettes av politijurist og det er ikke nødvendig at dette gjøres av tingretten. Det at du er feilinformert av politimannen som tok førerkortet (eller har misforstått) endrer ikke på dette.

 

Du hadde muligheten til å snakke med politijuristen om hva du kunne gjort på bakgrunn av ditt eget syn på saken før beslutningen om forelegg/tapstid ble tatt, men nå har du sannsynligvis bare valget mellom å vedta forelegg og tapstid eller ikke. At du ikke var klar over muligheten til å snakke med politijuristen endrer ikke dette.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Ja, det stemmer, men den avgjørelsen skal fattes av tingretten, ikke av en jurist. Som juristen sa, politiet har ikke hjemmel til å holde på førerkortet mer enn 3 uker uten en rettslig kjennelse. Altså, må de ha sendt saken til tingretten før det har gått 3 uker dersom man ikke samtykker til beslag.

 

Det kan godt stemme at det ikke går, og jeg ønsker for så vidt heller ikke godta størrelsen på forelegget fordi grunnlaget som er gitt stemmer ikke med hendelsesforløpet og det som er oppgitt i avhør. Men det er en annen sak.

 

Men altså, når jeg både får oppgitt av tjenestemenn OG  at det ikke minst står i lovverket at saken om førerrett skal oversendes tingretten der jeg skal kunne legge frem min begrunnelse for tap. Da gir det urovekkende lite mening at saken bare skal avgjøres av en jurist uten at man får uttalt seg eller lagt frem dokumentasjon!? Da bør i såfall den posten fjernes eller omgjøres kraftig.

Endret av ArraKiss
Lenke til kommentar

Men jeg skjønner hva du mener... Jeg kan ikke si ja til bot og nei til tap. Jeg må si nei til begge deler for at det skal sendes tingretten. 

Men uavhengig dette så løper de 3 ukene fra dagen førerkortet ble beslaglagt. Om jeg hadde sagt ja til både bot og tap nå i forelegget, så ville ikke saken havnet i retten som du sier, og jeg hadde måttet klare meg uten førerkortet i 6 mnd som er dommen. Men, siden jeg sier meg uening, så må saken altså over til tingretten for dom der og den fristen ryker til uka. 

 

Så jeg tror vi bare snakker litt rundt hverandre her og tror jeg uansett har fått svar på det jeg lurte på :) 

Lenke til kommentar

Så jeg tror vi bare snakker litt rundt hverandre her

Det er mulig.

 

Det kan være mulig (som du i praksis skriver) at tapet av føreretten fremdeles vil være midlertidig dersom du ikke vedtar forelegget og da kan få tilbake førerretten dersom tingretten ikke har fått saken innen 3 ukers fristen. Da vil du evt. ha føreretten frem til dom i saken.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg skjønner hva du mener... Jeg kan ikke si ja til bot og nei til tap. Jeg må si nei til begge deler for at det skal sendes tingretten. 

 

Du sier ikke nei til begge deler, du aksepterer ikke forelegget, enkelt og greit. I rettsmøtet du blir innkalt i vil du ha mulighet til å forklare mer spesifikt hva du mener er feil og hvorfor. Husk at terskelen for å få nedsatt tapstid er ganske høy, så ikke ha alt for høye forhåpninger. Å være avhengig av bil i jobb er en gjenganger som sjelden leder noen vei. 

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

 

Men jeg skjønner hva du mener... Jeg kan ikke si ja til bot og nei til tap. Jeg må si nei til begge deler for at det skal sendes tingretten. 

 

Du sier ikke nei til begge deler, du aksepterer ikke forelegget, enkelt og greit. I rettsmøtet du blir innkalt i vil du ha mulighet til å forklare mer spesifikt hva du mener er feil og hvorfor. Husk at terskelen for å få nedsatt tapstid er ganske høy, så ikke ha alt for høye forhåpninger. Å være avhengig av bil i jobb er en gjenganger som sjelden leder noen vei. 

 

 

 

At du trenger førerkort til jobb gir ofte større grunn til tap da retten bestemt mener 'du burde visst bedre'

 

 

Jeg kan understreke at det ikke gjelder førerkort i jobb men til transport av handikappet barn og elektrisk rullestol. Ifølge juristen stiller jeg ganske sterkt med bakgrunn i både selve hendelsesforløpet, min plettfrie 20 årige trafikkhistorie og da helsemessige årsaker i familen.

Lenke til kommentar

 

 

Men jeg skjønner hva du mener... Jeg kan ikke si ja til bot og nei til tap. Jeg må si nei til begge deler for at det skal sendes tingretten.

Du sier ikke nei til begge deler, du aksepterer ikke forelegget, enkelt og greit. I rettsmøtet du blir innkalt i vil du ha mulighet til å forklare mer spesifikt hva du mener er feil og hvorfor. Husk at terskelen for å få nedsatt tapstid er ganske høy, så ikke ha alt for høye forhåpninger. Å være avhengig av bil i jobb er en gjenganger som sjelden leder noen vei.

At du trenger førerkort til jobb gir ofte større grunn til tap da retten bestemt mener 'du burde visst bedre'

 

Jeg kan understreke at det ikke gjelder førerkort i jobb men til transport av handikappet barn og elektrisk rullestol. Ifølge juristen stiller jeg ganske sterkt med bakgrunn i både selve hendelsesforløpet, min plettfrie 20 årige trafikkhistorie og da helsemessige årsaker i familen.

Grunnen du oppgir nedenfor er en veldig sterk grunn til å få kortet. Får jeg lov å spørre hvorfor du fikk 6 måneder beslag? Om det er pga fart eller prikker, så er det lite til ingen nytte i å ikke godta forelegget og gå rettens vei. Da er det bedre å bare godta og søke om å få kortet ned tapstiden. Dette pga der er fastsatte tapstiden ifm fart og prikker, som retten følger. En eventuell jurist kan korte denne ned dersom historien din er overbevisende mm. Gjerne med dokumentasjon og så videre.

 

Ellers hvis det ikke er noe med fastsatte tapstider, feks de mener kun du har gjort noe dumt osv, så kan du ikke godta forelegget, og begrunne med at du ikke godtar tapstiden. Så gå rettens vei. Tapstiden blir sjeldent til aldri (juristen min sa han aldri har opplevd følgende) bli lengre av rettens vei. Kun bota kan bli 2-3000kr mer pga saksomkostninger. Da kan du framlegge dokumenter, helseattester, og alt mulig som beviser du er helt avhengig av førerkort. God karisma og en god historie hjelper jo også på hvorfor du ikke burde fått bot eller mistet lappen i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...